Nízká hlučnost, skvělý kroutící moment, větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Tak se prezentují hlavní přednosti vozidel, které by měly na přelomu dekády hrát v automobilovém průmyslu prim a udávat další směr vývoje. Mnoho výrobců si dalo za cíl do roku 2030 prodávat a vyrábět alespoň tři čtvrtiny své produkce v lokálně bezemisní verzi. Podle nejnovějších zpráv se tyto cíle zatím daří vcelku dobře naplňovat.
Podle výzkumu Rocky Mountain Institute (RMI) dosáhla poptávka po ropě svého vrcholu a zájem o ni začíná opadat. Do konce desetiletí se neočekává její opětovný růst. Tou dobou budou elektromobily na takové úrovni, že se ani nepředpokládá, že by se měl tento zájem ještě někdy obnovit. Trh s elektromobily se pyšní prudkou prodejní křivkou. O nejvýraznější růst se vozy poháněné elektřinou postaraly především v posledních dvou letech. V roce 2020 tvořily prodeje BEV pouhých 5 % a stoupaly přes devět (v 2021) a čtrnáct v loňském roce.
O boom v prodeji se zasloužila především Čína, v závěsu s předním podporovatel elektromobility v Evropě, Norskem. Již nyní jsou zde spalovací vozy v menšině poměrem 29 ku 71. Čína koncem minulého roku vykazovala hodnoty podílu 27 % čistě elektrických vozidel na místních silnicích. Mezi nejvíce rostoucí trhy patří Indie, Indonésie a Nový Zéland. Podle studie stojí za nynějším rozmachem ekonomika.
Čtěte také: Rostoucí popularita SUV maže přínos elektromobilů
Elektromobily mnohem častěji dosahují cenové rovnosti se spalovacími protějšky. Nejde vždy jen o pořizovací ceny, ale o celkové provozní náklady vztažené k celé době vlastnictví. Do roku 2030 by se navíc měly mnohem více srovnat právě i vstupní pořizovací náklady. Ovšem díky mnoha cenovým úpravám u Tesly se již dnes dá hovořit i o takové rovnosti. Důležitým faktorem konkurenceschopnosti jsou i dodávané díly v čele s bateriemi. Spousta zahájených výstaveb továren pro baterie tak bude ke konci dekády v plném provozu a opět přinese cenové úspory svým majitelům.
Významnou roli ale hraje především cena úložišť energie. Od roku 2010 jejich ceny klesly o 88 %. Hustota baterií se ročně navýší v průměru o 6 %. Zatímco kilowatthodina energie v baterii z roku 2010 stála 1 300 dolarů, v loňské roce to bylo zhruba 175 dolarů za jednotku. Očekává se, že do roku 2030 by cena mohla ještě zhruba o 50 % znovu klesnout. Řeč je konkrétně o klasické technologii Li-Ion baterie. Díky vcelku rapidnímu poklesu je tak pravděpodobné, že popularita bude stoupat ještě rychleji a odsune spalovací vozy na vedlejší kolej ještě dříve, než se původně očekávalo.
Nízká hlučnost, skvělý kroutící moment, větší ohleduplnosti k životnímu prostředí. Tak se prezentují hlavní přednosti vozidel, které by měly na přelomu dekády hrát v automobilovém průmyslu prim a udávat další směr vývoje. Mnoho výrobců si dalo za cíl do roku 2030 prodávat a vyrábět alespoň tři čtvrtiny své produkce v lokálně bezemisní verzi. Podle nejnovějších zpráv se tyto cíle zatím daří vcelku dobře naplňovat.
Podle výzkumu Rocky Mountain Institute (RMI) dosáhla poptávka po ropě svého vrcholu a zájem o ni začíná opadat. Do konce desetiletí se neočekává její opětovný růst. Tou dobou budou elektromobily na takové úrovni, že se ani nepředpokládá, že by se měl tento zájem ještě někdy obnovit. Trh s elektromobily se pyšní prudkou prodejní křivkou. O nejvýraznější růst se vozy poháněné elektřinou postaraly především v posledních dvou letech. V roce 2020 tvořily prodeje BEV pouhých 5 % a stoupaly přes devět (v 2021) a čtrnáct v loňském roce.
O boom v prodeji se zasloužila především Čína, v závěsu s předním podporovatel elektromobility v Evropě, Norskem. Již nyní jsou zde spalovací vozy v menšině poměrem 29 ku 71. Čína koncem minulého roku vykazovala hodnoty podílu 27 % čistě elektrických vozidel na místních silnicích. Mezi nejvíce rostoucí trhy patří Indie, Indonésie a Nový Zéland. Podle studie stojí za nynějším rozmachem ekonomika.
Čtěte také: Rostoucí popularita SUV maže přínos elektromobilů
Elektromobily mnohem častěji dosahují cenové rovnosti se spalovacími protějšky. Nejde vždy jen o pořizovací ceny, ale o celkové provozní náklady vztažené k celé době vlastnictví. Do roku 2030 by se navíc měly mnohem více srovnat právě i vstupní pořizovací náklady. Ovšem díky mnoha cenovým úpravám u Tesly se již dnes dá hovořit i o takové rovnosti. Důležitým faktorem konkurenceschopnosti jsou i dodávané díly v čele s bateriemi. Spousta zahájených výstaveb továren pro baterie tak bude ke konci dekády v plném provozu a opět přinese cenové úspory svým majitelům.
Významnou roli ale hraje především cena úložišť energie. Od roku 2010 jejich ceny klesly o 88 %. Hustota baterií se ročně navýší v průměru o 6 %. Zatímco kilowatthodina energie v baterii z roku 2010 stála 1 300 dolarů, v loňské roce to bylo zhruba 175 dolarů za jednotku. Očekává se, že do roku 2030 by cena mohla ještě zhruba o 50 % znovu klesnout. Řeč je konkrétně o klasické technologii Li-Ion baterie. Díky vcelku rapidnímu poklesu je tak pravděpodobné, že popularita bude stoupat ještě rychleji a odsune spalovací vozy na vedlejší kolej ještě dříve, než se původně očekávalo.