Brno má první elektrický popelářský vůz v Česku, pohání ho energie z odpadků
- Brno potvrzuje svojí energetickou pokrokovost
- Testuje první elektrický popelářský vůz v České republice
- Pokud se projekt osvědčí, chce město flotilu popelářských vozů rozšířit

Brno ve spolupráci s odpadovou a svozovou společností SAKO Brno rozjíždí projekt městské fotovoltaické elektrárny. V průběhu následujících let chtějí osadit až 650 střech budov panely o výkonu 40 MWp, které ročně vyrobí kolem 34 GWh elektřiny. Spolu s tímto projektem také jednají o pořízení elektrických vozidel pro svoz odpadu. Ten první má za sebou testovací provoz a bude nyní nasazen na stálou trasu.
Brno má nový bezemisní svozový vůz Volvo
Vozidlo, vážící 17 tun, pochází z dílny společnosti Volvo a jde o model FL Electric. Poskytne výkon 130 kW, ve špičkách je krátkodobě schopné dodat až 200 kW. Točivý moment se zastavil na hodnotě 425 Nm. Baterie umožní na jedno nabití dojezd 250 až 300 km. Tato hodnota se liší i v závislosti na dodané trakční baterii, která může mít od 265 do 395 kWh.
Typové užití popelářských vozů je pro testování a použití takového pohonu ideální. Vozy většinou jezdí krátké trasy, ale s neustálými zastávkami a opakovanými rozjezdy. Jestliže společnost vyhodnotí test jako úspěšný, zahájí poptávku po elektrických i vodíkových vozidlech. Postupně by tak obnovili celý vozový park města.

Čtěte také: Začátek nové éry? Volvo Trucks dodá německé DHL 44 elektrických náklaďáků
Energii pro provoz si město vyrobí samo
Město navíc nemusí mít obavy z nárůstu cen energií. Díky své jedinečné třídící a spalovací lince město z odpadu ročně vyrobí kolem 80 tisíc MWh. Další megawatthodiny navíc přibudou i díky projektu městské fotovoltaické elektrárny. Tu dostala na starost dceřiná společnost, SAKO Brno SOLAR.
Elektrárnu chce Brno vybudovat na více než 600 střechách městských budov. Energie má sloužit pro větší energetickou nezávislost města a pohon kritických služeb. V současné době skončilo výběrové řízení na zhotovitele první části projektu čítající 30 střech. I další projekty budou rozděleny na podobně obsáhlé balíky.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.