Sdílení vozu přes aplikaci Tesla mělo zásadní slabinu, firma ji začala řešit

Pavel Škopek
Tesla Model 3 | foto: Tesla
Tesla Model 3 | foto: Tesla

Citlivé údaje v aplikaci Tesla už nebudou sdíleny s dalšími řidiči. Automobilka zavede nové úrovně oprávnění pro větší bezpečnost.

Cizí oči ve vaší Tesle? Už ne

Servisní faktury, osobní údaje a historie oprav byly dostupné i pro úplně cizího člověka, pokud jste mu v aplikaci Tesla přidělili přístup jako dalšímu řidiči. Taková byla donedávna realita u uživatelů, kteří své auto například sdíleli přes platformu Turo. Až jeden příspěvek na síti X spustil řetězovou reakci, která teď mění přístup automobilky.

Majitel vozu veřejně upozornil, že i po omezení sledování polohy mohou mít další řidiči přístup k citlivým datům v aplikaci. Zpřístupněna byla kompletní servisní historie, faktury a plánované návštěvy servisu. Tyto dokumenty přitom často obsahují jméno vlastníka, kontaktní údaje a podrobnosti o předchozích opravách včetně cen. V prostředí, kde je sdílení vozů běžné, jde o zásadní bezpečnostní slabinu.

Tento nedostatek se netýká jen pronajímatelů na Turo, ale i běžných uživatelů, kteří sdílejí přístup s rodinou nebo kolegy. Aplikace sice umožňuje přidělit role, ale úroveň oprávnění byla dosud příliš obecná. Přístup k vozidlu znamenal i přístup k citlivým osobním údajům, které by vždy měly zůstat pouze v rukou primárního vlastníka.

Tesla Model X (2026) foto: Tesla
Tesla Model X (2026) foto: Tesla

Nové nastavení oprávnění v aplikaci

Tesla zareagovala během několika hodin. Viceprezident Raj Jagannathan oznámil, že firma pracuje na úpravě viditelnosti údajů podle typu řidičského profilu. V budoucnu tak bude možné skrýt servisní historii nebo ji zcela omezit pouze na hlavní účet, podobně jako je dnes možné omezit viditelnost polohy.

Zvažuje se i zavedení více úrovní přístupových práv. Například kategorie „rodina“ by mohla mít širší pravomoci než úroveň „host“, používaná pro krátkodobé sdílení. To by zvýšilo flexibilitu a zároveň zachovalo kontrolu nad citlivými daty.

Celý incident ukazuje, jak důležitá je zpětná vazba od uživatelské komunity v praxi. Pokud se díky ní podaří objevit nějakou slabinu, Tesla okamžitě začne pracovat na nápravě. Bylo by přitom bláhové se domnívat, že s tím, jak se moderní softwarově definované vozy stávají stále více propojené, že se v budoucnu podobný problém neobjeví.

Zdroj: Raj Jagannathan / síť X


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články