Číňané se „podezřele“ zajímají o sodík-iontové baterie. Budou revoluční, nebo ne?

  • V Číně se pro příští rok velmi vsází na sodík-iontové baterie
  • Automobilka BYD a výrobce baterií CATL by chtěli výrobu zahájit již příští rok
  • V autoprůmyslu by o ně mohl být velký zájem
Cylindrické bateire StoreDot

Cylindrické baterie | foto: StoreDot

Současné generace baterií používaných nejen u elektromobilů, ale i ve spotřební elektronice se potýkají s mnoha potížemi. Tou největší je aktuálně špatná dostupnost výrobních materiálů a vysoká cena. Cesta za levnými a výkonnějšími bateriemi je zatím stále v počátcích, a tak je přirozené, že se v mezidobí automobilky a jejich partneři snaží hledat dočasnou náhradu za tyto drahé kovy.

Bude BYD prvním výrobcem sodík-iontových baterií?

Server CNEVPOST píše, že čínský výrobce aut značky BYD by rád zahájil masovou výrobu sodík-iontových baterií, které mají nahradit lithium sodíkem. Zahájení je přitom téměř na spadnutí s odhady směřujícími do druhého kvartálu příštího roku. Nejdříve by se takové baterie měly začít uplatňovat ve vozech této značky, konkrétně se hovoří o modelech Qin EV, Dolphin a chystaném modelu Seagull.

Podle místní novinářské skukpiny LatePost stojí za vývojem sodík-iontové baterie divize FinDreams. Aktuálně by se měl vývoj nacházet ve fázi ověřování funkčnosti u prvních sériových článků. Jenže čínská automobilka BYD zatím všechny informace oficiálně popřela, takže nezbývá, než čekat na nějaké nové informace.

BYD Dolphin, boční pohled

BYD Dolphin by měl jako jeden z prvních vozů dostat sodík-iontovou baterii | foto: Wheelsboy


Čtěte také: 5 věcí, které by měl o bateriích v elektromobilech vědět každý (ale bohužel neví)


Horší kapacita i hustota, ale výrazně levnější

Baterie založené na kombinaci sodíku a iontů se teprve nedávno vrátily mezi možné varianty náhrady lithia a jiných drahých kovů. Přitom mají velký potenciál ve snížení nákladů pro výrobu. Ceny sodíku se stále pohybují na mnohem přijatelnější hladině než hojně využívané lithium. Kde ovšem tato náhradní surovina ztrácí oproti lithiu, je v hustotě ukládání energie. Tyto baterie tak sice mohou být výrazně levnější, ale snížená bude i dojezdová vzdálenost.

BYD ovšem není jediným výrobcem, který tuto cestu zkoumá. Bateriový gigant CATL již oznámil, že v průběhu následujícího roku zahájí výrobu tohoto typu baterie. Je tedy zřejmé, že zájem o tuto technologii na trhu je, i přes její drobné nevýhody. Částečně by se dalo říci, že za cenu nižší účinnosti jde o krok zpět, nikoliv kupředu. Jaké automobilky u CATLu projevily o baterie zájem, jsme se ale nedozvěděli. Zatímco CATL dodává baterie velkému množství výrobců, BYD by mohl využít své pozice na trhu a montovat je přímo do svých aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Číňané se „podezřele“ zajímají o sodík-iontové baterie. Budou revoluční, nebo ne?

  • V Číně se pro příští rok velmi vsází na sodík-iontové baterie
  • Automobilka BYD a výrobce baterií CATL by chtěli výrobu zahájit již příští rok
  • V autoprůmyslu by o ně mohl být velký zájem
Cylindrické bateire StoreDot

Cylindrické baterie | foto: StoreDot

Současné generace baterií používaných nejen u elektromobilů, ale i ve spotřební elektronice se potýkají s mnoha potížemi. Tou největší je aktuálně špatná dostupnost výrobních materiálů a vysoká cena. Cesta za levnými a výkonnějšími bateriemi je zatím stále v počátcích, a tak je přirozené, že se v mezidobí automobilky a jejich partneři snaží hledat dočasnou náhradu za tyto drahé kovy.

Bude BYD prvním výrobcem sodík-iontových baterií?

Server CNEVPOST píše, že čínský výrobce aut značky BYD by rád zahájil masovou výrobu sodík-iontových baterií, které mají nahradit lithium sodíkem. Zahájení je přitom téměř na spadnutí s odhady směřujícími do druhého kvartálu příštího roku. Nejdříve by se takové baterie měly začít uplatňovat ve vozech této značky, konkrétně se hovoří o modelech Qin EV, Dolphin a chystaném modelu Seagull.

Podle místní novinářské skukpiny LatePost stojí za vývojem sodík-iontové baterie divize FinDreams. Aktuálně by se měl vývoj nacházet ve fázi ověřování funkčnosti u prvních sériových článků. Jenže čínská automobilka BYD zatím všechny informace oficiálně popřela, takže nezbývá, než čekat na nějaké nové informace.

BYD Dolphin, boční pohled

BYD Dolphin by měl jako jeden z prvních vozů dostat sodík-iontovou baterii | foto: Wheelsboy


Čtěte také: 5 věcí, které by měl o bateriích v elektromobilech vědět každý (ale bohužel neví)


Horší kapacita i hustota, ale výrazně levnější

Baterie založené na kombinaci sodíku a iontů se teprve nedávno vrátily mezi možné varianty náhrady lithia a jiných drahých kovů. Přitom mají velký potenciál ve snížení nákladů pro výrobu. Ceny sodíku se stále pohybují na mnohem přijatelnější hladině než hojně využívané lithium. Kde ovšem tato náhradní surovina ztrácí oproti lithiu, je v hustotě ukládání energie. Tyto baterie tak sice mohou být výrazně levnější, ale snížená bude i dojezdová vzdálenost.

BYD ovšem není jediným výrobcem, který tuto cestu zkoumá. Bateriový gigant CATL již oznámil, že v průběhu následujícího roku zahájí výrobu tohoto typu baterie. Je tedy zřejmé, že zájem o tuto technologii na trhu je, i přes její drobné nevýhody. Částečně by se dalo říci, že za cenu nižší účinnosti jde o krok zpět, nikoliv kupředu. Jaké automobilky u CATLu projevily o baterie zájem, jsme se ale nedozvěděli. Zatímco CATL dodává baterie velkému množství výrobců, BYD by mohl využít své pozice na trhu a montovat je přímo do svých aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."