Znáte Barrandovský most? Tohle je 5 věcí, o kterých (možná) nemáte ani ponětí

Luboš Srb
  • Barrandovský most je jednou z nejznámějších silničních staveb v Česku
  • Denně po něm projede přes 140 tisíc aut
  • Vybrali jsme 5 zajímavostí, které vás dost možná překvapí
Barrandovský most a základní stavební kámen z roku 1978
Barrandovský most a základní stavební kámen z roku 1978

Pokud jde o pojmenování, Barrandovský most se jmenuje podle přilehlé čtvrti Barrandov, či Barrandovským skalám. Navazující silniční komunikace do čtvrti Barrandov se pak jmenuje logicky K Barrandovu. Nicméně co je trochu překvapivé, že nespojuje přímo čtvrť Barrandova, nýbrž Hlubočepy na levém, s Braníkem na pravém břehu.

Barrandovský most je šikmý

Další možná trochu neobvyklou zajímavostí je, že Barrandovský most je šikmý, tedy že nevede přes řeku kolmo a tedy nejkratší možnou cestou. Úhel křížení tohoto silničního mostu s tokem Vltavy je 53 stupňů. Délka mostu je 352 metrů, šířka pak kolísá od 40 do 55 metrů. Mostovka se nachází ve výši 15 metrů nad hladinou Vltavy.

Barrandovský most
Barrandovský most

Víte, že součástí je i „krmítko pro slony“?

Sochař Josef Klimeš se na Barrandovském mostě opravdu vyřádil a výsledkem je dvojice ohromných betonových plastik – na pravém břehu je to Rovnováha přezdívaná „červ dobyvatel“, na levém břehu pak dvě betonové mísy, zvané „hroší lázeň“ a „krmítko pro slony“.

Krmítko pro slony na Barrandovském mostu
Krmítko pro slony na Barrandovském mostu

Oprava „dražší“ než původní stavba?

Barrandovský most dosud neprošel kompletní rekonstrukcí a je již na kraji předpokládané životnosti. Po téměř 35 letech tak probíhají opravy, rozdělené do čtyř etap v letech 2022 až 2025, které mají mostu prodloužit jeho životnost. A zatímco původní stavba vyšla na 483 milionů korun, dnešní opravy jsou vyčísleny na 600 milionů korun. Nicméně vlivem inflace je jasné, že na dnešní poměry je oprava vlastně levnější, než tehdejší cena celé stavby.

Barrandovský most
Barrandovský most

Most je nejen pro auta, ale i pěší a cyklisty

Nejznámější pražský most, který je současně nejvytíženějším mostem v metropoli, každým rokem projede přes 142 tisíc aut (údaj z roku 2017 – pozn. redakce). Barrandovský most má celkem 4 pruhy v každém směru, přičemž je přístupný i chodcům a cyklistům. Nikoliv však tramvajím. Tvoří součást vnitřního Městského okruhu a je klíčovou dopravní tepnou, po které se lidé dostanou na dálnici D1 do Brna, či v opačném směru mohou zamířit na dálnici D5 směr na Plzeň.

Které z uvedených zajímavostí jste věděli a co vás naopak nejvíce překvapilo? Napište nám do diskuze pod článkem.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, kdy jsem založil první z webových magazínů, Mobilizujeme.cz, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články