Šéf Renaultu se tvrdě opřel do Tesly. Vadí mu, že zlevnila své elektromobily
- Renault je proti snižování cen elektromobilů
- Tesla a Ford údajně ničí „byznys“
- Cenové výkyvy ničí důvěru zákazníků

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo zpochybnil snižování cen, které zavádějí někteří konkurenti ve snaze posílit svůj podíl na trhu elektrických aut. Kompromis ohledně marží elektromobilů je v případě Renaultu to poslední. Automobilka také informovala o rekordních peněžních tocích a oznámila návrh dividend.
Luca de Meo nesouhlasí s Američany
„Už v minulosti jsme zaznamenali konkurenční firmy, které pracovaly se zvyšováním nebo snižováním cen. Jde o jejich rozhodnutí. Z dlouhodobého hlediska si ale nemyslím, že je to pro automobilový průmysl zdravé. Vzhledem k tomu, že podíl elektromobilů v Evropě narůstá, potřebujeme mít zdravý byznys a to poslední, co bych udělal, je slevit z výše marží elektromobilů,“ řekl Luca de Meo americkému zpravodajskému kanálu CNBC.
Komentáře generálního ředitele následují po sérii agresivních poklesů cen oznámených automobilkami Tesla a Ford, vyvíjejících extrémní tlak na udržení konkurenceschopnosti na rozvíjejícím se trhu s elektromobily. Připomeňme, že Tesla v polovině ledna oznámila plošné snížení cen pro vozy prodávané ve Spojených státech a pro Model 3 a Model Y v Evropě. Ford se 30. ledna připojil snížením cen elektrického Mustangu Mach-E.

Čtěte také: Renault připravuje cenově dostupnější elektromobil. Bude takhle vypadat?
Renault buduje novou alianci
De Meo naznačil, že kolísání cen může narušit důvěru spotřebitelů. „Naši prioritou je bránit hodnotu. Výkyvy cen jsou pro zákazníka něčím, co hodnotu extrémně snižuje.“ K úsilí francouzské automobilky se připojují také její dlouhodobí spojenci. Například Nissan na začátku února informoval, že zakoupí až 15% podíl ve firmě Renault Ampere. V rámci přepracované aliance také dojde ke snížení podílu Renaultu v Nissanu z přibližně 43 % na 15 %.
Renault také ve čtvrtek oznámil, že provozní marže skupiny se v roce 2022 zdvojnásobila na 5,6 % z předchozích 2,8 %. Poté, co firma v květnu odepsala znehodnocení ve výši 2,3 miliardy eur, související s odchodem z ruských pozic, uzavřela automobilka loňský rok se ztrátou 700 milionů eur. Za loňský rok vykázal Renault rekordní peněžní toky ve výši 2,1 miliardy eur. Tržby skupiny se v roce 2022 zvýšily na 46,4 miliard eur z předchozích 41, 7 miliard eur v roce 2021.
Pandemie nadále ovlivňuje výrobu
De Meo také informoval o pokračujících problémech v dodávkách a logistických překážkách, které trápí výrobce automobilů od vypuknutí pandemie Covid-19. Problémy týkající se logistiky a dodávek komponentů zapříčinily, že produkce Renaultu byla v loňském roce nižší o 300 tisíc vozů.
Firma také navrhla dividendu ve výši 0,25 eura na akcii, co je podle agentury Reuters první návrh na výplatu dividend za 4 roky. Pokud bude výplata na výroční valné hromadě v květnu schválena, bude dividenda splatná ve stejném měsíci.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".