Česká pošta má svůj první elektromobil. Je jím Peugeot iOn.
Česká pošta v Praze se sídlem v Jindřišské ulici má od 18. 7. 2012 k dispozici pro běžný rozvoz zásilek vůz Peugeot iOn. Získala jej od společnosti ČEZ současně s jednou dobíjecí stanicí pro normální dobíjení. Každodenní provoz v elektromobilu ve zhuštěné městské dopravě bude velmi dobrá zkušenost.
Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty, říká: „Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a tedy dostupností dobíjecí sítě.“
V České republice jde o první spolupráci tohoto typu mezi energetickou a zásilkovou společností. Výhody plynou pro oba subjekty – zatímco Česká pošta bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, energetici na oplátku získají prostor pro měření dat.
„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
A jak ve světě?
Norsko – Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických Fordů Transit a podle odborníků se jejich počet brzy ještě zvýší.
Londýn – Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů, a právě proto se několik zasilatelských firem rozhodlo pro svojí práci otestovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz Nissanu NV200 EV.
Velká Británie – Mimo Londýn využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozy značky SMITH Newton od výrobců SMITH Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ elektrického nákladního auta testuje také společnost ČEZ.
Kanada – S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci Kanadské pošty, kteří používají Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny nákladu.
Japonsko – O elektromobily rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoz balíků a dopisů používá i hybridní auta.
zdroj: Česká pošta