Od 1. dubna 2019 je možné v Praze jezdit na nových žlutých elektrokolech Freebike od firmy Homeport. Vedle sdílených elektrokoloběžek, sdílených elektromobilů a sdílených běžných kol jde o další zajímavý, moderní i zdravý způsob dopravy po tuzemské metropoli.
Služba Freebike je spuštěna od dubna 2019 a aktuálně čítá flotilu 500 elektrokol s dojezdem kolem 120 km u plně dobitého kusu, což má vystačit na několik dnů jízdy, o dobíjení se následně postará tým mechaniků.
Tyhle “žluťásky” si může na libovolnou dobu vypůjčit prakticky každý, kdo si do svého smartphonu stáhne mobilní aplikaci Freebike (Android/iOS). Zaregistrujete se, vyberete si tarif a jedete. Zatím je dostupný jen minutový tafir, resp. prvních 10 min máte zcela zdarma při jízdě bez motoru, poté platíte 1 Kč za minutu, v případě elektropohonu 2 Kč za minutu. Lze půjčit maximálně dvě kola najednou. Zapůjčení můžete dokonce pauznout, s poplatkem 0,50 Kč za minutu, přičemž maximální délka pauzy je 60 minut. Při překročení pokuta 100 Kč. Parkování je povolené v předem vyznačených zónách a ve virtuálních stanicích pak zcela zdarma. V ostatních oblastech je parkovací poplatek 25 korun. Veškeré podmínky najdete na stránkách provozovatele prague.freebike.com.
Jízda na Freebike je stejná jako na normálním kole, ale jakmile začnete šlapat, bude vám klidně pomáhat elektromotor, takže jízda pak může být podstatně pohodlnější. Profily motoru, které najdete v nastavení aplikace, dávají na výběr, jak vysokou podporu elektromotoru budete při jízdě mít. Při nejvyšší podpoře je šlapání nejsnadnější, protože motor pomáhá nejvíce a naopak. Toto nastavení intenzity podpory však není možné měnit za jízdy. Nastavení se projevuje mezi každou započatou jízdou. V momentě, kdy zrovna nešlapete nebo brzdíte, elektrický motor je vypnutý a šetří energii. Díky rekuperaci pak dokáže například při jízdě z kopce dodat zpátky 15 % energie a prodloužit tak dojezd.
Od 1. dubna 2019 je možné v Praze jezdit na nových žlutých elektrokolech Freebike od firmy Homeport. Vedle sdílených elektrokoloběžek, sdílených elektromobilů a sdílených běžných kol jde o další zajímavý, moderní i zdravý způsob dopravy po tuzemské metropoli.
Služba Freebike je spuštěna od dubna 2019 a aktuálně čítá flotilu 500 elektrokol s dojezdem kolem 120 km u plně dobitého kusu, což má vystačit na několik dnů jízdy, o dobíjení se následně postará tým mechaniků.
Tyhle “žluťásky” si může na libovolnou dobu vypůjčit prakticky každý, kdo si do svého smartphonu stáhne mobilní aplikaci Freebike (Android/iOS). Zaregistrujete se, vyberete si tarif a jedete. Zatím je dostupný jen minutový tafir, resp. prvních 10 min máte zcela zdarma při jízdě bez motoru, poté platíte 1 Kč za minutu, v případě elektropohonu 2 Kč za minutu. Lze půjčit maximálně dvě kola najednou. Zapůjčení můžete dokonce pauznout, s poplatkem 0,50 Kč za minutu, přičemž maximální délka pauzy je 60 minut. Při překročení pokuta 100 Kč. Parkování je povolené v předem vyznačených zónách a ve virtuálních stanicích pak zcela zdarma. V ostatních oblastech je parkovací poplatek 25 korun. Veškeré podmínky najdete na stránkách provozovatele prague.freebike.com.
Jízda na Freebike je stejná jako na normálním kole, ale jakmile začnete šlapat, bude vám klidně pomáhat elektromotor, takže jízda pak může být podstatně pohodlnější. Profily motoru, které najdete v nastavení aplikace, dávají na výběr, jak vysokou podporu elektromotoru budete při jízdě mít. Při nejvyšší podpoře je šlapání nejsnadnější, protože motor pomáhá nejvíce a naopak. Toto nastavení intenzity podpory však není možné měnit za jízdy. Nastavení se projevuje mezi každou započatou jízdou. V momentě, kdy zrovna nešlapete nebo brzdíte, elektrický motor je vypnutý a šetří energii. Díky rekuperaci pak dokáže například při jízdě z kopce dodat zpátky 15 % energie a prodloužit tak dojezd.