Silný argument proti hybridům. Jsou skoro 5x „špinavější“ než elektromobily

  • Hybridy jsou vnímány jako ekologičtější vozy
  • Podle nejnovější studie jsou čistší než spalovací auta, ale ne o moc
  • Srovnávány byly emise skleníkových plynů během celého životního cyklu
  • Na plné čáře zvítězily elektromobily
Toyota Corolla Hybrid 2023 test

Štítek GR sportu a hybridu na autě od Toyoty, ilustrační | foto: vlastní

Hybridní pohony jsou některými označovány jako slepá ulička na cestě k elektromobilitě. Je však stále velká skupina motoristů, kteří nechtějí elektromobil a berou hybrid jako ekologičtější alternativu ke spalovacím motorům. Nová studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) nyní uštědřila tomuto názoru pořádnou ránu. Podle jejich zjištění to není s čistotou hybridů zas až tak žhavé.

Emisím z výroby baterií navzdory

V rámci své analýzy ICCT posuzovala emise skleníkových plynů čtyř běžných hnacích jednotek, vozidel se spalovacím motorem, hybridních elektrických vozidel (HEV), plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV) a bateriových elektrických vozidel (BEV). Tím, že řešila celý životní cyklus od výrobu až po likvidaci, vzala vítr z plachet odpůrcům elektromobilů, podle kterých jsou špinavější než konvenční automobily kvůli vysokým emisím spojeným s produkcí baterií.

Ve skutečnosti výsledky studie prokázaly, že bateriové elektromobily jsou dnes stále nejčistším způsobem dopravy, zvláště pokud jsou nabíjeny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Své protějšky se spalovacími motory a hybridními motory však překonávají i při nabíjení z běžné elektrické sítě.

„Sedany a SUV s elektrickým pohonem mají nejnižší emise skleníkových plynů během celého životního cyklu ze všech pohonných jednotek. Emise skleníkových plynů u PHEV modelového roku 2024 (sedanů i SUV) jsou po celou dobu jejich životnosti zhruba 2krát vyšší ve srovnání s BEV nabíjenými průměrným mixem sítě. Vozy HEV modelového roku 2024 vypouštějí 2,2krát (sedany) a 2,5krát (SUV) SUV se spalovacím motorem vypouštějí až 3,5krát více emisí. Je pozoruhodné, že ve srovnání s BEV poháněnými 100% obnovitelnou elektřinou se tento rozdíl u hybridních SUV zvyšuje na 4,9násobek a u SUV se spalovacím motorem na 6,7násobek,“ uvádí studie ICCT.

Baterie v elektromobilu

Baterie v elektromobilu | foto: MG


Čtěte také: Číňané umí nabít auto za pouhých 10 minut. Elektromobil už míří do prodeje


Elektromobily se budou stále zlepšovat

Jakkoli jsou už dnes bateriové elektromobily výrazně čistší než ostatní druhy pohonů, podle ICCT se budou nůžky mezi nimi dále rozevírat. Odhaduje, že v roce 2030 budou konvenční SUV se spalovacím motorem během svého životního cyklu produkovat 7,5krát vyšší emise skleníkových plynů než BEV poháněné výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů.

Předpokládané nové plug-in hybridy pak budou vypouštět v případě sedanů 2,1krát a u SUV 2,2krát více emisí skleníkových plynů než nové elektromobily napájené z běžné sítě. Důvodem je jednak probíhající dekarbonizace energetiky a dále zlepšující se účinnost bateriových elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Silný argument proti hybridům. Jsou skoro 5x „špinavější“ než elektromobily

  • Hybridy jsou vnímány jako ekologičtější vozy
  • Podle nejnovější studie jsou čistší než spalovací auta, ale ne o moc
  • Srovnávány byly emise skleníkových plynů během celého životního cyklu
  • Na plné čáře zvítězily elektromobily
Toyota Corolla Hybrid 2023 test

Štítek GR sportu a hybridu na autě od Toyoty, ilustrační | foto: vlastní

Hybridní pohony jsou některými označovány jako slepá ulička na cestě k elektromobilitě. Je však stále velká skupina motoristů, kteří nechtějí elektromobil a berou hybrid jako ekologičtější alternativu ke spalovacím motorům. Nová studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) nyní uštědřila tomuto názoru pořádnou ránu. Podle jejich zjištění to není s čistotou hybridů zas až tak žhavé.

Emisím z výroby baterií navzdory

V rámci své analýzy ICCT posuzovala emise skleníkových plynů čtyř běžných hnacích jednotek, vozidel se spalovacím motorem, hybridních elektrických vozidel (HEV), plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV) a bateriových elektrických vozidel (BEV). Tím, že řešila celý životní cyklus od výrobu až po likvidaci, vzala vítr z plachet odpůrcům elektromobilů, podle kterých jsou špinavější než konvenční automobily kvůli vysokým emisím spojeným s produkcí baterií.

Ve skutečnosti výsledky studie prokázaly, že bateriové elektromobily jsou dnes stále nejčistším způsobem dopravy, zvláště pokud jsou nabíjeny elektřinou z obnovitelných zdrojů. Své protějšky se spalovacími motory a hybridními motory však překonávají i při nabíjení z běžné elektrické sítě.

„Sedany a SUV s elektrickým pohonem mají nejnižší emise skleníkových plynů během celého životního cyklu ze všech pohonných jednotek. Emise skleníkových plynů u PHEV modelového roku 2024 (sedanů i SUV) jsou po celou dobu jejich životnosti zhruba 2krát vyšší ve srovnání s BEV nabíjenými průměrným mixem sítě. Vozy HEV modelového roku 2024 vypouštějí 2,2krát (sedany) a 2,5krát (SUV) SUV se spalovacím motorem vypouštějí až 3,5krát více emisí. Je pozoruhodné, že ve srovnání s BEV poháněnými 100% obnovitelnou elektřinou se tento rozdíl u hybridních SUV zvyšuje na 4,9násobek a u SUV se spalovacím motorem na 6,7násobek,“ uvádí studie ICCT.

Baterie v elektromobilu

Baterie v elektromobilu | foto: MG


Čtěte také: Číňané umí nabít auto za pouhých 10 minut. Elektromobil už míří do prodeje


Elektromobily se budou stále zlepšovat

Jakkoli jsou už dnes bateriové elektromobily výrazně čistší než ostatní druhy pohonů, podle ICCT se budou nůžky mezi nimi dále rozevírat. Odhaduje, že v roce 2030 budou konvenční SUV se spalovacím motorem během svého životního cyklu produkovat 7,5krát vyšší emise skleníkových plynů než BEV poháněné výhradně elektřinou z obnovitelných zdrojů.

Předpokládané nové plug-in hybridy pak budou vypouštět v případě sedanů 2,1krát a u SUV 2,2krát více emisí skleníkových plynů než nové elektromobily napájené z běžné sítě. Důvodem je jednak probíhající dekarbonizace energetiky a dále zlepšující se účinnost bateriových elektromobilů.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."