Jak jistě sami dobře víte, v České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky již několik let. Zákonem stanovené období platí mezi 1. listopadem a 31. březnem.
Je však dobré mít na zřeteli jistá specifika nebo okolnosti, které mohou přezutí vynutit nebo uspíšit. Jde o následující situace:
Dobrou zprávou však je, že v Česku drtivá většina řidičů přezouvá pneumatiky na zimní s předstihem, tedy v průběhu října a poté v rámci dubna zase zpátky na letní pneumatiky, čili oproti zákonem stanovené lhůtě ještě chvíli posečkají. A to je dobře, protože tento krok maximálně kvituje i BESIP.
„Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí 31. březnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Čtěte také: Velký test letních pneumatik. Těmto 14 modelům se vyhněte obloukem!
Pakliže lze v následujících dubnových dnech očekávat nízké teploty nebo lehké mrazíky, nemá přezutí na letní pneu smysl. Zákon je sice zákon, ale klouzat po silnici nebo způsobit sobě nebo ostatním malér za to nestojí. S tím samozřejmě souvisí uzpůsobení pneumatik.
Zimní jsou určeny pro teploty, jež se trvale drží pod 7 °C, zatímco u letních je tomu naopak. Hloubka dezénu letních pneumatik potom musí být minimálně 1,6 mm. To platí pro všechny osobní a nákladní vozy, autobusy i motorky. Výjimku mají skútry a mopedy do 50 m3, u kterých je přípustná hranice 1,0 mm.
Pro období od 1. listopadu do 31. března ale musíte být vybaveni zimními pneumatikami, pro které platí minimální hloubka vzorku 4 mm pro automobily do 3 500 kg a 6 mm pro vozidla nad 3 500 kg.
Zimní pneumatiky mají větší množství přírodního kaučuku, díky čemuž v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. Na rozdíl od letních pneumatik, které při nízkých teplotách rychle tvrdnou, zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod 7 °C.
Letní pneumatiky přinášejí lepší celkový výkon v teplejších měsících a mají poměrně tvrdé složení, které při mírnějších teplotách měkne, aby se dokázalo přizpůsobit suché i mokré vozovce. Letní pneumatiky mají méně drážek než zimní. Ale mají v běhounu speciálně navržené proužky, které minimalizují aquaplaning. Ty při vyšších teplotách zajišťují podélně i bočně lepší přilnavost na suché i mokré vozovce.
Jak jistě sami dobře víte, v České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky již několik let. Zákonem stanovené období platí mezi 1. listopadem a 31. březnem.
Je však dobré mít na zřeteli jistá specifika nebo okolnosti, které mohou přezutí vynutit nebo uspíšit. Jde o následující situace:
Dobrou zprávou však je, že v Česku drtivá většina řidičů přezouvá pneumatiky na zimní s předstihem, tedy v průběhu října a poté v rámci dubna zase zpátky na letní pneumatiky, čili oproti zákonem stanovené lhůtě ještě chvíli posečkají. A to je dobře, protože tento krok maximálně kvituje i BESIP.
„Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí 31. březnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Čtěte také: Velký test letních pneumatik. Těmto 14 modelům se vyhněte obloukem!
Pakliže lze v následujících dubnových dnech očekávat nízké teploty nebo lehké mrazíky, nemá přezutí na letní pneu smysl. Zákon je sice zákon, ale klouzat po silnici nebo způsobit sobě nebo ostatním malér za to nestojí. S tím samozřejmě souvisí uzpůsobení pneumatik.
Zimní jsou určeny pro teploty, jež se trvale drží pod 7 °C, zatímco u letních je tomu naopak. Hloubka dezénu letních pneumatik potom musí být minimálně 1,6 mm. To platí pro všechny osobní a nákladní vozy, autobusy i motorky. Výjimku mají skútry a mopedy do 50 m3, u kterých je přípustná hranice 1,0 mm.
Pro období od 1. listopadu do 31. března ale musíte být vybaveni zimními pneumatikami, pro které platí minimální hloubka vzorku 4 mm pro automobily do 3 500 kg a 6 mm pro vozidla nad 3 500 kg.
Zimní pneumatiky mají větší množství přírodního kaučuku, díky čemuž v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. Na rozdíl od letních pneumatik, které při nízkých teplotách rychle tvrdnou, zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod 7 °C.
Letní pneumatiky přinášejí lepší celkový výkon v teplejších měsících a mají poměrně tvrdé složení, které při mírnějších teplotách měkne, aby se dokázalo přizpůsobit suché i mokré vozovce. Letní pneumatiky mají méně drážek než zimní. Ale mají v běhounu speciálně navržené proužky, které minimalizují aquaplaning. Ty při vyšších teplotách zajišťují podélně i bočně lepší přilnavost na suché i mokré vozovce.