Na dálniční odpočívce na D1 u Oseku vyrostla nová čerpací stanice MOL. Majitelé elektromobilů si zde mohou nabít své auto jen z jednoho pomalého sloupku. Je proto důležité se ptát, zda by měl stát po nájemcích dálničních odpočívek vyžadovat zajištění dobíjecí infrastruktury po elektroauta?
Za deset let by měl platit podle dosavadního záměru zákaz vozidel se spalovacím motorem. Velkou diskusi ale zatím vzbuzuje to, zda bude do této doby vybudovaná dostatečná infrastruktura nabíjecích stanic. I tu by měl stát podporovat. Otázka je, zda se tak děje.
Na nové čerpací stanici přímo na dálnici D1, která je zdaleka nejfrekventovanější u nás, vznikla nová čerpací stanice MOL. Ta je vybavena dostatečně, co se týká vozidel na benzín a naftu. Pro elektromobily je ale zcela nedostačující. Na nové čerpací stanice na odpočívkách vypisuje výběrové řízení Ředitelství silnici a dálnic, které také definuje, jak by měla budoucí čerpací stanice vypadat a co by měla poskytovat.
„Tankování vozidel obstarají dva oboustranné a jeden jednostranný výdejní stojan nabízející čtveřici produktů, zařízení doplní jeden speciální výdejní stojan pro kamiony, dva dávkovače kapaliny AdBlue, stojan paliva LPG a v souladu s trendy nebude chybět nabíjecí zdroj pro dva elektromobily,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic v tiskové zprávě.
Nabíjecí zdroj zde představuje jeden 22kW AC sloupkem, který je do budoucna zcela nedostačující. „Pokud jde jen o čerpací stanici, kde nic není a kde si člověk jen odskočí na toaletu a zakoupí si nějaké drobné občerstvení, pak je toto nabíjení nedostatečné. Pokud by zde byla restaurace nebo jiné vyžití, kde předpokládám zastávku na hodinu a možná i déle, pak je i 22kW ucházející. V takovém případě si lze dobít za hodinu asi 150 km dojezdu za „méně peněz“ než na rychlonabíječce. Ale obecně je fakt, že na takových místech je nejlepší instalovat rychlonabíječky a neztrácet čas,“ uvádí Luboš Srb, šéfredaktor webu Elektrickevozy.cz.
Na dálniční odpočívce na D1 u Oseku vyrostla nová čerpací stanice MOL. Majitelé elektromobilů si zde mohou nabít své auto jen z jednoho pomalého sloupku. Je proto důležité se ptát, zda by měl stát po nájemcích dálničních odpočívek vyžadovat zajištění dobíjecí infrastruktury po elektroauta?
Za deset let by měl platit podle dosavadního záměru zákaz vozidel se spalovacím motorem. Velkou diskusi ale zatím vzbuzuje to, zda bude do této doby vybudovaná dostatečná infrastruktura nabíjecích stanic. I tu by měl stát podporovat. Otázka je, zda se tak děje.
Na nové čerpací stanici přímo na dálnici D1, která je zdaleka nejfrekventovanější u nás, vznikla nová čerpací stanice MOL. Ta je vybavena dostatečně, co se týká vozidel na benzín a naftu. Pro elektromobily je ale zcela nedostačující. Na nové čerpací stanice na odpočívkách vypisuje výběrové řízení Ředitelství silnici a dálnic, které také definuje, jak by měla budoucí čerpací stanice vypadat a co by měla poskytovat.
„Tankování vozidel obstarají dva oboustranné a jeden jednostranný výdejní stojan nabízející čtveřici produktů, zařízení doplní jeden speciální výdejní stojan pro kamiony, dva dávkovače kapaliny AdBlue, stojan paliva LPG a v souladu s trendy nebude chybět nabíjecí zdroj pro dva elektromobily,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic v tiskové zprávě.
Nabíjecí zdroj zde představuje jeden 22kW AC sloupkem, který je do budoucna zcela nedostačující. „Pokud jde jen o čerpací stanici, kde nic není a kde si člověk jen odskočí na toaletu a zakoupí si nějaké drobné občerstvení, pak je toto nabíjení nedostatečné. Pokud by zde byla restaurace nebo jiné vyžití, kde předpokládám zastávku na hodinu a možná i déle, pak je i 22kW ucházející. V takovém případě si lze dobít za hodinu asi 150 km dojezdu za „méně peněz“ než na rychlonabíječce. Ale obecně je fakt, že na takových místech je nejlepší instalovat rychlonabíječky a neztrácet čas,“ uvádí Luboš Srb, šéfredaktor webu Elektrickevozy.cz.