BESIP varuje před unáhleným přezutím pneumatik. Kdy je správný čas?

  • 31. března skončila povinnost zimních pneumatik
  • Má však smysl přezout na letní, respektive proč ne?
  • BESIP varuje před unáhleným přezutím
Pneumatika na automobilu

Pneumatika na automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Jak jistě sami dobře víte, v České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky již několik let. Zákonem stanovené období platí mezi 1. listopadem a 31. březnem.

Kdy mít ještě zimní a kdy už letní pneumatiky?

Je však dobré mít na zřeteli jistá specifika nebo okolnosti, které mohou přezutí vynutit nebo uspíšit. Jde o následující situace:

  • na komunikaci se nachází led, námraza nebo sníh
  • na základě aktuálních podmínek existuje předpoklad ledu, námrazy nebo sněhu
  • přezout vždy všechny čtyři kola
  • dbát na tzv. problematické úseky, kde toto přikazuje dopravní značka

Dobrou zprávou však je, že v Česku drtivá většina řidičů přezouvá pneumatiky na zimní s předstihem, tedy v průběhu října a poté v rámci dubna zase zpátky na letní pneumatiky, čili oproti zákonem stanovené lhůtě ještě chvíli posečkají. A to je dobře, protože tento krok maximálně kvituje i BESIP.

„Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí 31. březnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

Pneumatiky

Pneumatiky | foto: Unsplash


Čtěte také: Velký test letních pneumatik. Těmto 14 modelům se vyhněte obloukem!


Pozor na předčasné přezutí na letní pneumatiky

Pakliže lze v následujících dubnových dnech očekávat nízké teploty nebo lehké mrazíky, nemá přezutí na letní pneu smysl. Zákon je sice zákon, ale klouzat po silnici nebo způsobit sobě nebo ostatním malér za to nestojí. S tím samozřejmě souvisí uzpůsobení pneumatik.

Zimní jsou určeny pro teploty, jež se trvale drží pod 7 °C, zatímco u letních je tomu naopak. Hloubka dezénu letních pneumatik potom musí být minimálně 1,6 mm. To platí pro všechny osobní a nákladní vozy, autobusy i motorky. Výjimku mají skútry a mopedy do 50 m3, u kterých je přípustná hranice 1,0 mm.

Pro období od 1. listopadu do 31. března ale musíte být vybaveni zimními pneumatikami, pro které platí minimální hloubka vzorku 4 mm pro automobily do 3 500 kg a 6 mm pro vozidla nad 3 500 kg.

Sledujte počasí, především teplotu

Zimní pneumatiky mají větší množství přírodního kaučuku, díky čemuž v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. Na rozdíl od letních pneumatik, které při nízkých teplotách rychle tvrdnou, zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod 7 °C.

Letní pneumatiky přinášejí lepší celkový výkon v teplejších měsících a mají poměrně tvrdé složení, které při mírnějších teplotách měkne, aby se dokázalo přizpůsobit suché i mokré vozovce. Letní pneumatiky mají méně drážek než zimní. Ale mají v běhounu speciálně navržené proužky, které minimalizují aquaplaning. Ty při vyšších teplotách zajišťují podélně i bočně lepší přilnavost na suché i mokré vozovce.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

BESIP varuje před unáhleným přezutím pneumatik. Kdy je správný čas?

  • 31. března skončila povinnost zimních pneumatik
  • Má však smysl přezout na letní, respektive proč ne?
  • BESIP varuje před unáhleným přezutím
Pneumatika na automobilu

Pneumatika na automobilu, ilustrační | foto: Unsplash

Jak jistě sami dobře víte, v České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky již několik let. Zákonem stanovené období platí mezi 1. listopadem a 31. březnem.

Kdy mít ještě zimní a kdy už letní pneumatiky?

Je však dobré mít na zřeteli jistá specifika nebo okolnosti, které mohou přezutí vynutit nebo uspíšit. Jde o následující situace:

  • na komunikaci se nachází led, námraza nebo sníh
  • na základě aktuálních podmínek existuje předpoklad ledu, námrazy nebo sněhu
  • přezout vždy všechny čtyři kola
  • dbát na tzv. problematické úseky, kde toto přikazuje dopravní značka

Dobrou zprávou však je, že v Česku drtivá většina řidičů přezouvá pneumatiky na zimní s předstihem, tedy v průběhu října a poté v rámci dubna zase zpátky na letní pneumatiky, čili oproti zákonem stanovené lhůtě ještě chvíli posečkají. A to je dobře, protože tento krok maximálně kvituje i BESIP.

„Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí 31. březnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

Pneumatiky

Pneumatiky | foto: Unsplash


Čtěte také: Velký test letních pneumatik. Těmto 14 modelům se vyhněte obloukem!


Pozor na předčasné přezutí na letní pneumatiky

Pakliže lze v následujících dubnových dnech očekávat nízké teploty nebo lehké mrazíky, nemá přezutí na letní pneu smysl. Zákon je sice zákon, ale klouzat po silnici nebo způsobit sobě nebo ostatním malér za to nestojí. S tím samozřejmě souvisí uzpůsobení pneumatik.

Zimní jsou určeny pro teploty, jež se trvale drží pod 7 °C, zatímco u letních je tomu naopak. Hloubka dezénu letních pneumatik potom musí být minimálně 1,6 mm. To platí pro všechny osobní a nákladní vozy, autobusy i motorky. Výjimku mají skútry a mopedy do 50 m3, u kterých je přípustná hranice 1,0 mm.

Pro období od 1. listopadu do 31. března ale musíte být vybaveni zimními pneumatikami, pro které platí minimální hloubka vzorku 4 mm pro automobily do 3 500 kg a 6 mm pro vozidla nad 3 500 kg.

Sledujte počasí, především teplotu

Zimní pneumatiky mají větší množství přírodního kaučuku, díky čemuž v chladném počasí zůstávají pružné. Čím je pneumatika měkčí, tím má lepší kontakt s povrchem vozovky. To zlepšuje přilnavost a ovládání vozu. Na rozdíl od letních pneumatik, které při nízkých teplotách rychle tvrdnou, zimní pneumatiky podávají nejlepší výkon při teplotách pod 7 °C.

Letní pneumatiky přinášejí lepší celkový výkon v teplejších měsících a mají poměrně tvrdé složení, které při mírnějších teplotách měkne, aby se dokázalo přizpůsobit suché i mokré vozovce. Letní pneumatiky mají méně drážek než zimní. Ale mají v běhounu speciálně navržené proužky, které minimalizují aquaplaning. Ty při vyšších teplotách zajišťují podélně i bočně lepší přilnavost na suché i mokré vozovce.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."