Elektrická Toyota bZ5 je parádní crossover za cenu Fabie. Ale Evropa ostrouhá

Pavel Škopek
Toyota bZ5 | foto: FAW Toyota
Toyota bZ5 | foto: FAW Toyota

Toyota bZ5 překvapuje designem i cenou. Stylové elektrické SUV určené pro Čínu boduje výbavou, dojezdem až 630 km a poloviční cenou oproti Tesle Model Y.

Styl, jaký u Toyoty nečekáte

Ostře řezané linie, agresivní přední maska, světelná lišta táhnoucí se přes celou záď a elegantní crossoverová silueta ve stylu fastbacku ji propůjčují sportovní šmrnc. Toyota bZ5 není jen další uhlazené SUV. Vypadá, jako by chtěla Teslu Model Y pokořit silou designu. A možná nejen vzhledem.

Tohle elektrické SUV, které vzniklo v rámci společného podniku FAW Toyota a je určené výhradně pro čínský trh, nabízí překvapivě hodně za nečekaně málo. Na délku měří 4 780 mm, na šířku 1 866 mm a na výšku 1 510 mm; rozvor činí 2 880 mm. Pro srovnání: Tesla Model Y je o chloupek delší (4 797 mm), širší (1 920 mm) i vyšší (1 624 mm) a její rozvor 2890 mm je nepatrně delší.

Model bZ5 přichází ve čtyřech verzích: 550 Joy, 550 Pro, 550 Pro Smart Edition a 630 Pro. Všechny modely jsou vybaveny vpředu umístěným TZ200XS003 motorem od společnosti Fudi Power s výkonem 200 kW a točivým momentem 330 Nm. Akumulátory BYD Blade o kapacitě 65,28 kWh nebo 73,98 kWh nabízí podle čínského cyklu CLTC dojezd 550 km a 630 km. Nabíjení z 30 % na 80 % trvá u všech verzí zhruba 27 minut.

Toyota bZ5, interiér | foto: FAW Toyota
Toyota bZ5, interiér | foto: FAW Toyota

Interiér bez okázalosti

Interiér Toyoty bZ5 sází na minimalismus a moderní technologie. Dominantním prvkem palubní desky je 15,6“ volně stojící dotyková obrazovka infotainmentu a plně digitální přístrojový štít. Ovládání vozu zajišťuje elektronický otočný volič převodovky a nechybí ani funkce jako ovládání gesty, hlasové příkazy či integrace chytrých telefonů. Bezpečnost zajišťuje devět airbagů, včetně bočních hlavových sahajících od A-sloupků až po C-sloupky a jednoho airbagu mezi předními sedadly.

Součástí výbavy je i pokročilý asistenční systém Toyota Pilot, postavený na platformě Momenta 5.0. Nabízí přes 30 funkcí pro podporu řidiče a v nejvyšších verzích využívá až 33 senzorických prvků včetně LiDARu. Díky výpočetnímu výkonu 544 TOPS umožňuje autonomní jízdu v režimu urban NOA (Navigation on Autopilot) i ve složitějších dopravních podmínkách.

K dalším prvkům patří panoramatická skleněná střecha, 256barevné ambientní osvětlení, audiosystém JBL s deseti reproduktory nebo přední sedadla s funkcí snadného sklopení do polohy vleže. Čtyři různé režimy „Nap Mode“ umožňují individuální nastavení kabiny pro odpočinek.

Toyota bZ5 | foto: FAW Toyota
Toyota bZ5 | foto: FAW Toyota

Tesla? Dvakrát drahá

Tím, čím chce Toyota proti Tesle Modelu Y v Číně bodovat, je však především cena. Zatímco Tesla Model Y v Číně startuje na zhruba 263 500 jüanech (795 tisíc korun), Toyota bZ5 začíná už na 129 800 jüanech (392 tisíc korun). Nejvyšší varianta 630 Pro pak vychází na 159 800 jüanů (482 tisíc korun).

Cenově tak nová bZ5 míří přímo na srdce nabídky značek jako BYD nebo Aion, nikoli do prémiového segmentu. Vzhledem k ceně, výbavě a vzhledu jde o jedno z nejatraktivnějších elektrických SUV na čínském trhu.

Z pohledu evropských řidičů to ale zůstává jen vzdáleným snem. Toyota potvrdila, že jde o model určený výhradně pro čínský trh, přičemž výrobu i prodej zajišťuje tamní společnost FAW Toyota.

Zdroj: CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články