Málokteré závody automobilů jsou tak silně ovlivněny tradicí jako americký NASCAR. Závodní série V8, která se většinou jezdí na oválech s hromovým hlukem v pozadí, vypadá téměř jako anachronismus ve srovnání s jinými velkými šampionáty jako IndyCar nebo dokonce Formule 1. Tradiční pojetí závodů je přesně tím, čím na sebe série strhla celosvětovou popularitu na konci devadesátých let minulého století. Větší změny byly vždy vnímány kriticky. Například až v roce 2012 byl klasický karburátor vyměněn za přímé vstřikování. To byla pro standardy NASCAR téměř revoluce!
NASCAR má v úmyslu provést zřejmě největší technickou změnu ve své 70leté historii. Prezident Steve Phelps oznámil v úterý 12. října, že první elektrifikovaný závod bude pro závodníky z Chase Elliott and Co. odstartován za tři roky. Základem bude zcela nová generace vozidel, která bude v první lize NASCAR debutovat již v roce 2022.
Nové závodní vozy Chevrolet, Ford a Toyota, plánované na letošní sezónu, mají mimo jiné větší volnost designu, 18palcová kola a nezávislé zavěšení kol na zadní nápravě. K dispozici je také propracovanější aerodynamika včetně difuzoru a větších, výkonnějších brzd. Přísné bezpečnostní požadavky, které byly zavedeny po tragické smrti legendy NASCAR Dale Earnhardta v roce 2001, byly po dalších nehodách ještě rozšířeny.
Při plánování nové generace vozidel se již počítalo s hybridními a elektrickými pohony. Mark Rushbrook, vedoucí týmu Ford Motorsport, popisuje: „Stavba přední a zadní části nám dává velkou flexibilitu, pokud jde o architekturu vozidla. První krok zavedení hybridu bude relativně snadný, protože spalovací motor lze jednoduše nahradit elektrickými komponenty.“ Pro plně elektrickou verzi je zapotřebí ještě několika úprav, ale modulární konstrukce v zásadě poskytuje nezbytný základ.
Čtěte také: Zapomeňte na uřvané spalováky, na scénu přichází elektrický motorsport
Nové vozy, vyrobené z kompozitních materiálů, jsou pro NASCAR obrovským skokem, a to i bez elektrifikace. Po testech na začátku října řidiči hlásili, že „Next-Gen“ má mnohem větší přilnavost a stylem jízdy více připomíná silniční auta. Stále však existují velké problémy s řízením, které je třeba vyřešit před únorovým začátkem sezóny. Nyní byly učiněny první kroky k modernější a cenově dostupnější špičkové třídě, ale NASCAR bude v budoucnu čelit dvěma velkým otázkám. Jak budou tradiční fanoušci přijímat nová auta a jak velký tlak ve spojitosti s elektrifikací bude přicházet od zástupců průmyslu?
V rozhovoru pro americký časopis Autoweek prezident NASCAR Phelps zdůraznil: „Neodmyslitelnou součástí našeho sportu je zvuk. A tak to i zůstane. Nevěřím, že všechny čtyři řady naší série budou plně elektrické.“ Zejména Cup Series by měla být, coby první liga, zpočátku elektrifikovaná jen mírně.
Přesto je pro Phelpse akceptovatelné, aby některý ze závodů brzy ukázal potenciál elektrických vozů. Tuto myšlenku podporuje také sportovní ředitel Fordu Mark Rushbrook: „S ohledem na čtyři národní série, Cup, Xfinity, Trucks a ARCA, má NASCAR možnost přemýšlet o úpravách v jednotlivých šampionátech.”
Jeho protějšek v americké pobočce Toyoty, David Wilson, ale před příliš horlivými kroky varoval. „V první řadě je NASCAR součástí zábavního průmyslu, a proto bychom se měli přizpůsobovat požadavkům fanoušků především my a ne naopak. Bez fanoušků o náš sport přijdeme.” S ohledem na dramatický pokles počtu diváků v posledních letech je nesnadné předvídat, jaký vývoj čeká sérii NASCAR v budoucnu.
Málokteré závody automobilů jsou tak silně ovlivněny tradicí jako americký NASCAR. Závodní série V8, která se většinou jezdí na oválech s hromovým hlukem v pozadí, vypadá téměř jako anachronismus ve srovnání s jinými velkými šampionáty jako IndyCar nebo dokonce Formule 1. Tradiční pojetí závodů je přesně tím, čím na sebe série strhla celosvětovou popularitu na konci devadesátých let minulého století. Větší změny byly vždy vnímány kriticky. Například až v roce 2012 byl klasický karburátor vyměněn za přímé vstřikování. To byla pro standardy NASCAR téměř revoluce!
NASCAR má v úmyslu provést zřejmě největší technickou změnu ve své 70leté historii. Prezident Steve Phelps oznámil v úterý 12. října, že první elektrifikovaný závod bude pro závodníky z Chase Elliott and Co. odstartován za tři roky. Základem bude zcela nová generace vozidel, která bude v první lize NASCAR debutovat již v roce 2022.
Nové závodní vozy Chevrolet, Ford a Toyota, plánované na letošní sezónu, mají mimo jiné větší volnost designu, 18palcová kola a nezávislé zavěšení kol na zadní nápravě. K dispozici je také propracovanější aerodynamika včetně difuzoru a větších, výkonnějších brzd. Přísné bezpečnostní požadavky, které byly zavedeny po tragické smrti legendy NASCAR Dale Earnhardta v roce 2001, byly po dalších nehodách ještě rozšířeny.
Při plánování nové generace vozidel se již počítalo s hybridními a elektrickými pohony. Mark Rushbrook, vedoucí týmu Ford Motorsport, popisuje: „Stavba přední a zadní části nám dává velkou flexibilitu, pokud jde o architekturu vozidla. První krok zavedení hybridu bude relativně snadný, protože spalovací motor lze jednoduše nahradit elektrickými komponenty.“ Pro plně elektrickou verzi je zapotřebí ještě několika úprav, ale modulární konstrukce v zásadě poskytuje nezbytný základ.
Čtěte také: Zapomeňte na uřvané spalováky, na scénu přichází elektrický motorsport
Nové vozy, vyrobené z kompozitních materiálů, jsou pro NASCAR obrovským skokem, a to i bez elektrifikace. Po testech na začátku října řidiči hlásili, že „Next-Gen“ má mnohem větší přilnavost a stylem jízdy více připomíná silniční auta. Stále však existují velké problémy s řízením, které je třeba vyřešit před únorovým začátkem sezóny. Nyní byly učiněny první kroky k modernější a cenově dostupnější špičkové třídě, ale NASCAR bude v budoucnu čelit dvěma velkým otázkám. Jak budou tradiční fanoušci přijímat nová auta a jak velký tlak ve spojitosti s elektrifikací bude přicházet od zástupců průmyslu?
V rozhovoru pro americký časopis Autoweek prezident NASCAR Phelps zdůraznil: „Neodmyslitelnou součástí našeho sportu je zvuk. A tak to i zůstane. Nevěřím, že všechny čtyři řady naší série budou plně elektrické.“ Zejména Cup Series by měla být, coby první liga, zpočátku elektrifikovaná jen mírně.
Přesto je pro Phelpse akceptovatelné, aby některý ze závodů brzy ukázal potenciál elektrických vozů. Tuto myšlenku podporuje také sportovní ředitel Fordu Mark Rushbrook: „S ohledem na čtyři národní série, Cup, Xfinity, Trucks a ARCA, má NASCAR možnost přemýšlet o úpravách v jednotlivých šampionátech.”
Jeho protějšek v americké pobočce Toyoty, David Wilson, ale před příliš horlivými kroky varoval. „V první řadě je NASCAR součástí zábavního průmyslu, a proto bychom se měli přizpůsobovat požadavkům fanoušků především my a ne naopak. Bez fanoušků o náš sport přijdeme.” S ohledem na dramatický pokles počtu diváků v posledních letech je nesnadné předvídat, jaký vývoj čeká sérii NASCAR v budoucnu.