Škoda Octavia je legenda. Vybrali jsme 5 zajímavostí, které možná neznáte
- Za téměř třicetiletou kariéru si Octavia připsala mnoho prvenství
- Škoda Octavia je nejen nejprodávanější model značky
- Vybrali jsme zajímavosti, které možná neznáte

Automobil Škoda Octavia se již dlouhé roky těší obrovské oblibě nejen ve své domovské zemi. Jde o celosvětově nejúspěšnější model značky. Silnice dnes brázdí již čtvrtá generace a brzy jí čeká modernizace v podobě páté generace Octavia (2024).
Faceliftu se postupně dočkaly všechny verze. Celkem se vyrobilo a prodalo již 7,2 milionu kusů. Automobilka s vozem nižší střední třídy rozhodně počítá i ve své budoucnosti. Dočkat se totiž máme i plně elektrické verze.
Co znamená slovo Octavia?
Poprvé se pojmenování Octavia objevilo v roce 1996. Název pochází z latinského slova „octavus“, neboli osmý. To dává i napovědět, kolikátým modelem značky Škoda se legendární vůz stal. Je ovšem důležité zmínit, že pořadí se neurčuje od založení automobilky, ale od doby akvizice německým koncernem Volkswagen v roce 1991. Volkswagen se tehdy stal 30% vlastníkem akcií.

Čtěte také: Škoda vymyslela jednoduchý způsob, jak zatraktivnit ojeté elektromobily
Prodloužená vládní verze
V době, kdy Superb počítal roky do svého příchodu, tvořila Octavia vrcholný model značky. Na zvláštní přání tehdejšího premiéra, Miloše Zemana, se začala vyrábět speciální prodloužená verze. Ta v podstatě imitovala Superb v prodlouženém rozvoru. Více prostoru se dostalo cestujícím na zadních sedadlech.
Oproti standardní verzi Octavie došlo k prodloužení o 8 centimetrů. Zrodila se i nejvyšší verze výbavy Laurin & Klement, která se na rozdíl od dlouhé verze dostala i do komerčního prostředí. Navzdory speciálnímu přání ale nebyl o vládní speciál Octavie zájem a tak byla jeho výroba po 25 kusech ukončena.

Elektřina není Octavii cizí
Kompletně elektrifikovaná Octavia se na trh chystá nejdříve za dva roky. V současné době pořídíte čtvrtou generaci poprvé s hybridním ústrojím. Málo se ovšem hovoří o tom, že první elektrické testy Škodovky proběhly již v roce 2012 a hlavním aktérem se stala kombi verze druhé generace Octavie.
Speciální edice Škoda Octavia Green E Line měla lithium-iontové baterie v podlaze a o pohon se staral elektromotor o výkonu 85 kW. Dojezd tehdejšího prototypu „novodobého“ elektromobilu činil 140 kilometrů a dobíjení střídavým třífázovým proudem zabral 8 hodin. Vozy se po ukončení testování nikdy nedostaly ke koncovým zákazníkům.

Hybridní Octavia letos oslaví 5 let existence
Ač jsou testy plně bateriové Octavie dnes již historií minulé dekády, letos oslaví první elektrifikovaný produkční model páté výročí. Plug-in hybridní Octavii iV jsme poprvé mohli oficiálně pořídit v roce 2019, spolu s příchodem současné čtvrté generace. Dojezd se pohyboval kolem 50 až 60 kilometrů. Absence rychlého nabíjení ovšem z vozu činila pouze drobně ekologičtější variantu.
Připravovaná modernizace v podobě nové Octavie (2024) přiveze nejnovější generaci PHEV pohonu koncernu Volkswagen a velké nedostatky zmizí. Nabíjet půjde i stejnosměrným proudem s CCS konektorem a čistě elektrický dojezd by měl přesáhnout hranici 100 kilometrů. Na reálné hodnoty a testy již nebudeme muset příliš dlouho čekat.

Octavia je modelem s nejvyšší dosaženou rychlostí
Škoda se běžně věnuje i vývoji nejen komerčně dostupného sportovně laděného modelu Octavia RS. Kromě toho pracuje i na speciálech pro rally. Unikátním projektem byla speciálně laděná Octavia s výkonem 550 koní. Ta se postavila vedle rychlostních speciálů na solních pláních v americkém Utahu.
Tato lokalita je známá pro stanovení mnoha rychlostích rekordů. Octavia se postarala alespoň o firemní maximum. Po několika pokusech dosáhl vůz odvozený od běžného „eReSa“ rychlosti 365 km/h. Kromě rekordu automobilky Škoda jde o nejvyšší rychlost dosaženou standardním dvoulitrovým přeplňovaným motorem.

Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.