BMW i3: tohle je jen začátek velké elektrifikace

Oficiální představení prvního elektromobilu od BMW proběhlo souběžně symbolicky na třech kontinentech ve stejný čas. V New Yorku, Londýně a Pekingu.

Je zřejmé, že BMW do své nové podznačky i investovalo značné prostředky a podle toho mu také dělá reklamu. Vývoj probíhal šest let a náklady se údajně vyšplhaly až na 2,7 miliardy dolarů. Ačkoli se to zdá jako obrovská suma, nejde pouze o vývoj i3, ale také i8 a celé podznačky i a dalších technologií, které se pozdějí uplatní i u ostatních modelů. Kromě vývoje elektrického pohonu se jedná hlavně o první sériové nasazení karoserie z CFRP, neboli z plastu vystuženého karbonovými vlákny. Díky této technologii má BMW i3 značnou výhodu v nižší hmotnosti oproti ostatním elektromobilům. Váží totiž jen 1.195 kg s rozložením hmotnosti 50:50. Oproti tomu například Nissan Leaf, který je delší skoro o půl metru váží o téměř 300 kg více. Díky nižší hmotnosti a hlavně díky 125 kW motoru je BMW i3 také rychlejší. Z 0 na 100 km/h zrychlí za pěkných 7,2 sekundy. Pomineme-li elektromobily od Tesly a Toyotu Rav4 EV (která má také pohon od Tesly), jde o nejrychlejší dostupný elektromobil na trhu. Mercedes SLS AMG Electric případně Rimac Concept One a Volar-e považujeme za velmi nedostupné…

Další zajímavostí, kterou BMW u elektromobilu i3 představilo, je rozšiřovač dojezdu, tzv. range extender. Jedná se vpodstatě o malý přídavný spalovací motor s 9-ti litrovou nádrží a generátorem, který vyrábí elektřinu pro elektromobil. BMW i3 se tak efektivně stane hybridním vozem podporujícím jak benzín tak i elektřinu. Extender má udržitelný výkon 25 kW a je odvozen z dvouválce 650cc pro motocykl. BMW i3 je v základní verzi čistý elektromobil s dojezdem 130-160km, ale BMW se snaží nalákat co největší množství zákazníků a některým by takovýto dojezd mohl připadat jako nedostatečný. S range extenderem se však dojezd dá zvýšit až na 300 km nebo i více při šetrné jízdě a tankování paliva je záležitostí jen pár minut, zatímco přídavné rychlodobíjení pro i3 trvá 20 minut z 0-80% nebo 30 minut z 0-100%. Extender má však i svoje nevýhody. Jednak snižuje účinnost využívání energie díky horší aerodynamice vozidla, kde je potřeba přídavné chlazení pro extender. Dále také v této verzi má i3 širší zadní pneumatiky a celková hmotnost auta naroste o 120 kg a zrychlení tak klesne na 7,9 sekundy. Ale zřejmě největším problémem je nárust ceny o $3850 v USA a ještě více v Evropě.

Cena pro americký trh začíná na 41 350 dolarech a pro Českou republiku 900 tisíc Kč včetně daně. V České republice se začne prodávat od listopadu. Ačkoli se jedná o nejvyšší cenu na poli elektromobilů s dojezdem kolem 150 km je potřeba také uvážit, že se jedná o prémiový vůz BMW a oproti konkurenci má mnoho vychytávek jako je například chybějící B-sloupek a otevírání druhých dveří do opačné strany, malý kufr pod přední kapotou nebo balíček služeb 360° Electric, který také umožňuje zapůjčení jiného BMW vozu několikrát za rok.

Stručný přehled parametrů:

  • čtyřmístný pětidveřový vůz
  • rozměry: 3.999mm/1.775mm/1.578mm
  • hmotnost 1.195kg (s extendérem 1.315kg)
  • zavazadlový prostor o velikosti 260l + 35l pod přední kapotou
  • výkon elektromotoru 125kW (250Nm)
  • náhon na zadní kola
  • zrychlení z 0-100km/h za 7,2s (s extendérem 7,9s)
  • maximální rychlost 145km/h
  • standartní dobíjení za 3,5 hodiny
  • rychlodobíjení za 30 minut (SAE Combo konektor)
  • kapacita baterie 22kWh (využitelných 18,7kWh)
  • spotřeba podle výrobce 13kWh/100km

zdroje: paultan.org, Forbes, PluginCars, hnonline.sk

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

BMW i3: tohle je jen začátek velké elektrifikace

Oficiální představení prvního elektromobilu od BMW proběhlo souběžně symbolicky na třech kontinentech ve stejný čas. V New Yorku, Londýně a Pekingu.

Je zřejmé, že BMW do své nové podznačky i investovalo značné prostředky a podle toho mu také dělá reklamu. Vývoj probíhal šest let a náklady se údajně vyšplhaly až na 2,7 miliardy dolarů. Ačkoli se to zdá jako obrovská suma, nejde pouze o vývoj i3, ale také i8 a celé podznačky i a dalších technologií, které se pozdějí uplatní i u ostatních modelů. Kromě vývoje elektrického pohonu se jedná hlavně o první sériové nasazení karoserie z CFRP, neboli z plastu vystuženého karbonovými vlákny. Díky této technologii má BMW i3 značnou výhodu v nižší hmotnosti oproti ostatním elektromobilům. Váží totiž jen 1.195 kg s rozložením hmotnosti 50:50. Oproti tomu například Nissan Leaf, který je delší skoro o půl metru váží o téměř 300 kg více. Díky nižší hmotnosti a hlavně díky 125 kW motoru je BMW i3 také rychlejší. Z 0 na 100 km/h zrychlí za pěkných 7,2 sekundy. Pomineme-li elektromobily od Tesly a Toyotu Rav4 EV (která má také pohon od Tesly), jde o nejrychlejší dostupný elektromobil na trhu. Mercedes SLS AMG Electric případně Rimac Concept One a Volar-e považujeme za velmi nedostupné…

Další zajímavostí, kterou BMW u elektromobilu i3 představilo, je rozšiřovač dojezdu, tzv. range extender. Jedná se vpodstatě o malý přídavný spalovací motor s 9-ti litrovou nádrží a generátorem, který vyrábí elektřinu pro elektromobil. BMW i3 se tak efektivně stane hybridním vozem podporujícím jak benzín tak i elektřinu. Extender má udržitelný výkon 25 kW a je odvozen z dvouválce 650cc pro motocykl. BMW i3 je v základní verzi čistý elektromobil s dojezdem 130-160km, ale BMW se snaží nalákat co největší množství zákazníků a některým by takovýto dojezd mohl připadat jako nedostatečný. S range extenderem se však dojezd dá zvýšit až na 300 km nebo i více při šetrné jízdě a tankování paliva je záležitostí jen pár minut, zatímco přídavné rychlodobíjení pro i3 trvá 20 minut z 0-80% nebo 30 minut z 0-100%. Extender má však i svoje nevýhody. Jednak snižuje účinnost využívání energie díky horší aerodynamice vozidla, kde je potřeba přídavné chlazení pro extender. Dále také v této verzi má i3 širší zadní pneumatiky a celková hmotnost auta naroste o 120 kg a zrychlení tak klesne na 7,9 sekundy. Ale zřejmě největším problémem je nárust ceny o $3850 v USA a ještě více v Evropě.

Cena pro americký trh začíná na 41 350 dolarech a pro Českou republiku 900 tisíc Kč včetně daně. V České republice se začne prodávat od listopadu. Ačkoli se jedná o nejvyšší cenu na poli elektromobilů s dojezdem kolem 150 km je potřeba také uvážit, že se jedná o prémiový vůz BMW a oproti konkurenci má mnoho vychytávek jako je například chybějící B-sloupek a otevírání druhých dveří do opačné strany, malý kufr pod přední kapotou nebo balíček služeb 360° Electric, který také umožňuje zapůjčení jiného BMW vozu několikrát za rok.

Stručný přehled parametrů:

  • čtyřmístný pětidveřový vůz
  • rozměry: 3.999mm/1.775mm/1.578mm
  • hmotnost 1.195kg (s extendérem 1.315kg)
  • zavazadlový prostor o velikosti 260l + 35l pod přední kapotou
  • výkon elektromotoru 125kW (250Nm)
  • náhon na zadní kola
  • zrychlení z 0-100km/h za 7,2s (s extendérem 7,9s)
  • maximální rychlost 145km/h
  • standartní dobíjení za 3,5 hodiny
  • rychlodobíjení za 30 minut (SAE Combo konektor)
  • kapacita baterie 22kWh (využitelných 18,7kWh)
  • spotřeba podle výrobce 13kWh/100km

zdroje: paultan.org, Forbes, PluginCars, hnonline.sk

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."