Chemické složení je klíčem k lepším bateriím. Američané oznamují průlom

Pavel Škopek
Prototyp nového LMR článku, který vyvinuli společně GM a LG Energy Solution | foto: GM
Prototyp nového LMR článku, který vyvinuli společně GM a LG Energy Solution | foto: GM

General Motors chystá revoluci v elektromobilech. Nová baterie s manganem slibuje delší dojezd, nižší cenu a sériovou výrobu už od roku 2028.

Průlomová baterie od GM

Stavět nákladní elektromobil s dojezdem přes 600 kilometrů a přitom srazit cenu? Ještě nedávno protimluv, dnes technologická ambice General Motors. Ve spolupráci s LG Energy Solution teď GM představila baterii nové generace, která slibuje výrazný posun ve výkonu i dostupnosti elektrických aut. Pokud vše půjde podle plánu, elektromobily s touto technologií dorazí už za pár let.

Lithium-manganové (LMR) prizmatické bateriové články nové generace označuje GM jako průlom v technologii baterií. Na rozdíl od dnes používaných baterií obsahují katody LMR článků méně drahého kobaltu a niklu, které nahrazuje vyšší podíl cenově dostupnějšího manganu. Kromě levnější výroby se současně vyznačují vyšší kapacitou a hustotou energie.

Prizmatický LMR článek, který vyvinuli baterioví inženýři GM a LG Energy Solution slibuje podle tiskové zprávy GM o 33 % vyšší energetickou hustotu než nejvýkonnější články na bázi lithium-železo-fosfátu (LFP), a to při srovnatelných nákladech. U nákladních elektrických vozů přitom GM počítá s dojezdem až 644 kilometrů (400 mil) na jedno nabití.

Baterie | foto: ChemEurope
Baterie | foto: ChemEurope

Klíč k masovému rozšíření elektrických náklaďáků?

GM se chce stát prvním automobilovým výrobcem, který nasadí baterie typu LMR do svých elektromobilů. Společný podnik Ultium Cells (GM a LG Energy Solution) plánuje zahájit sériovou výrobu těchto prizmatických článků v USA v roce 2028, přičemž předvýroba by měla odstartovat už koncem roku 2027 ve výrobním závodě LG Energy Solution.

Konkrétní modely zatím nebyly potvrzeny, ale GM mluví o využití těchto baterií v segmentu elektrických nákladních vozidel a velkých SUV. „Jsme průkopníky v technologii baterií bohatých na mangan, které umožňují dosáhnout špičkového dojezdu a výkonu za přijatelnou cenu, zejména u elektrických nákladních vozidel,“ řekl Kurt Kelty, viceprezident pro baterie, pohon a udržitelnost ve společnosti GM.

Díky efektivnějšímu designu se nová technologie výborně hodí pro nákladní elektromobily, SUV a velké pick-upy, jako je například Chev Silverado EV WT. Prizmatické články obdélníkového tvaru totiž umožňují výrazně efektivnější uspořádání v prostoru než dosud používané pouzdrové články.

GM věří, že právě baterie LMR jí umožní nabídnout elektromobily s prémiovým dojezdem za výrazně nižší cenu. Oznámení GM přitom přichází jen dva týdny poté, co konkurenční Ford ohlásil vývoj vlastních revolučních LMR baterií, které mají zpřístupnit elektromobily široké veřejnosti.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články