Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Volvo V60: dvojitá premiéra za volantem švédského plug-in hybridu

  |  Luboš Srb  |  2 komentáře

Když před rokem švédská automobilka představila nový model V60 vůbec poprvé s benzinovým motorem a elektromotorem, v první chvíli jistě mnohým věrným fanouškům zatrnulo. Budoucnost podle Volva totiž není v dieselech, ale spíše v různých typech elektrifikace a postupnému přechodu na elektrický pohon, který se bude používat čím dál tím ve větší míře. A tohle je začátek nové éry. Jistou souhrou událostí se navíc stalo, že tohle je mé právě první Volvo, do kterého usedám za volant a můžu mu každý den říkat pane. Přitom už jsem vyzkoušel a otestoval desítky různých elektrických vozů od různých značek, a tak může být vlastně pro čtenáře i samotnou automobilku více než přínosné, že mohu ohodnotit zrovna tento premiérový kousek.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

Tomáš Drahoňovský: A já ti do toho budu, Luboši, s dovolením občas skákat. Měl jsem naopak totiž to štěstí, že jsem mohl otestovat celou paletu pohonných jednotek, do kterých se Volvo rozhodlo implantovat akumulátor. Tedy nejen vrcholné “té osmičky”, ale třeba i naftové mild-hybridy skrývající se pod označeními B4 a B5. Ty by měly nějaký čas fungovat jako standardní pohonná jednotka, T8 pak jako top verze. V budoucnu by ale prý všechna Volva měla mít buď plug-in hybridní benzinovou, anebo čistě elektrickou podobu.

Luboš Srb: Máš pravdu, Tomáši. Seveřané se snaží odpovědět na všechny palčivé otázky současné mobility naráz. Tedy: Je lepší diesel nebo benzin? Nebo jaký zvolit druh elektrického pohonu a proč? Vždyť dnes je na výběr plně elektrický, plug-in hybridní, hybridní, či mild-hybridní pohon. A jaké jsou vlastně přínosy, a naopak nedostatky daného typu pohonu? Otázek kolem dnešních automobilů je více než kdy automobilový svět možná pamatuje. A dobře si to uvědomuje i právě švédské Volvo, které udělalo v posledních letech radikální řez nabídkou svých vozů a zaměřilo se na výrobu takových aut, která si budou zakládat na hodnotách potřebných pro budoucnost, ale zároveň také splňující potřeby dnešních zákazníků. A to není lehký úkol, nicméně po týdnu s nejnovějším plug-in hybridním Volvem V60 (2019) mohu potvrdit, že se to Švédům z velké míry opravdu povedlo a vykročili správným směrem.

Tomáš Drahoňovský: Tady bych mírně nesouhlasil. Plug-in hybridní systémy nepatří k mým oblíbencům. A i když je ten ze švédských dílen velmi impresivní, pořád ještě naplno neodboural tu základní nevýhodu tohoto typu pohonu: nutnost věnovat se na sto procent cestě a jejímu plánování. Řidič by měl správně myslet na to, jaký pohon bude pro něj nejefektivnější a nejlépe manuálně mezi nimi přepínat. Už se těším, až to budou vozy v budoucnosti dělat samy! Ale pravda: Volvo se svým Pilot Assist systémem, který například zvládne rekuperovat podle toho, kdy se blížíte ke sjezdu z dálnice, je tomuto ideálu skutečně blízko.

Luboš Srb: Jistě. Pár přešlapů nebo řekněme prostoru k dalšímu zlepšení se samozřejmě tu a tam najde. Proč by ale bylo škoda nevěnovat novým Volvům pozornost, vysvětlím v dalších řádcích.

Design a výbava

Luboš Srb: Volvo v pro něj tolik typickém kombíkovém provedení působí na jednu stranu dost konzervativně, na druhou stranu z něj současně vyřazuje i jistá elegance a okázalost.

Tomáš Drahoňovský: Vím o čem mluvíš, Luboši, i když sám bych to okázalostí asi nenazýval. Ba naopak, sportovní varianta R-Design na mě působila velmi střízlivě, a někdy až agresivně. Je to ostatně jedna z mála karosářských variant v nabídce Volva, která má opravdový sportovní akcent a nepůsobí jako koráb nebo tank. Pravda ale je, že se celá řada mých známých po prvním seznámení s vozem podivovala, že tohle je “ta malá V60”. Majestátnost a vlastně i celková podobnost blízká největšímu kombíku značky, totiž V90, je nabíledni. 

Luboš Srb: Shodneme se ale Tomáši určitě na tom, že celkově působí nový model V60 velmi vyrovnaně. Z přední strany si všimnete charakteristické masky s chladičem a výraznými LED světlomety. Z bočního pohledu silueta s velmi protáhlým čumákem přechází elegantně až do posledního milimetru karoserie. Podvozek je položený poměrně nízko a využívá modulární platformu SPA včetně vzduchového odpružení, což zajišťuje lepší jízdní vlastnosti. Ale o tom teprve bude řeč.

Že je vše na správném místě, jsem měl pocit i po prvním usednutí za volant. Jednoduchost, prémiovost, ale především prostornost. Volvo nabízí všechny tyto hodnoty a nijak se tím netají. Pro jízdu máte vše potřebné okamžitě dostupné, zkrátka nikde nic zbytečně neruší a člověk se maximálně může soustředit jen na cestu a vychutnávat si jízdu. Příkladem je Head-Up displej (HUD), který promítá informace o vaší jízdě, např. rychlost, omezení rychlosti, navigaci, apod. přímo na čelní sklo a vy tak máte tyto údaje jednoduše k dispozici čitelné jako by ze silnice přímo před vámi. To není nic nového, ovšem to, že automobilka zredukovala počet všech možných tlačítek na minimum (dokonce i tlačítka pro ovládání klimatizace či vytápění sedadel) a zachovala jen to opravdu nejnutnější, přičemž zbytek zakomponovala přímo do středové 9″ dotykové obrazovky, je podle mě krok správným směrem. Samo Volvo říká, že před sebou člověk vidí jen to klíčové a vše ostatní, co počká, má až na o něco méně dostupných místech, aby se právě dosáhlo vyšší úrovně bezpečnosti.

Tomáš Drahoňovský: Možná jen údajů o jízdě samotné by mohlo být víc, ne jen staromilský jeden proužek na displeji a volitelný widget na centrálním displeji. Naštěstí se ke všemu dá bezpečně doklikat obřími tlačítky na volantu. Co ale obří rozhodně není, to jsou zpětná zrcátka. Já vím, sportovní šmrnc je v tomto případě alfa a omega, ale jak intenzivně jsem vzpomínal na obří plácačky modelů XC, které dokázaly zobrazit prostor snad i za vozem. Ale co se prostoru týče, tak minimálně u řidiče je vážně všechno v pořádku. Je vidět, že při navrhování kokpitu někdo přemýšlel. Po dlouhé době konečně vůz, kde je místa tak akorát a do kolene netlačí žádný designový výmysl. Naopak, dosedne přesně do obliny, v níž přechází přístrojovka ve středový tunel. Hltání dálničních kilometrů vstříc!

Luboš Srb: Já jsem zase nepřišel na chuť zvláštnímu otočnému ovladači pro nastartování auta. Mám rád věci, které se dělají jednoduše a tlačítko třeba s nutností delšího přidržení by v tomto případě bylo podle mě mnohem lepší možností. Ale budiž. Podobně neintuitivně a zbytečně složitě na mě působila i řadicí páka, se kterou člověk musí pro změnu směru jízdy dopředu/dozadu posouvat vždy dvakrát, což při parkování není úplně ideální a nejrychlejší řešení. Ale asi bude bezpečnější, troufám si odhadovat. Volvo si koneckonců dalo za cíl, že chce dosáhnout toho, aby v jeho nových autech nepřišel žádný z cestující o život, a to je poměrně dost ambiciózní cíl.

Tomáš Drahoňovský: Je pravda, že já jsem kvůli tomuto zvláštnímu ovládání převodovky málem o život několikrát přišel. To když jsem omylem místo rychlosti zařadil neutrál. A to jen kvůli tomu, že jsem byl na převodovku příliš rychlý. 

Luboš Srb: Asi bude tedy lepší než na jinak skvěle a plynule řadící převodovku spolehnout se při záchraně života na škálu asistenčních systémů, např. asistenta pro jízdu v kolonách a pokročilého jízdního asistenta (který funguje do rychlosti 135 km/hod, následně se vypne), který udrží automobil v pruzích a přednastavenou rychlost dle tempomatu, dále sledování mrtvého úhlu, upozornění na překážku, varování před projíždějícím autem při couvání, či dokonce asistenta pro přizpůsobení rychlosti v zatáčkách nebo dopravním značkám včetně volby tolerance.

Zpátky ale k interiéru, který na mě působí tak nějak příjemně, prémiově a je celkově pohodlný. Akorát ta spousta lesklých ploch, které se rychle upatlají, a to následně kladné body zbytečně ubírá. Co naopak body přidává, jsou jednoduše elektricky nastavitelná sedadla včetně paměti, takže při střídání řidičů nemusíte vždy vše nastavovat znovu. Elektricky ovládané jsou také dveře od zavazadlového prostoru, který je mimochodem objemnější a prostornější, než jsem dle specifikací čekal a v pohodě uveze všechno možné, co si čtyřčlenná a možná i pětičlenná rodina vymyslí pro víkendovou dovolenou. 

Tomáš Drahoňovský: Tak tady bych nesouhlasil zcela. Já jsem totiž s rodinou v tomto autě na víkend jel a měl jsem co dělat. Objem 528 l zdá se být dostatečný, ale malá výška kufru respektující sportovní ambice kombíku není to pravé ořechové. Stačí jen taška s oblečením, taška s botami a přepravka s jídlem. Plyšáci už musejí jet mezi dětskými sedačkami. V tomto ohledu naopak Volvu tleskám: konečně nějaké auto s úchyty Isofix v krytých plastových tunelech, které usnadňují instalaci. Když jsme pak ale na cestě z hor přibral ještě jednoho pasažéra na přední sedadlo, musel si tento už vézt své zavazadlo na koleni.

Luboš Srb: V tom případě si raději pořiď rakev na střechu! Nicméně doporučuju se raději vejít do klasického zavazadlového prostoru, neboť pak nepřijdeš o výhody panoramatické střechy, která se dá dokonce otevřít a jednoduše tak nasát nový čerstvý vzduch třeba někde v přírodě. Velmi povedený je za mě také audio systém Harman Kardon, či mobilní konektivita. K modelu V60 můžete připojit smartphony s Androidem a iOS, a to jednoduše a moderně pomocí funkce Android Auto či Apple CarPlay. A díky aplikaci Volvo On Call pak navíc můžete vůz na dálku sledovat a některé jeho funkce dokonce ovládat, podobně jako je zvykem u elektromobilů, ať už jde např. o sledování spotřeby, stavu baterie, ale třeba i možnost vytápení nebo klimatizování na dálku.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
OndraTom Key Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Tom Key
Tom Key

Zdravím. Jen pro upřesnění. Je to čínský šrot a ne švédské auto 😉🤗😂🤣

Ondra
Ondra

Volva nebyla za posledních třcet let víc švédštější než dnes

Mobilní zobrazení