Tesla ve sprintu „zesměšnila“ soupeře. Vystartovala špatným směrem, přesto vyhrála

Matouš Vrchota
  • Závod na čtvrt míle je zvláště populární v USA
  • Dva vozy proti sobě závodí ve zrychlení
  • Rozjezd špatným směrem často znamená okamžitou porážku
Tesla Model Y v závodě na čtvrt míle proti spalovacímu Mercedes AMG GLE
Tesla Model Y v závodě na čtvrt míle proti spalovacímu Mercedes AMG GLE

Jednou z oblíbených amerických disciplín motorsportu je závod na čtvrt míle. Tyto závody se většinou odehrávají na uzavřených, speciálně vystavěných plochách k tomu určených. Porovnání zrychlení je v přímé lince samozřejmě nejefektivnější a princip závodu je velmi jednoduchý. Rozdíly mezi závodníky bývají často velmi těsné a počítá se na milisekundy. To ovšem nejde říci o závodu Tesly se spalovacími konkurenty.

Začátečnická chyba, řidič přesto slavil

Řidič Tesly přitom během startu udělal velkou chybu, která většinou znamená konec šancí na výhru. Při jízdě proti Mercedesu GLE AMG totiž nechal řidič zařazenou zpátečku a rozjel se opačným směrem. Díky jeho rychlé reakci se ale brzy vydal na pronásledovací cestu za velkým německým SUV. K překvapení všech zúčastněných se ale Tesle podařilo celý závod vyhrát.

Při nájezdu na startovací rošt totiž majitel Tesly Modelu Y lehce přejel počáteční čáru a tak se mírně posunul zpět, aby oba vozy startovaly ze stejné pozice. Jenže při tomto manévru nejspíše zapomněl přeřadit zpět na dopředný chod. I přes pár sekundovou ztrátu dokázal vysoký výkon i točivý moment vůz vyhnat dopředu takovou rychlostí, že sportovně laděnou verzi velkého SUV předjel ještě před průjezdem cílovou čárou.


Čtěte také: Není to trochu overkill? Rodinné SUV Tesla Model X Plaid dostane závodní „Track Mode“


Krása efektivity elektrického pohonu

Cílový čas Tesly se zastavil na 13,65 sekundách. To není žádné oslnivé číslo. Když ale zahrneme startovní potíže, dívá se na takový výsledek úplně jinýma očima. Nejvyšší rychlosti na čtvrt míli vůz dosáhl 180 km/h. V druhé rozjížďce proti Porsche Cayenne již Tesla vyrazila správně na první pokus a výsledný čas byl o více než sekundu kratší. Zatímco Model Y protnul cílovou čáru za 12,24 sekund, SUV značky Porsche až v čase 13,13 s.

Hmotnostně na tom některé elektromobily nejsou o mnoho lépe než jejich spalovací konkurenti. Tam, kde by mohli ušetřit hmotnost na lehčích elektromotorech, se výhoda vykompenzuje velkými balíky baterií. Nejvýkonnější Model Y ve verzi Performance s dvojicí motorů váží jen lehce přes dvě tuny. Mercedes GLE ve verzi AMG je přitom jen o 150 kg těžší. Obrovským rozdílem je pak i samotný výkon, který je v případě Mercedesu téměř dvojnásobný (430 kW oproti 220 kW). Vysoký točivý moment spolu s mnohem efektivnějším přenosem síly na kola činí z elektromobilů téměř neporazitelné mašiny.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články