Baterie v elektromobilech jsou prostě moc těžké. Změní to skupina Stellantis?
- Baterie jsou v elektromobilech až příliš těžké
- Představují mnoho nevýhod, o některých se ani nehovoří
- S pomocí nové továrny chce baterie značně odhlečit

Automobilové skupině Stellantis se nelíbí, jak jsou současné baterie těžké. Aby mohly být vozy více srovnatelné se spalovacími, chce skupina snížit jejich hmotnost na polovinu. S tímto cílem nyní Stellantis sleduje a zkoumá možnosti alternativích chemických sloučenin.
Nová továrna si dá za cíl snížit hmotnost baterií
Ředitel nové továrny na vývoj a výrobu baterií v italském Turíně oznámil, že aby mohly být baterie kompetitivnější a mohou zajistit budoucnost elektromobility, musí se jejich hmotnost snížit. Současné lithiové baterie jsou bez pochyby těmi nejtěžšími součástmi moderních vozů. Tím samozřejmě ovlivňují výkon, efektivitu i bezpečnost vozidel. Baterie použité ve voze GMC Hummer EV váží zhruba 1 278 kilogramů. Stejnou hmotnost má i hatchback Honda Civic.
Stellantis tento rok investoval velkou částku do kalifornského výrobce baterií Lyten, který se výrobou lehkých baterií zabývá. Společnost jednak snižuje náklady na materiál, má lepší odolnost proti úniku teploty a především umí snížit hmotnost baterie až o 60 %. To vše za absence použití niklu, manganu, kobaltu nebo grafitu.

Čtěte také: Číňané se „podezřele“ zajímají o sodík-iontové baterie. Budou revoluční, nebo ne?
Odpověď je v jiných sloučeninách
Jednou ze zajímavých alternativ se zdá být i baterie na bázi sodíku a lithia. CATL již takové prototypy vyrábí a potvrzuje jejich vyšší hustotu, schopnost rychlého nabíjení a vylepšenou tepelnou stabilitu. V Číně se již po této baterii rozjíždí poptávka. První společností, která sodíkové baterie bude do vozů montovat, je národní výrobce Cherry.
Stellantis dnes zaštiťuje mnoho známých automobilek a plánuje razantní zvýšení výrobních kapacit. Právě i za tímto účelem slavnostně otevřeli novou továrnu na baterii v Itálii v hodnotě 34 milionu dolarů. Továrna se rozkládá na ploše 8 000 metrů čtverečních a jde o jedno z největších evropských výrobních center. Pracovníci budou baterie testovat ve velmi náročných podmínkách a sledovat jejich dlouhodobé výkony a degradaci.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.