Čína na to kápla! Má první kontejnerovou loď na baterky. Je tohle budoucnost?

Petr Bergmann
  • Číňané to myslí se zelenou energií opravdu smrtelně vážně
  • Bateriový pohon se ze silnic dostává také na vodu 
  • Oblast Dlouhé řeky se stává pilotním projektem zeleného ekonomického rozvoje
Cosco 700 TEU
Cosco 700 TEU

Čínská republika představila na řece Jang-c‘-ťiang první kontejnerovou loď poháněnou bateriemi. Již název lodi 700 TEU prozrazuje její přepravní kapacitu činící sedm set 20stopých kontejnerů. Pro svůj pohon využívá elektrická loď vyměnitelné baterie, které je možné měnit v průběhu cesty.

Energii poskytnou výměnné bateriové moduly

Trasa lodě kopíruje 965 kilometrů toku známé Dlouhé řeky. Plavidlo je první ze dvou lodí, které jsou určené pro danou trasu a je poháněno dvěma hlavními motory o výkonu 900 kW. Dostatek energie pro pohon na dlouhé trase je řešen systémem výměny baterií, které jsou umístěny ve 36 z celkových 700 kontejnerů. Společnost Cosco Shipping Heavy Industry, která je provozovatelem lodi, odhalila na loňské prezentaci projektu, že každá výměnná jednotka má kapacitu 50 000 kWh.

Loď má na délku 120 m, na šířku měří asi 24 m a váží přibližně 10 000 tun. Kapacita lodi je 700 TEU, kdy 1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopového kontejneru, respektive kontejneru o rozměrech 6,096 × 2,438 × 2,591 m s objemem 38,51 m³. Nákladní loď využívá inteligentní řídící systém, který zajišťuje maximální účinnost a přesně přizpůsobuje spotřebu energie potřebám lodí. Rychlost plavby závisí na plánované době příjezdu, síle vodních proudů a na zbývající kapacitě baterií. V březnu, kdy byla loď poprvé představena, uvedla firma Cosco, že se jedná o první velkou bateriovou kontejnerovou loď na světě pro přepravu na dlouhé vzdálenosti.


Čtěte také: Luxus v duchu udržitelnosti. Elektrická loď od BMW je trefou do černého


Dlouhou řeku křižuje i největší elektrická výletní loď

Oblast podél řeky Jang-c‘-ťiang je čínskou vládou považována za velmi důležitý projekt pro podporu zeleného rozvoje.  Na stejném toku zahájila v dubnu loňského roku svou první plavbu také největší elektrická výletní loď na světě Yangtze River Three Gorges 1, která má hodnotu 23,5 milionu dolarů. Loď se má na základě vyjádření státních zástupců stát součástí zeleného ekonomického rozvoje oblasti Dlouhé řeky.

V souladu s vladním vyjádřením je také prohlášení společnosti Cosco, která říká, že projekt na řece Jang-c‘-ťiang bude sloužit jako model příštího řešení lodní dopravy šetrné k životnímu prostředí. Stejná společnost začala letos v květnu stavět druhou elektrickou kontejnerovou loď.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články