Škoda Octavia je legenda. Vybrali jsme 5 zajímavostí, které možná neznáte

Matouš Vrchota
  • Za téměř třicetiletou kariéru si Octavia připsala mnoho prvenství
  • Škoda Octavia je nejen nejprodávanější model značky
  • Vybrali jsme zajímavosti, které možná neznáte
Škoda Octavia
Škoda Octavia

Automobil Škoda Octavia se již dlouhé roky těší obrovské oblibě nejen ve své domovské zemi. Jde o celosvětově nejúspěšnější model značky. Silnice dnes brázdí již čtvrtá generace a brzy jí čeká modernizace v podobě páté generace Octavia (2024).

Faceliftu se postupně dočkaly všechny verze. Celkem se vyrobilo a prodalo již 7,2 milionu kusů. Automobilka s vozem nižší střední třídy rozhodně počítá i ve své budoucnosti. Dočkat se totiž máme i plně elektrické verze.

Co znamená slovo Octavia?

Poprvé se pojmenování Octavia objevilo v roce 1996. Název pochází z latinského slova „octavus“, neboli osmý. To dává i napovědět, kolikátým modelem značky Škoda se legendární vůz stal. Je ovšem důležité zmínit, že pořadí se neurčuje od založení automobilky, ale od doby akvizice německým koncernem Volkswagen v roce 1991. Volkswagen se tehdy stal 30% vlastníkem akcií.

Logo automobilky Škoda
Logo automobilky Škoda

Čtěte také: Škoda vymyslela jednoduchý způsob, jak zatraktivnit ojeté elektromobily


Prodloužená vládní verze

V době, kdy Superb počítal roky do svého příchodu, tvořila Octavia vrcholný model značky. Na zvláštní přání tehdejšího premiéra, Miloše Zemana, se začala vyrábět speciální prodloužená verze. Ta v podstatě imitovala Superb v prodlouženém rozvoru. Více prostoru se dostalo cestujícím na zadních sedadlech.

Oproti standardní verzi Octavie došlo k prodloužení o 8 centimetrů. Zrodila se i nejvyšší verze výbavy Laurin & Klement, která se na rozdíl od dlouhé verze dostala i do komerčního prostředí. Navzdory speciálnímu přání ale nebyl o vládní speciál Octavie zájem a tak byla jeho výroba po 25 kusech ukončena.

Proloužená verze Škoda Octavia pro Miloše Zemana
Proloužená verze Škoda Octavia pro Miloše Zemana

Elektřina není Octavii cizí

Kompletně elektrifikovaná Octavia se na trh chystá nejdříve za dva roky. V současné době pořídíte čtvrtou generaci poprvé s hybridním ústrojím. Málo se ovšem hovoří o tom, že první elektrické testy Škodovky proběhly již v roce 2012 a hlavním aktérem se stala kombi verze druhé generace Octavie.

Speciální edice Škoda Octavia Green E Line měla lithium-iontové baterie v podlaze a o pohon se staral elektromotor o výkonu 85 kW. Dojezd tehdejšího prototypu „novodobého“ elektromobilu činil 140 kilometrů a dobíjení střídavým třífázovým proudem zabral 8 hodin. Vozy se po ukončení testování nikdy nedostaly ke koncovým zákazníkům.

Škoda Octavia Green E line EV
Škoda Octavia Green E line EV

Hybridní Octavia letos oslaví 5 let existence

Ač jsou testy plně bateriové Octavie dnes již historií minulé dekády, letos oslaví první elektrifikovaný produkční model páté výročí. Plug-in hybridní Octavii iV jsme poprvé mohli oficiálně pořídit v roce 2019, spolu s příchodem současné čtvrté generace. Dojezd se pohyboval kolem 50 až 60 kilometrů. Absence rychlého nabíjení ovšem z vozu činila pouze drobně ekologičtější variantu.

Připravovaná modernizace v podobě nové Octavie (2024) přiveze nejnovější generaci PHEV pohonu koncernu Volkswagen a velké nedostatky zmizí. Nabíjet půjde i stejnosměrným proudem s CCS konektorem a čistě elektrický dojezd by měl přesáhnout hranici 100 kilometrů. Na reálné hodnoty a testy již nebudeme muset příliš dlouho čekat.

Škoda Octavia iV RS
Škoda Octavia iV RS

Octavia je modelem s nejvyšší dosaženou rychlostí

Škoda se běžně věnuje i vývoji nejen komerčně dostupného sportovně laděného modelu Octavia RS. Kromě toho pracuje i na speciálech pro rally. Unikátním projektem byla speciálně laděná Octavia s výkonem 550 koní. Ta se postavila vedle rychlostních speciálů na solních pláních v americkém Utahu.

Tato lokalita je známá pro stanovení mnoha rychlostích rekordů. Octavia se postarala alespoň o firemní maximum. Po několika pokusech dosáhl vůz odvozený od běžného „eReSa“ rychlosti 365 km/h. Kromě rekordu automobilky Škoda jde o nejvyšší rychlost dosaženou standardním dvoulitrovým přeplňovaným motorem.

Nejrychlejší Octavia
Nejrychlejší Octavia
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články