Dlouho očekávané vydání systému FSD 12 (Full Self-Driving) od Tesly, které je doposud nejpokročilejší variantou softwaru pro autonomní řízení, by se mělo objevit v průběhu dvou týdnů.
Zpráva se objevila poté, co byl generální ředitel Tesly dotázán na síti X jedním z fanoušků, kdy si budou moci zákazníci poprvé vyzkoušet nejnovější verzi systému automatizovaného řízení. Šéf americké automobilky odpověděl, že „asi za dva týdny“. Jelikož se Muskovy předchozí „dvoutýdenní předpovědi“ ukázaly jako velmi nepřesné, někteří skeptici si termín překládají jako „někdy v budoucnu“.
Musíme ale přiznat, že tentokrát je načasování zajímavé. Přibližně za čtrnáct dnů se totiž v Gigafactory Texas bude konat premiéra elektrického Cybertrucku. Znamená tedy odpověď Elona Muska, že nový elektrický pickup bude vybaven systémem FSD 12 ihned po svém uvedení? Pokud se tak stane, půjde o mimořádnou událost.
Čtěte také: Test Tesla Model 3 (2024) – První jízdní dojmy jsou skvělé, ale co ty blinkry?
Elon Musk totiž v červnu řekl, že verze 12 již nebude beta. Co přesně ale výrok znamená, je velmi nejasné. Již od svého spuštění na konci roku 2020 byla funkce FSD popisována jako beta software, který vyžaduje plný dohled řidičů, protože není dokončen a je provozován v testovacím režimu. Tesla používala označení „beta“ k zajištění jakési ochrany před kritikou nedostatků a před protiprávními nároky na odškodnění v případě nehod. Elon Musk také v roce 2016 řekl, že pokud nebude systém označen slovem beta, bude mít za sebou víc než „miliardu kilometrů jízdy v reálném světě“.
Generální ředitel Tesly v minulosti několikrát řekl, že společnost je velmi blízko k dosažení plně autonomního řízení, ale realita byla vždy odlišná. „V minulosti jsem se v předpovědi mýlil, ale mám pocit, že jsme nyní blíž, než jsme kdy byli,“ sdělil Musk letos v červenci na světové konferenci o umělé inteligenci v Šanghaji.
Elon Musk v srpnu živě vysílal 45minutovou jízdu Tesly Model S, která byla vybavená systémem FSD 12. Během testu bylo sděleno, že systém funguje jako lidský mozek, používá neuronovou síť a oči (kamery) a spoléhá se na umělou inteligenci. V květnu Musk uvedl, že funkce FSD 12 přijde až v období, kdy všechny její součásti budou plně podporovány umělou inteligencí.
Musk také poznamenal, že software neobsahuje žádný kód, který by vozidlu přikazoval zastavit na stopce nebo zpomalit kvůli hustému provozu, na rozdíl od FSD Beta 11, která obsahuje přes 300 000 řádků kódu C++. Místo toho se udává, že FSD 12 napodobuje lidského řidiče tím, že jako školící materiál používá videa milionů Tesel z celého světa.
Během předváděcí jízdy se zdálo, že po většinu času vozidlo funguje bezpečně a hladce, přesto musel Elon Musk zasáhnout, aby vůz, který vjížděl do křižovatky na červenou, zastavil. Šlo o nejzávažnější dopravní přestupek v celém přímém přenosu. Je třeba říct, že se Elon Musk na sedadle řidiče nechoval příkladně, protože během jízdy držel v ruce chytrý telefon, kterým natáčel cestu a komunikoval s uživateli Twitteru. To je v rozporu i s doporučením Tesly, které vyžaduje, aby měl řidič neustále ruce na volantu.
V Kalifornii se současně jedná o protizákonné jednání. Policie ale generálního ředitele nepokutovala, protože policejní oddělení uvedlo, že policisté nebyli očitými svědky porušení zákona o používání handsfree. Na závěr dodejme, že zatím nikde na světě nebyl představen systém splňující kritéria plně autonomního řízení a že by všechny tyto systémy, včetně FSD od Tesly, měly být používány s opatrností a pod neustálou kontrolou řidiče.
Dlouho očekávané vydání systému FSD 12 (Full Self-Driving) od Tesly, které je doposud nejpokročilejší variantou softwaru pro autonomní řízení, by se mělo objevit v průběhu dvou týdnů.
Zpráva se objevila poté, co byl generální ředitel Tesly dotázán na síti X jedním z fanoušků, kdy si budou moci zákazníci poprvé vyzkoušet nejnovější verzi systému automatizovaného řízení. Šéf americké automobilky odpověděl, že „asi za dva týdny“. Jelikož se Muskovy předchozí „dvoutýdenní předpovědi“ ukázaly jako velmi nepřesné, někteří skeptici si termín překládají jako „někdy v budoucnu“.
Musíme ale přiznat, že tentokrát je načasování zajímavé. Přibližně za čtrnáct dnů se totiž v Gigafactory Texas bude konat premiéra elektrického Cybertrucku. Znamená tedy odpověď Elona Muska, že nový elektrický pickup bude vybaven systémem FSD 12 ihned po svém uvedení? Pokud se tak stane, půjde o mimořádnou událost.
Čtěte také: Test Tesla Model 3 (2024) – První jízdní dojmy jsou skvělé, ale co ty blinkry?
Elon Musk totiž v červnu řekl, že verze 12 již nebude beta. Co přesně ale výrok znamená, je velmi nejasné. Již od svého spuštění na konci roku 2020 byla funkce FSD popisována jako beta software, který vyžaduje plný dohled řidičů, protože není dokončen a je provozován v testovacím režimu. Tesla používala označení „beta“ k zajištění jakési ochrany před kritikou nedostatků a před protiprávními nároky na odškodnění v případě nehod. Elon Musk také v roce 2016 řekl, že pokud nebude systém označen slovem beta, bude mít za sebou víc než „miliardu kilometrů jízdy v reálném světě“.
Generální ředitel Tesly v minulosti několikrát řekl, že společnost je velmi blízko k dosažení plně autonomního řízení, ale realita byla vždy odlišná. „V minulosti jsem se v předpovědi mýlil, ale mám pocit, že jsme nyní blíž, než jsme kdy byli,“ sdělil Musk letos v červenci na světové konferenci o umělé inteligenci v Šanghaji.
Elon Musk v srpnu živě vysílal 45minutovou jízdu Tesly Model S, která byla vybavená systémem FSD 12. Během testu bylo sděleno, že systém funguje jako lidský mozek, používá neuronovou síť a oči (kamery) a spoléhá se na umělou inteligenci. V květnu Musk uvedl, že funkce FSD 12 přijde až v období, kdy všechny její součásti budou plně podporovány umělou inteligencí.
Musk také poznamenal, že software neobsahuje žádný kód, který by vozidlu přikazoval zastavit na stopce nebo zpomalit kvůli hustému provozu, na rozdíl od FSD Beta 11, která obsahuje přes 300 000 řádků kódu C++. Místo toho se udává, že FSD 12 napodobuje lidského řidiče tím, že jako školící materiál používá videa milionů Tesel z celého světa.
Během předváděcí jízdy se zdálo, že po většinu času vozidlo funguje bezpečně a hladce, přesto musel Elon Musk zasáhnout, aby vůz, který vjížděl do křižovatky na červenou, zastavil. Šlo o nejzávažnější dopravní přestupek v celém přímém přenosu. Je třeba říct, že se Elon Musk na sedadle řidiče nechoval příkladně, protože během jízdy držel v ruce chytrý telefon, kterým natáčel cestu a komunikoval s uživateli Twitteru. To je v rozporu i s doporučením Tesly, které vyžaduje, aby měl řidič neustále ruce na volantu.
V Kalifornii se současně jedná o protizákonné jednání. Policie ale generálního ředitele nepokutovala, protože policejní oddělení uvedlo, že policisté nebyli očitými svědky porušení zákona o používání handsfree. Na závěr dodejme, že zatím nikde na světě nebyl představen systém splňující kritéria plně autonomního řízení a že by všechny tyto systémy, včetně FSD od Tesly, měly být používány s opatrností a pod neustálou kontrolou řidiče.