Američany nejspíš čekají krušné časy. Na tučné dotace nedosáhne žádný současný elektromobil

Petr Bergmann
  • Rychlý rozvoj elektromobility je ve Spojených státech je ohrožen
  • Žádný současný elektromobil nesplní podmínky pro získání daňových úlev
  • USA tak chce omezit „podporu“ čínského průmyslu
Elektromobily Tesla (SEXY)
Elektromobily Tesla (SEXY)

Americký Kongres je připraven schválit nové, rozšířené znění zákona o daňových úlevách pro elektrická vozidla. Pravidla jsou ale formulována takovým způsobem, aby diskvalifikovala každý elektromobil, který se v současnosti nalézá na trhu.

Pobídka jen pro americké výrobky

Důvodem je, že součástí většiny elektromobilů jsou lithium-iontové baterie pocházející z Číny. Ta aktuálně drží přibližně 76 % trhu s bateriemi (na němž představují USA asi 8 %). Aby bylo možné dohodu v Senátu schválit, souhlasili demokraté s ustanoveními, vyžadujícími, aby způsobilá vozidla používala baterie vyrobené v Severní Americe.

Zákon o snižování inflace, který prošel minulý víkend Senátem v rámci stranického hlasování, vyžaduje pro splnění nároku na daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů (zhruba 180 tisíc korun) minimálně 40% obsah surovin, pocházejících ze Severní Ameriky nebo od amerického obchodního partnera. Do roku 2029 pak musí být 100 % komponent baterií vyrobeno v Severní Americe.

Rivian Adventure Network
Rivian Adventure Network

Čtěte také: Elektromobil Lucid Air ukázal svou „temnou stranu“. Nová edice má podtrhnout agresivitu vozu


Čína vzbuzuje obavy USA

Baterie obsahující suroviny, „které byly vytěženy, zpracovány nebo recyklovány zahraničním subjektem, který je předmětem zájmu“ (ten je definován jako stát sponzorující terorismus nebo země blokované Úřadem pro kontrolu zahraničních aktiv ministerstva financí) by neměly na kredit nárok. Právě Čína je federální americkou vládou vedena jako „zahraniční entita, vzbuzující obavy“.

Demokraté, včetně senátora Západní Virginie Joea Manchina, který se o tajné vyjednání dohody postaral, se snaží o zpřísnění amerického postoje vůči Číně. Zástupci automobilového průmyslu ale tvrdí, že nová pravidla v podstatě diskvalifikují veškeré elektromobily, které se dnes na americkém trhu nachází.

Baterie dnes pochází především z Číny
Baterie dnes pochází především z Číny

Podmínky nesplní ani jeden současný model

Na základě informací Alliance for Automotive Innovation je ve Spojených státech aktuálně k dispozici 72 modelů elektromobilů, které zahrnují vozy bateriové, plug-in hybridní a také elektromobily s palivovými články. Za předpokladu, že bude návrh zákona schválen, nesplní podmínky daňového zvýhodnění plných 70 % těchto automobilů. Pokud v roce 2029 začnou platit dodatečné požadavky týkající se zdrojů, nedosáhne na daňovou úlevu ani jeden současný model.

Prezident a generální ředitel Alliance John Bozella k návrhu uvedl. „Nárok na slevu ve výši 7 500 dolarů sice bude existovat na papíře, ale žádná vozidla nebudou mít v příštích letech možnost tuto pobídku využít. Společný cíl dosáhnout 40 až 50 % prodejů elektrických vozidel do roku 2030 tak bude ohrožen.“

Ford Mustang Mach-e, ilustrační
Ford Mustang Mach-e, ilustrační

Čtěte také: Obchod za miliardy dolarů! Tesla si prý v Indonésii zajistila materiál na výrobu baterií


Automobilky vyčkávají

Bozella souhlasí, že domácí trh potřebuje značné investice, ale ne na úkor pobídek pro zákazníky. Elektromobily jsou obvykle dražší než spalovací vozy a daňové úlevy jsou potřebné k posílení prodejů, dokud se ceny elektrických a spalovacích vozů nevyrovnají.

Automobilky sice mají možnost zažádat o výjimku v rámci precedentu, který umožňuje mnoha výrobcům vyhnout se pravidlům „Buy America“, ale zatím vyčkávají. Jejich zástupci již nyní počítají s oddálením účinnosti zákona minimálně o rok, aby průmysl získal více času vyrovnat se s novými požadavky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články