Tesla Model Y naprosto zazářila v losím testu, jehož kořeny sahají do minulého století
- Kalifornská automobilka má ve zvyku zářit v testech bezpečnosti
- Tentokrát si losí test podmanila nová Tesla Model Y
- Jak finální pokus vypadal a jakou rychlostí elektromobil jel?

Losí test je úhybný manévr, který určuje, jak dobře se určité vozidlo dokáže vyhnout náhle se vyskytující překážce, která zabírá celý jízdní pruh. Elektromobily obvykle tyto testy absolvují s velmi dobrými známkami, protože mají nízké těžiště a výhodné rozložení hmotnosti. Pokud je správně nastaveno odpružení podvozku, elektromobily procházejí testováním bez problémů. Losího testu se pravidelně účastní všechny modely automobilky Tesla.
Tesla Model Y si podmanila losí test
Před čtyřmi roky absolvoval losí test největší Model X a uspěl velmi dobře. Stejně si počínal Model 3, který čelil rozestavěným kuželům před dvěma roky. Nyní se úspěch podařilo zopakovat i většímu sourozenci, jenž nese označení Model Y.
Úspěšné absolvování losího testu nebylo u modelu Y překvapením díky extrémní podobě s modelem 3, který projel testovací dráhou s výborným výsledkem. Jednomu z členů testovacího týmu se dokonce podařilo projet trasu tak, aniž by se dotkl kuželů rychlostí 82 km/h.
Automobily typu SUV si v těchto typech testů obvykle nevedou tak dobře, vzhledem k výše posazenému těžišti. Někteří přihlížející dokonce tvrdí, že model Y ve skutečnosti není vozem třídy SUV, i když má stejný vnitřní prostor jako automobily této kategorie.

Čtěte také: Elektromobil Fiat 500e zazářil v losím testu, jde o ideálního vymetače italských silnic
Kde se vzal losí test?
Ve Švédsku je tento test používán po celá desetiletí. Nejčastější nečekanou překážkou zde bývá totiž los evropský. Srážka s tímto zvířetem mívá pro posádku vozu ve většině případů tragické následky. Název testu je proto odvozen od losa evropského.
Do širšího povědomí se losí test dostal až v roce 1997, kdy novinář Robert Collin z motoristického časopisu Teknikens Värld převrátil nový Mercedes-Benz třídy A. Jako protiopatření začal Mercedes-Benz do svých modelů montovat systém ESP, který převrácení vozu při prudkém vyhýbacím manévru zabrání. Nyní je tento systém používán především u automobilů s vyšší stavbou karoserie.
I dnes se však stane, že losím testem některá auta neprojdou. Zajímavostí může být, že Trabant, velmi zesměšňované auto z bývalé NDR, testem prošel.
Video
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.