Zákazníci Xiaomi zuří. Firma si nechává zaplatit celé auto bez termínu dodání

Rezervační poplatek nestačí. Čínská společnost Xiaomi si nechává zaplatit plnou výši ceny vozu ještě před tím, než vám vůbec sdělí termín dodání.
Zákazníci pod tlakem
Auto, které není ani ve výrobě, ale už ho musíte celé zaplatit. Právě tak vypadá aktuální zkušenost některých zákazníků automobilky Xiaomi. Ti na sociálních sítích sdílejí výzvy k doplacení celkové částky krátce po složení zálohy, bez jasného termínu dodání. A kdo nezaplatí včas, může přijít o všechno.
Čínská média citují nespokojené zákazníky, kteří byli automobilkou vyzváni, aby po zaplacení zálohy 5 000 jüanů (15 tisíc korun) uhradili zbylou částku do 30 dnů. Pokud částku neuhradí včas, hrozí jim storno a propadnutí rezervace bez nároku na vrácení zálohy. Některé výzvy přitom dorazily lidem, jejichž auta jsou podle informací ještě 22 až 25 týdnů od výroby.
Někteří zákazníci poukazují na to, že tento přístup přímo odporuje veřejnému oficiálnímu prohlášení Xiaomi na sociální síti WeChat. V minulosti zde firma jasně deklarovala, že doplatek bude možný až po fyzické kontrole vozidla.

Čtěte také: Ferrari opisuje od Číňanů? V italské továrně bylo spatřeno elektrické Xiaomi
Xiaomi jde proti obvyklé praxi
Zásadní roli hraje formulace kupní smlouvy. Xiaomi si v ní vyhrazuje právo vyžadovat doplatek kdykoliv na základě výrobních nebo prodejních potřeb. Nezaplacení pak označuje za „závažné porušení smlouvy“, což dává společnosti právo objednávku zrušit a zálohu nevrátit. Zákazník tuto klauzuli musí přijmout, jinak nelze objednávku dokončit.
Xiaomi tak svým postupem vybočuje z běžné praxe a zároveň ztěžuje zákazníkovi kontrolu nad nákupem. Zaplatit předem bez jasné garance, kdy vozidlo dorazí, vytváří zbytečný tlak a nejistotu. Tradiční čínští výrobci jako BYD nebo Geely zpravidla používají model, kdy se doplácí až při převzetí.
Z pohledu zákaznické zkušenosti je současný model Xiaomi kritizován jako nepružný a netransparentní. Podle komentáře Auto Sohu může jít i o snahu firmy záměrně přimět část zákazníků ke zrušení objednávek a tím zkrátit čekací lhůty pro ty, kteří zůstanou. Přestože se značka prezentuje jako moderní a prozákaznická, realita při nákupu vozu ukazuje spíše centralizovaný a málo vstřícný přístup. Pokud chce na automobilovém trhu uspět, bude muset přehodnotit nejen logistiku, ale i přístup k zákazníkům.
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.