Doposud měly ty nejpokročilejší baterie energetickou hustotu u elektromobilů někde kolem 250 Wh/kg, ovšem díky pokroku čínského výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Co (CATL) už to neplatí.
Tip: S novými Li-Ion bateriemi ujede elektromobil až 1 000 km
Nové Li-Ion baterie se chlubí energetickou hustotou 304 Wh/kg, což bude znamenat další významné vylepšení dojezdů elektromobilů, resp. jejich nižší hmotnosti. A Číňané tímto ve vylepšování baterií zdaleka nekončí, už mají i plány na další technologický posun.
Dosavadní baterie od firmy CATL, s označením NCM 523, které jsou k dispozici od roku 2017, mají energetickou hustotu 235 Wh/kg a 570 Wh/L v případě hranolovitého provedení, resp. 250 Wh/kg a 530 Wh/L při zaobleném “vakovitém” provedení. V případě Tesly, která má aktuálně ve spolupráci s Panasonicem největší gigatovárnu na výrobu baterií na světě a je považována za leadera na poli baterií, se taktéž dosahuje hustoty kolem 250 Wh/kg.
Nové baterie od CATLu nesou označení NCM 811 a disponují zvýšenou energetickou hustotou 270 Wh/kg a 660 Wh/L v případě hranolovitého provedení, resp. 300 Wh/kg a 700 Wh/L při zaobleném provedení. Tedy přesně řečeno dosahují energetickou hustotou až 304 Wh/kg.
Pokud jde o přínos, jen při jednoduchém výpočtu by elektromobil s 50 kWh novou baterií od firmy CATL s 300 Wh/kg mohl vážit o 34 kg (17 %) méně (baterie by měla 166 kg), než s předchozí generací Li-Ion baterie, která má taktéž 50 kWh, ovšem s 250 Wh/kg (zde by baterie měla 200 kg). Rozhodně tedy nejde o zanedbatelný rozdíl, což by se jistě pozorovatelně projevilo na dojezdu elektromobilu.
Nicméně Číňané připravují rovnou dvě generace vylepšeních NCM 811 baterií. První generace bude mít společné anody vyrobené s grafitem, druhá generace dostane anody vyrobené s grafitem smíchaným s trochou křemíku pro zvýšení hustoty energie. Vzorek bateriových článků s hustotou energie 304 Wh/kg patří do druhé generace – a je pravděpodobně ještě rok daleko od sériové výroby. Pokud jsou prezentované informace správné. První generace vylepšených baterií je však již hotova a připravena pro první sériově vyráběné elektromobily, které dorazí v příštích měsících. Jedná se o modely NIO ES6 a GAC Aion S.
Z dalších připravovaných elektromobilů, které by měly dostat baterie od společnosti CATL a tedy připadá v úvahu využití právě vylepšeného typu baterie NCM 811, je na seznamu například Peugeot e-208, DS 3 Cossback E-Tense, Opel e-Corsa, či Volkswagen ID 3 (Neo). Stejný typ baterie by měl později v letošním roce získat i plně elektrický Mercedes-Benz EQC, ovšem od výrobce SK innovation.
zdroj: pushevs
Doposud měly ty nejpokročilejší baterie energetickou hustotu u elektromobilů někde kolem 250 Wh/kg, ovšem díky pokroku čínského výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Co (CATL) už to neplatí.
Tip: S novými Li-Ion bateriemi ujede elektromobil až 1 000 km
Nové Li-Ion baterie se chlubí energetickou hustotou 304 Wh/kg, což bude znamenat další významné vylepšení dojezdů elektromobilů, resp. jejich nižší hmotnosti. A Číňané tímto ve vylepšování baterií zdaleka nekončí, už mají i plány na další technologický posun.
Dosavadní baterie od firmy CATL, s označením NCM 523, které jsou k dispozici od roku 2017, mají energetickou hustotu 235 Wh/kg a 570 Wh/L v případě hranolovitého provedení, resp. 250 Wh/kg a 530 Wh/L při zaobleném “vakovitém” provedení. V případě Tesly, která má aktuálně ve spolupráci s Panasonicem největší gigatovárnu na výrobu baterií na světě a je považována za leadera na poli baterií, se taktéž dosahuje hustoty kolem 250 Wh/kg.
Nové baterie od CATLu nesou označení NCM 811 a disponují zvýšenou energetickou hustotou 270 Wh/kg a 660 Wh/L v případě hranolovitého provedení, resp. 300 Wh/kg a 700 Wh/L při zaobleném provedení. Tedy přesně řečeno dosahují energetickou hustotou až 304 Wh/kg.
Pokud jde o přínos, jen při jednoduchém výpočtu by elektromobil s 50 kWh novou baterií od firmy CATL s 300 Wh/kg mohl vážit o 34 kg (17 %) méně (baterie by měla 166 kg), než s předchozí generací Li-Ion baterie, která má taktéž 50 kWh, ovšem s 250 Wh/kg (zde by baterie měla 200 kg). Rozhodně tedy nejde o zanedbatelný rozdíl, což by se jistě pozorovatelně projevilo na dojezdu elektromobilu.
Nicméně Číňané připravují rovnou dvě generace vylepšeních NCM 811 baterií. První generace bude mít společné anody vyrobené s grafitem, druhá generace dostane anody vyrobené s grafitem smíchaným s trochou křemíku pro zvýšení hustoty energie. Vzorek bateriových článků s hustotou energie 304 Wh/kg patří do druhé generace – a je pravděpodobně ještě rok daleko od sériové výroby. Pokud jsou prezentované informace správné. První generace vylepšených baterií je však již hotova a připravena pro první sériově vyráběné elektromobily, které dorazí v příštích měsících. Jedná se o modely NIO ES6 a GAC Aion S.
Z dalších připravovaných elektromobilů, které by měly dostat baterie od společnosti CATL a tedy připadá v úvahu využití právě vylepšeného typu baterie NCM 811, je na seznamu například Peugeot e-208, DS 3 Cossback E-Tense, Opel e-Corsa, či Volkswagen ID 3 (Neo). Stejný typ baterie by měl později v letošním roce získat i plně elektrický Mercedes-Benz EQC, ovšem od výrobce SK innovation.
zdroj: pushevs