ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

BMW i3: tohle je jen začátek velké elektrifikace

  |  1 komentář  |  autor: František Kubiš

Oficiální představení prvního elektromobilu od BMW proběhlo souběžně symbolicky na třech kontinentech ve stejný čas. V New Yorku, Londýně a Pekingu.

Je zřejmé, že BMW do své nové podznačky i investovalo značné prostředky a podle toho mu také dělá reklamu. Vývoj probíhal šest let a náklady se údajně vyšplhaly až na 2,7 miliardy dolarů. Ačkoli se to zdá jako obrovská suma, nejde pouze o vývoj i3, ale také i8 a celé podznačky i a dalších technologií, které se pozdějí uplatní i u ostatních modelů. Kromě vývoje elektrického pohonu se jedná hlavně o první sériové nasazení karoserie z CFRP, neboli z plastu vystuženého karbonovými vlákny. Díky této technologii má BMW i3 značnou výhodu v nižší hmotnosti oproti ostatním elektromobilům. Váží totiž jen 1.195 kg s rozložením hmotnosti 50:50. Oproti tomu například Nissan Leaf, který je delší skoro o půl metru váží o téměř 300 kg více. Díky nižší hmotnosti a hlavně díky 125 kW motoru je BMW i3 také rychlejší. Z 0 na 100 km/h zrychlí za pěkných 7,2 sekundy. Pomineme-li elektromobily od Tesly a Toyotu Rav4 EV (která má také pohon od Tesly), jde o nejrychlejší dostupný elektromobil na trhu. Mercedes SLS AMG Electric případně Rimac Concept One a Volar-e považujeme za velmi nedostupné…

Další zajímavostí, kterou BMW u elektromobilu i3 představilo, je rozšiřovač dojezdu, tzv. range extender. Jedná se vpodstatě o malý přídavný spalovací motor s 9-ti litrovou nádrží a generátorem, který vyrábí elektřinu pro elektromobil. BMW i3 se tak efektivně stane hybridním vozem podporujícím jak benzín tak i elektřinu. Extender má udržitelný výkon 25 kW a je odvozen z dvouválce 650cc pro motocykl. BMW i3 je v základní verzi čistý elektromobil s dojezdem 130-160km, ale BMW se snaží nalákat co největší množství zákazníků a některým by takovýto dojezd mohl připadat jako nedostatečný. S range extenderem se však dojezd dá zvýšit až na 300 km nebo i více při šetrné jízdě a tankování paliva je záležitostí jen pár minut, zatímco přídavné rychlodobíjení pro i3 trvá 20 minut z 0-80% nebo 30 minut z 0-100%. Extender má však i svoje nevýhody. Jednak snižuje účinnost využívání energie díky horší aerodynamice vozidla, kde je potřeba přídavné chlazení pro extender. Dále také v této verzi má i3 širší zadní pneumatiky a celková hmotnost auta naroste o 120 kg a zrychlení tak klesne na 7,9 sekundy. Ale zřejmě největším problémem je nárust ceny o $3850 v USA a ještě více v Evropě.

Cena pro americký trh začíná na 41 350 dolarech a pro Českou republiku 900 tisíc Kč včetně daně. V České republice se začne prodávat od listopadu. Ačkoli se jedná o nejvyšší cenu na poli elektromobilů s dojezdem kolem 150 km je potřeba také uvážit, že se jedná o prémiový vůz BMW a oproti konkurenci má mnoho vychytávek jako je například chybějící B-sloupek a otevírání druhých dveří do opačné strany, malý kufr pod přední kapotou nebo balíček služeb 360° Electric, který také umožňuje zapůjčení jiného BMW vozu několikrát za rok.

Stručný přehled parametrů:

  • čtyřmístný pětidveřový vůz
  • rozměry: 3.999mm/1.775mm/1.578mm
  • hmotnost 1.195kg (s extendérem 1.315kg)
  • zavazadlový prostor o velikosti 260l + 35l pod přední kapotou
  • výkon elektromotoru 125kW (250Nm)
  • náhon na zadní kola
  • zrychlení z 0-100km/h za 7,2s (s extendérem 7,9s)
  • maximální rychlost 145km/h
  • standartní dobíjení za 3,5 hodiny
  • rychlodobíjení za 30 minut (SAE Combo konektor)
  • kapacita baterie 22kWh (využitelných 18,7kWh)
  • spotřeba podle výrobce 13kWh/100km

zdroje: paultan.org, Forbes, PluginCars, hnonline.sk

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Martin Mrázek Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Martin Mrázek
Martin Mrázek

Právě jsem se vrátil ze zkušební jízdy. Fantazie… :-)

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  7 komentářů

Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli očekávaný nový elektromobil Hyundai Kona Electric, který jednoznačně zaujme svým futuristicky laděným vzhledem…

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Elektromobily na sebe strhávají čím dál tím větší pozornost. A to nejen svými neustále vylepšovanými specifikacemi a vlastnostmi, ale…

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

17. 10. 2018  |  Martin Skořepa  |  diskuze (1)

Tesla údajně překročila historický milník u svého nejnovějšího „cenově dostupnějšího“ elektromobilu Model 3. Vyrobila již 100 000 kusů. Tip: Tesla…

Mobilní zobrazení