Tyto 3 parádní věci by mělo mít každé elektroauto. Na co výrobci zapomínají?
- Elektromobily dostávají nové technologie
- Někteří výrobci však nedrží krok a možná i prostě jen šetří
- Na co automobilky stále zapomínají a může vám u elektroaut chybět?

Spalovací auta možná mají mnohem komplikovanější pohonné ústrojí než elektromobily, když mají mnohem více pohyblivých součástí a jsou tedy také náročnější na servis a opravy, nicméně pokud jde o moderní elektroniku a některé specifické funkcionality, je tomu přesně naopak.
Co nemá každý elektromobil, ale jen některé?
Dalo by se použít přirovnání ke světu smartphonů, kde v začátcích také některé technologie nebyly rozšířené a měly je pouze vybraní výrobci. Ostatní na ně zapomínali a omezovalo to výběr pro zákazníky. V podobném duchu je tomu tak i nyní ve světě elektromobility. Proč není jeden elektromobil jako druhý a jsou mezi nimi takové rozdíly?
Frunk nebo-li přední kufr
Díky nové technice u elektroaut je možné umístit elektromotor jinam, než pod přední kapotu jako v případě aut s konvenčním pohonem. A získaný prostor pak využít jako takový přední kufr, přezdívaný frunk (zkratka pro „front trunk“ nebo-li přední kufr – pozn. redakce).
S tímto inovativním řešením přišla a proslavila jej Tesla, a to již před mnoha lety, ovšem dodnes stále u většiny elektromobilů schází. Často bývá důvodem platforma, na které je auto postavené. Klasické automobilky totiž jdou často cestou univerzálnosti a vyrobí stejné auto se spalovacím, ale i elektrickým motorem, aby ušetřily náklady za vývoj a výrobu. Jenže zákazník pak přijde právě o takovéto vychytávky.

Čtěte také: 15 slov, která by měl znát každý elektromobilista. Jak dobře se vyznáte?
Obousměrné nabíjení (V2X)
Další skvělá vychytávka, která promění elektrický automobil v takovou powerbanku, je technologie V2X (či též V2L, V2G, V2H, V2V). Jde jednoduše o to, že je možné využít velkou trakční baterii vozu nejen k pohonu, ale také pro dobíjení jiných zařízení, elektromobilů, elektrokol, či dokonce pro napájení celých domácností, či odesílání energie zpátky do sítě.
Tuto funkci většina elektroaut nemá a je to škoda. Na seznamu těch, kteří se mohou technologií pro externí dobíjení pochlubit, je například Ford F-150 Lightning, dále Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Kia EV9, či BYD Atto 3. Také Volkswagen přidal funkce pro obousměrné nabíjení na své vozy ID. Ale třeba Tesla tuto funkci zatím nenabízí.

Předehřev baterie
Co se také stoprocentně hodí každému majiteli elektromobilu, tedy především přes zimu, je předehřev baterie. To přispívá k rychlejšímu nabíjení na veřejných nabíječkách, neboť baterie se s předstihem předehřeje na optimální teplotu a ihned po připojení nabíjecího kabelu je možné dosahovat vyšších nabíjecích výkonů, čímž si zkrátíte dobu na nabíječce.

Pokud přemýšlíte o pořízení elektromobilu, které funkce jsou podle vás nejdůležitější a bez kterých byste se neobešli? Napište nám do diskuze pod článkem.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.