ElektrickéVozy.cz

Česká pošta má svůj první elektromobil. Je jím Peugeot iOn.

  |  komentovat  |  autor: Luděk Srb

Česká pošta v Praze se sídlem v Jindřišské ulici má od 18. 7. 2012  k dispozici pro běžný rozvoz zásilek vůz Peugeot iOn. Získala jej od společnosti ČEZ současně s jednou dobíjecí stanicí pro normální dobíjení. Každodenní provoz v elektromobilu ve zhuštěné městské dopravě bude velmi dobrá zkušenost.

Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty, říká: „Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a tedy dostupností dobíjecí sítě.“

V České republice jde o první spolupráci tohoto typu mezi energetickou a zásilkovou společností. Výhody plynou pro oba subjekty – zatímco Česká pošta bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, energetici na oplátku získají prostor pro měření dat.

„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

A jak ve světě?

Norsko – Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických Fordů Transit a podle odborníků se jejich počet brzy ještě zvýší.

Londýn – Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů, a právě proto se několik zasilatelských firem rozhodlo pro svojí práci otestovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz Nissanu NV200 EV.

Velká Británie – Mimo Londýn využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozy značky SMITH Newton od výrobců SMITH Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ elektrického nákladního auta testuje také společnost ČEZ.

Kanada – S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci Kanadské pošty, kteří používají Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny nákladu.

Japonsko – O elektromobily rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoz balíků a dopisů používá i hybridní auta.

zdroj: Česká pošta

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na
Test: Lexus NX 300h je spíše volbou srdce než rozumu

Test: Lexus NX 300h je spíše volbou srdce než rozumu

3. 5. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Už jsme si po letech zvykli, že čisté elektromobily, ale i hybridy vyvolávají v lidech různé emoce a následně od nich…

Tesla dosáhla rekordních tržeb, ale také rekordních ztrát

Tesla dosáhla rekordních tržeb, ale také rekordních ztrát

3. 5. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Tesla ohlásila svoje hospodářské výsledky za první kvartál roku, a ačkoliv se jí podařilo zlomit dva rekordy, nebude výrobce elektromobilů…

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Mobilní zobrazení