Takhle se Česko elektromobilovou velmocí nestane. Vloni klesla výroba elektroaut

Matouš Vrchota
Výroba auta | foto: BMW
Výroba auta | foto: BMW

Výroba elektromobilů v Česku klesá. Škoda a Hyundai zaznamenaly menší zájem o elektrická vozidla. Očekává se růst díky novým modelům jako Škoda Elroq.

Výroba elektromobilů v Česku

Automobilový průmysl má za sebou náročný rok. V minulém roce se celkově prodalo méně vozidel než v letech předchozích. Na vině tedy není jen nižší zájem o elektromobily. U těch se ale zájem propsal i do počtu vyrobených kusů. V České republice v roce 2024 sjížděly z výrobních linek dva modely ve třech verzích. Kromě dvojice karosářských verzí Škody Enyaq je třetím nošovický Hyundai Kona Electric. Nízký zájem ale snížil i celkovou roční produkci o vysokých 13,3 procenta.

Škoda Auto vyrobila celkově necelých 900 tisíc vozidel. Tato hodnota meziročně stoupla o čtyři procenta, ale jen v počtu spalovacích modelů. Elektrický Enyaq se v záznamech zobrazuje průměrně jako každé dvanácté prodané vozidlo. Letos by se tyto hodnoty měly navýšit, a to především díky zahájení výroby menšího Elroqu. Lze tedy předpokládat, že novinka přetáhne na svojí stranu i některé původní zájemce o středně velké SUV.

Téměř zanedbatelný je podíl prodaných plug-in hybridních vozidel. Škoda nabízí možnost externího dobíjení pouze u modelu Superb a Kodiaq. V loňském roce ale činil jejich prodej pouhých 1,9 procenta z celkového objemu. Za celý rok 2024 sjelo z výrobních linek 16 602 kusů. Ani souhrn posledních pěti let není pro Škodu v segmentu elektrifikovaných vozidel příliš vysoký. Za tuto dobu vyrobila automobilka 274 517 plně elektrických modelů a 106 341 plug-in hybridů.

Hyundai Kona Electric N Line | foto: Hyundai
Hyundai Kona Electric N Line | foto: Hyundai

Elektřina netáhne. Spalováky stále dominují

S podobnými potížemi se potýká i Hyundai, který v Nošovicích vyrábí vozy od roku 2008. S celkovým objemem se nemůže se Škodou rovnat, z výrobní linky sjela třetina, tedy 330 890 vozidel. Pokles v tomto případě není tak výrazný, dosáhl pouze 2,8 procenta. Z celkového počtu bylo deset procent vozidel vybaveno elektrickou složkou pohonu. Jelikož Hyundai věnuje více prostoru i běžným hybridům, jsou zahrnuty i tyto motorizace. I tak jde o čtvrtinový pokles výroby.

U jihokorejské značky mají větší zkušenosti i s plug-in hybridními vozy a je to znát i na výrobním podílu. Dvě třetiny vozidel kombinuje dva způsoby pohonu. Kromě elektrické Kony sjíždí z místních linek automatické hybridy modelů Tucson a i30 ve třech karosářských verzích. Zatímco počet plug-inů se v období posledních pěti let vcelku vyrovná i se Škodovkou, v plně elektrických vozech ztrácí Hyundai zhruba pětinovou část.

Pro výrobce byl zatím nejsilnějším rokem ten předloňský. V roce 2023 šplhaly grafy výroby přes 130 tisíc u bateriových elektromobilů a k 50 tisícům u hybridů do zásuvky. Loňský rok sice překonal celkově rok 2022, úbytek hybridů dorovnaly elektrické modely. Ovšem celkový rozdíl přibližných 17 tisíc v rozdílu pouhých dvou let není nikterak výrazný. Bez lepší podpory státu nebo EU se ale nedá očekávat, že by v letošním roce hodnoty výrazně poskočily do vyšších čísel. Až další rok ukáže, jak velký vliv bude mít nová menší elektrická Škoda Elroq. Hyundai uvedl na trh elektromobil Inster, ten se ale na území Česka vyrábět nebude.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články