Zkušenosti s elektromobilem Škoda Enyaq iV po roce provozu

redakce
Elektromobil Škoda Enyaq
Elektromobil Škoda Enyaq

Se služebním elektromobilem (BEV) jsme najezdili za první rok provozu necelých 40 tis. kilometrů a nejvíc nás překvapilo, jak pohodlné cestování to je. Velmi často se v souvislosti s používáním automobilu na elektřinu člověk setkává s mnoha předsudky a otázkami. Je však pravdou, že způsob používání je u BEV odlišný než u vozidla se spalovacím motorem.

V tomto článku bychom se rádi věnovali ekonomice samotného provozu, i když témat je vzhledem k inovativnosti elektromobilů snad nevyčerpatelné množství.

Elektromobil používáme, jak již bylo zmíněno v úvodu článku, zhruba rok a za tuto dobu se spotřeba pohybuje kolem 20 kWh na 100 kilometrů. Vzhledem k tomu, že naše společnost má velkou spotřebu elektrické energie, máme vlastní trafostanice, a tedy využíváme benefitu velkoodběratelských cen (dosahujeme ceny 2,5 Kč/kWh).

Jednoduchou matematikou lze dovodit, že přímý náklad na ujetí 100 km je pouhých 50 Kč. Což je velmi příjemná hodnota, která je na úrovni jedné pětiny oproti spalovacímu motoru. Například u konvenčního pohonu dostaneme při spotřebě 6 l/100 km a ceně 45 Kč/l nákladovou cenu 270 Kč. Tyto úvahy jsou založené na aktuálních cenách, přičemž zejména u elektrické energie lze předpokládat významné zvýšení pro následující roky.

Naše zkušenosti jsou převážně pozitivní, i když je pravdou, že cestování elektromobilem vyžaduje větší plánování. V našem případě však používáme elektromobil k cestám do 400 kilometrů, a proto dobíjíme téměř výhradně na vlastní nabíjecí stanici, která poskytuje výhodu maximální flexibility a nízké ceny elektřiny.

Před pořízením elektromobilu je nutné zvážit zejména způsob jeho využití, především na jak dlouhé a časté cesty bude vůz používán. Podle našich zkušeností poskytuje kombinace elektromobilu a vlastní nabíjecí stanice velkou míru flexibility a benefit nízkých přímých provozních nákladů.

Pořízení elektromobilu a rychlonabíjecí stanice bylo spolufinancováno z OP PIK
Pořízení elektromobilu a rychlonabíjecí stanice bylo spolufinancováno z OP PIK
  • Program: Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
  • Výzva: V. Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita
  • Projekt: Elektromobilita ve společnosti MEDUNA vakuová kalírna s.r.o.
  • Jméno žadatele: MEDUNA vakuová kalírna s.r.o.
  • Termín realizace: květen 2021
  • Způsobilé výdaje: 1 935 704,- Kč a výše dotace 580 711,20 Kč
  • Popis a cíle projektu: Cílem projektu je zavedení inovativní technologie nízkouhlíkové dopravy ve společnosti a využití způsobu čisté dopravy. Elektromobil umožní snížení nákladů společnosti a přispěje k ochraně životního prostředí snížením uhlíkové stopy

Článek vznikl ve spolupráci se společností MEDUNA vakuová kalírna s.r.o. a redakcí Elektrickevozy. Děkujeme!

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články