Elone Musk udělal z autonomního řízení jednu z nejvyšších priorit Tesly. Martin Eberhard s ním ale nesouhlasí. Podle něj není autonomní řízení nutnou součástí elektrické mobility.
„Dle mého názoru nesmíme brát autonomní řízení jako nutnou součást elektrických aut. Jedná se o zcela oddělené věci,“ řekl deníku Insider Martin Eberhard. „Raději bych viděl lidi přemýšlející o výrobě aut určených pro běžné řidiče.“
Eberhard, kterého Musk odvolal z funkce generálního ředitele v roce 2007, řekl, že vytvoření softwaru pro autonomní řízení bylo v době, kdy byl v Tesle, to nejmenší, co ho zajímalo. „Chtěl bych říct, že veškeré ty nesmysly související s autonomním řízením v době, kdy jsem byl ve firmě, neexistovaly. Naší snahou bylo, aby auto fungovalo. Myšlenka autonomního řízení přišla až později. Ta ale vyžaduje mnohem, mnohem větší rozpočet, než který jsme měli k dispozici.“
Když Eberhard v roce 2007 opouštěl Teslu, neměla ještě automobilka žádný funkční model. Firma pracovala na vývoji Tesly Roadster, malého sportovního vozu založeného na Lotus Elise. Jednalo se o dvoumístný kabriolet, který poprvé představila britská automobilka Lotus v roce 1996.
Spoluzakladatel Tesly říká, že i když oceňuje bezpečnostní systémy, není velkým fanouškem autonomního řízení. V tom se neshoduje s Elonem Muskem, jehož zaujatost autonomními vozidly označuje jako největší hrozbu pro budoucnost Tesly.
Čtěte také: Selhal Autopilot? Tragický střet řidiče Tesly s hasičským vozem skončil smrtí
Elon Musk už roky slibuje plně autonomní vozidlo. Minulý rok se miliardář nechal slyšet, že právě software pro autonomní řízení dělá z Tesly rozdíl mezi obyčejným a hodnotným vozidlem. V současné době je Tesla známa díky bezdrátovým aktualizacím softwaru a Musk o ní říká, že společnost je stejně softwarová jako hardwarová.
S tímto přístupem Eberhard nesouhlasí. „Myslím si, že je velkou chybou považovat auto za softwarovou platformu jako například iPhone. Sám jeden vlastním a pokaždé, když dostanu aktualizaci softwaru, jsou tam chyby. Znamená to například, že se mi občas zhroutí aplikace na posílání zpráv. Sice to není velký problém, ale jen díky tomu, že jde pouze o telefon. Pokud se podobná chyba objeví v softwaru, který ovládá brzdy nebo řízení, může vás to zabít.“
Všechny současné modely jsou dodávány s asistenčním programem Autopilot. Majitelé si také mohou přikoupit systém Full Self-Driving (FSD/FSD Beta). Tato funkce umožňuje vozidlu automaticky měnit jízdní pruhy, najíždět a vyjíždět z dálnic, rozpoznávat značky stop a semafory a také samostatně parkovat. Oba programy jsou ale určeny pro řidiče s platným řidičským průkazem, kteří se při jízdě musí neustále věnovat řízení.
Právě kvůli softwaru pro autonomní řízení se během posledních let dostala Tesla do hledáčku regulačních orgánů. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech (NHTSA) vyšetřuje funkci Autopilota a její možné spojení s několika vážnými dopravními nehodami.
Elone Musk udělal z autonomního řízení jednu z nejvyšších priorit Tesly. Martin Eberhard s ním ale nesouhlasí. Podle něj není autonomní řízení nutnou součástí elektrické mobility.
„Dle mého názoru nesmíme brát autonomní řízení jako nutnou součást elektrických aut. Jedná se o zcela oddělené věci,“ řekl deníku Insider Martin Eberhard. „Raději bych viděl lidi přemýšlející o výrobě aut určených pro běžné řidiče.“
Eberhard, kterého Musk odvolal z funkce generálního ředitele v roce 2007, řekl, že vytvoření softwaru pro autonomní řízení bylo v době, kdy byl v Tesle, to nejmenší, co ho zajímalo. „Chtěl bych říct, že veškeré ty nesmysly související s autonomním řízením v době, kdy jsem byl ve firmě, neexistovaly. Naší snahou bylo, aby auto fungovalo. Myšlenka autonomního řízení přišla až později. Ta ale vyžaduje mnohem, mnohem větší rozpočet, než který jsme měli k dispozici.“
Když Eberhard v roce 2007 opouštěl Teslu, neměla ještě automobilka žádný funkční model. Firma pracovala na vývoji Tesly Roadster, malého sportovního vozu založeného na Lotus Elise. Jednalo se o dvoumístný kabriolet, který poprvé představila britská automobilka Lotus v roce 1996.
Spoluzakladatel Tesly říká, že i když oceňuje bezpečnostní systémy, není velkým fanouškem autonomního řízení. V tom se neshoduje s Elonem Muskem, jehož zaujatost autonomními vozidly označuje jako největší hrozbu pro budoucnost Tesly.
Čtěte také: Selhal Autopilot? Tragický střet řidiče Tesly s hasičským vozem skončil smrtí
Elon Musk už roky slibuje plně autonomní vozidlo. Minulý rok se miliardář nechal slyšet, že právě software pro autonomní řízení dělá z Tesly rozdíl mezi obyčejným a hodnotným vozidlem. V současné době je Tesla známa díky bezdrátovým aktualizacím softwaru a Musk o ní říká, že společnost je stejně softwarová jako hardwarová.
S tímto přístupem Eberhard nesouhlasí. „Myslím si, že je velkou chybou považovat auto za softwarovou platformu jako například iPhone. Sám jeden vlastním a pokaždé, když dostanu aktualizaci softwaru, jsou tam chyby. Znamená to například, že se mi občas zhroutí aplikace na posílání zpráv. Sice to není velký problém, ale jen díky tomu, že jde pouze o telefon. Pokud se podobná chyba objeví v softwaru, který ovládá brzdy nebo řízení, může vás to zabít.“
Všechny současné modely jsou dodávány s asistenčním programem Autopilot. Majitelé si také mohou přikoupit systém Full Self-Driving (FSD/FSD Beta). Tato funkce umožňuje vozidlu automaticky měnit jízdní pruhy, najíždět a vyjíždět z dálnic, rozpoznávat značky stop a semafory a také samostatně parkovat. Oba programy jsou ale určeny pro řidiče s platným řidičským průkazem, kteří se při jízdě musí neustále věnovat řízení.
Právě kvůli softwaru pro autonomní řízení se během posledních let dostala Tesla do hledáčku regulačních orgánů. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech (NHTSA) vyšetřuje funkci Autopilota a její možné spojení s několika vážnými dopravními nehodami.