Elektromobily jsou pro automobilky v prvních letech ztrátové. Ale jak ukázala Tesla i další firmy, vloni například GM, dá se na nich slušně vydělávat.
Na elektromobilech se dá i vydělávat
Automobilka General Motors dosáhla v loňském roce důležitého milníku. Společnost začala poprvé generovat zisk z prodeje svých elektromobilů. Podle výroční zprávy za rok 2024 dosáhl čistý příjem společnosti 6 miliard dolarů a GM vykazuje variabilní ziskovost také v oblasti elektrických aut. Jak uvádí server InsideEVs, znamená to, že firma nyní pokrývá náklady na výrobu a materiál a je schopna na prodeji elektromobilů vydělat. Stále se ale potýká s dalšími náklady, jako jsou například investice do nových montážních linek.
V raném stádiu výroby jsou elektromobily pro většinu automobilek ztrátové, zejména kvůli vysokým nákladům na baterie, které tvoří nejdražší součást elektrických vozidel. Navíc, dodavatelské firmy jsou z velké části spjaty s čínskou ekonomikou. Například Tesle trvalo řadu let než se dostala z mínusu. Společnost Elona Muska se dostala do černých čísel až v roce 2020. General Motors věří, že s rostoucí výrobou a vylepšením souvisejících procesů se budou náklady na baterie snižovat a ziskovost elektromobilů poroste.
Generální ředitelka GM Mary Barra uvedla, že automobilka v roce 2024 zdvojnásobila v USA svůj podíl na trhu s elektromobily. Celkem prodala asi 114 000 elektromobilů, čímž se (společně s Hyundai) stala první automobilkou kromě Tesly, která pokořila hranici 100 000 prodaných kusů. GM nyní má na americkém trhu s elektromobily asi 13% podíl.
V USA panuje po volbách nejistota
V letošním roce chce společnost pokračovat v rozšiřování nabídky elektromobilů. V roce 2025 přibydou nové modely značky Cadillac, včetně elektrických SUV Escalade IQ, Optiq a Vistiq. GM se zaměří nejen na růst prodejů, ale i na další zlepšení ziskovosti elektromobilů pomocí optimalizace výroby a snižování nákladů na materiály.
Navzdory úspěchům čelí GM v roce 2025 řadě výzev. V USA se významně mění politická situace a nová administrativa může ovlivnit daňové pobídky a subvence pro elektromobily. Důležité budou také obchodní vztahy s Kanadou a Mexikem, které mohou ovlivnit ceny automobilů.
Společnost General Motors v roce 2024 vyrobila asi 189 000 elektromobilů a do konce roku měla na skladě 70denní zásobu vozidel. Cílem pro letošní rok je navýšení produkce na 300 000 kusů, ale společnost chce postupovat opatrně. Finanční ředitel automobilky Paul Jacobson uvedl, že GM se chce vyhnout nadprodukci, která by následně, v případě snížení poptávky, vedla k nutnosti nabízet vysoké slevy.
GM dnes stojí na prahu nové éry. Elektromobily konečně začínají vydělávat, ale automobilka si je vědoma rizik spojených s proměnami trhu a nejistým politickým prostředím. Jak se s nimi vypořádá, ukáže až budoucnost.
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".