Zadlužený Rivian vyčnívá v jedné zásadní věci, která může rozpoutat naprosté peklo

Matouš Vrchota
  • Mladý startup Rivian naprosto vyčnívá mezi svou konkurencí
  • Nevyrábí si totiž ve fabrice vlastní elektromotory
  • To může hrát do budoucna zásadní roli
Rivian R1T
Rivian R1T

Výrobce elektrických pick-upů Rivian se v poslední době dostává do popředí a není to vždy jen v pozitivním smyslu. Jeho vozy vypadají velmi zajímavě, parametry jsou více než slušné, ale když se firma dostala do potíží, málem na to doplatili i věrní zákazníci.

Vše ale společnost urovnala a opět se může se těšit své popularitě. Jejím cílem je ukrojit si kousek ze slávy zaběhnutých amerických producentů oblíbených pick-upů jako jsou Ford, Chevrolet nebo GM.

Rivian se s vývojem vlastních motorů nezdržoval

Značka ale je zajímavá i pro jiné parametry a součásti svého business plánu. Je dnes jedním z mála výrobců, kteří do svých vozů neinstalují motory vlastní výroby. Celá myšlenka byla založena čistě pragmaticky na urychlení vývoje vozu a zahájení produkce na lince. Povedlo se jim tak urychlit vývoj modelu R1T. Když nemusíte řešit design, funkci ani testování motoru, je jasné, že se celý proces značně urychlí.

Vypadá to ale, že je to pouze dočasné řešení a společnost přemýšlí nad převzetím výroby do svých vývojových center. Je ale také možné, že to bylo od začátku součástí velkého master plánu. Podle dat společnosti IHS Markit je navíc použití výhradně cizích motorů vcelku unikátní, především v segmentu elektrických vozidel. Pokud byste na trhu hledali další takové firmy, našli byste akorát GM a Suzuki.

Rivian R1T vyjel v ikonické modré barvě
Rivian R1T vyjel v ikonické modré barvě

Čtěte také: Akcionáři ženou mladou automobilku Rivian k soudu za chybu, která se neodpouští


Výhradně vlastní motory montuje málo značek

Není to tak, že by všichni ostatní producenti používali ve všech vozech jen a pouze své vlastní motory. Takových je také jen málo. Našli byste zde Teslu, Lucid nebo čínský BYD. Zbytek výrobců se pak pohybuje mezi 25 a 75 %, ve kterých používají i motory jiných výrobců.

Rivian by se ale chtěl dostat z levé části grafu více vpravo a začne tedy pracovat na svém řešení elektrického pohonu. Ty by měly fungovat na 800V architektuře, dodávat si chtějí celé technické řešení vozu včetně tepelných čerpadel. Vyvíjet si vlastní motory je vlastně takovou nepsanou normou v tomto průmyslu. A ve velkém to stále platí i ve spalovacím sektoru. Zde se podíl pohybuje stále kolem 90 % vlastních vyrobeních motorů.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články