Chystá se novela o autonomních vozidlech. Na dálnicích může auto řídit samo

Na českých silnicích se bude moci využívat autonomní řízení

Na českých silnicích se bude moci využívat autonomní řízení

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, které umožní naplno využívat možnosti autonomních vozidel na českých silnicích.

Zvýšení komfortu a bezpečnosti

Díky novele policie konečně uzná, že jste se věnovali řízení vozidla, i když nebudete mít ruce na volantu. Novela bude v listopadu předložena k projednání do Poslanecké sněmovny. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Na dálnici může řídit vozidlo samo

„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Díky novele budou moci řidiči plně využívat systémy automatizovaného řízení, které přebírají odpovědnost za řízení. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení.

Interiér prototypu Tatry Force s automatizovaným řízením

Novela umožňuje, aby na dálnicích převzalo řízení vozidlo | foto: Tatra

Automatizovaná vozidla přinášejí bezpečnost

„Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu. Velice vítáme, že Ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

„Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

Rozšíření definice řidiče

Legislativní změna zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zahrnuje rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá.

Dále přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů, rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě, novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla, uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Chystá se novela o autonomních vozidlech. Na dálnicích může auto řídit samo

Na českých silnicích se bude moci využívat autonomní řízení

Na českých silnicích se bude moci využívat autonomní řízení

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, které umožní naplno využívat možnosti autonomních vozidel na českých silnicích.

Zvýšení komfortu a bezpečnosti

Díky novele policie konečně uzná, že jste se věnovali řízení vozidla, i když nebudete mít ruce na volantu. Novela bude v listopadu předložena k projednání do Poslanecké sněmovny. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Na dálnici může řídit vozidlo samo

„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Díky novele budou moci řidiči plně využívat systémy automatizovaného řízení, které přebírají odpovědnost za řízení. Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení.

Interiér prototypu Tatry Force s automatizovaným řízením

Novela umožňuje, aby na dálnicích převzalo řízení vozidlo | foto: Tatra

Automatizovaná vozidla přinášejí bezpečnost

„Česká republika umožní využívat již dostupné systémy nových vozidel obdobně, jako je to například v Německu. Velice vítáme, že Ministerstvo dopravy takto výrazně legislativně podpořilo nový technologický vývoj“ doplňuje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.

„Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

Rozšíření definice řidiče

Legislativní změna zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zahrnuje rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá.

Dále přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů, rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě, novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla, uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."