Abarth 500e přijde již brzy. Co všechno o „nabroušené elektrice“ víme?

Petr Bergmann
  • Abarth již začal testoval plně elektrický model 500e
  • Vůz by měl mít výkon zhruba 200 koní
  • Očekávat lze svižné a sportovní svezení
Abarth 500e
Abarth 500e

Ačkoli skupina Stellantis ještě oficiálně nepotvrdila výrobu modelu Abarth 500e, nechala se slyšet, že Abarth od roku 2024 přejde na elektrické pohonné jednotky. Neumíme si ale představit, že by se Abarth, byť jen na okamžik, oddělil od malé „pětistovky“. Jak již odhalily některé špionážní fotografie, testování modelu Abarth 500e už začalo.

Abarth 500e se bude podobat spalovací verzi

Abarth odlišil spalovací verzi od běžného Fiatu 500 výraznými designovými změnami. Patří mezi ně agresivní přední nárazník, větší litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami, dvojité výfuky, logo Abarth Scorpion a speciální barevné provedení, zvýrazňující tvář vozu. U elektrické verze zaujmou designéři podobný přístup, vyjma výfuků. Velkou část práce již ale mají hotovou.

První generace Abarth 500e by měla využívat vylepšený podvozek současného modelu 500 s výkonem na hranici 200 koní (spalovací Abarth 595 má 177 koní). Vůz by měl zvládat zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 až 7 sekund (model 595 to umí za 6,9 sekundy). Vzhledem k tomu, že pohonné ústrojí bude naladěno k dosahování maximálního zrychlení a co největší rychlosti, dojezd pravděpodobně nepřesáhne hranici 320 km.

Fiat 500e 3+1, elektromobil
Fiat 500e 3+1, elektromobil

Čtěte také: Abarth chystá elektrický hot hatch, zaujme jak jinak než výkonem


Stejně jako u ostatních modelů lze očekávat, že inženýři vybaví Abarth silnějšími brzdami. Stellantis také zmínil, že jeho modul EDM (Electric Drive Module) je velmi kompaktní a lze jej konfigurovat pro pohon předních, zadních nebo všech kol.

Namísto výfuku zesilovač zvuku

Ke každému spalovacímu vozu Abarth dosud patřil zvuk motoru ve vysokých otáčkách, vyvolávající vzrušení z jízdy. Bez spalovacího motoru je to ale komplikovanější. Inženýři se podle dostupných informací teprve rozhodují, zda by měli syntetizovat zvuk výfuku nebo zvýraznit jekot motoru v interiéru vozu. Další možností je přijmout realitu a zvýraznit zvukový projev elektrického motoru a napodobit Formuli E.

Abarth u svého prvního elektromobilu také provádí průzkum, týkající se akustického varování chodců AVAS (Acoustic Vehicle Alert System). Namísto výběru libovolného zvuku, který by vyhověl předpisům, jde Abarth poměrně kreativní cestou. Na sociálních sítích oslovil fanoušky a dal jim na výběr ze tří zvuků, vytvořených vlastními zvukovými mistry. Vítězný zvuk bude následně zakomponován do systému AVAS ve voze.

Na základě informací z letošního března se máme na první odhalení elektrického modelu těšit v průběhu roku 2023. Prodej by měl být zahájen v následujícím roce, ale přesný plán zatím neznáme. Cena výkonného Abarthu by se měla pohybovat okolo 45 tisíc dolarů (asi 1 035 000 korun).

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články