Tesla Model Y naprosto zazářila v losím testu, jehož kořeny sahají do minulého století

Petr Bergmann
  • Kalifornská automobilka má ve zvyku zářit v testech bezpečnosti
  • Tentokrát si losí test podmanila nová Tesla Model Y
  • Jak finální pokus vypadal a jakou rychlostí elektromobil jel?
Tesla Model Y uspěla v losím testu
Tesla Model Y uspěla v losím testu

Losí test je úhybný manévr, který určuje, jak dobře se určité vozidlo dokáže vyhnout náhle se vyskytující překážce, která zabírá celý jízdní pruh. Elektromobily obvykle tyto testy absolvují s velmi dobrými známkami, protože mají nízké těžiště a výhodné rozložení hmotnosti. Pokud je správně nastaveno odpružení podvozku, elektromobily procházejí testováním bez problémů. Losího testu se pravidelně účastní všechny modely automobilky Tesla.

Tesla Model Y si podmanila losí test

Před čtyřmi roky absolvoval losí test největší Model X a uspěl velmi dobře. Stejně si počínal Model 3, který čelil rozestavěným kuželům před dvěma roky. Nyní se úspěch podařilo zopakovat i většímu sourozenci, jenž nese označení Model Y.

Úspěšné absolvování losího testu nebylo u modelu Y překvapením díky extrémní podobě s modelem 3, který projel testovací dráhou s výborným výsledkem. Jednomu z členů testovacího týmu se dokonce podařilo projet trasu tak, aniž by se dotkl kuželů rychlostí 82 km/h.

Automobily typu SUV si v těchto typech testů obvykle nevedou tak dobře, vzhledem k výše posazenému těžišti. Někteří přihlížející dokonce tvrdí, že model Y ve skutečnosti není vozem třídy SUV, i když má stejný vnitřní prostor jako automobily této kategorie.

Tesla Model Y má skvělé jízdní vlastnosti
Tesla Model Y má skvělé jízdní vlastnosti

Čtěte také: Elektromobil Fiat 500e zazářil v losím testu, jde o ideálního vymetače italských silnic


Kde se vzal losí test?

Ve Švédsku je tento test používán po celá desetiletí. Nejčastější nečekanou překážkou zde bývá totiž los evropský. Srážka s tímto zvířetem mívá pro posádku vozu ve většině případů tragické následky. Název testu je proto odvozen od losa evropského.

Do širšího povědomí se losí test dostal až v roce 1997, kdy novinář Robert Collin z motoristického časopisu Teknikens Värld převrátil nový Mercedes-Benz třídy A. Jako protiopatření začal Mercedes-Benz do svých modelů montovat systém ESP, který převrácení vozu při prudkém vyhýbacím manévru zabrání. Nyní je tento systém používán především u automobilů s vyšší stavbou karoserie.

I dnes se však stane, že losím testem některá auta neprojdou. Zajímavostí může být, že Trabant, velmi zesměšňované auto z bývalé NDR, testem prošel.

Video


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře


Nejnovější články