Rozdíly v technice elektroaut. Proč byste měli chtít čistokrevný elektromobil?
- Víte, co je čistokrevný elektromobil?
- Mezi elektrickými automobily jsou větší rozdíly, než si myslíte
- V článku vysvětlíme, proč není elektroauto jako elektroauto

Doba elektrická se blíží mílovými kroky a ze všech stran na nás vyskakují nové pojmy, definice a výrazy. Pojďme si v článku přiblížit, co přesně znamená čistokrevný elektromobil a proč tedy nemůžeme všechny elektromobily házet do stejného pytle, pokud jde o některé disciplíny, ve kterých některá „évéčka“ dominují a jiné naopak propadají.
Co je čistokrevný elektromobil?
Termín „čistokrevný elektromobil“ se používá k označení vozidla, které bylo navrženo a postaveno výhradně pro pohon elektřinou. Takové vozidlo nemá spalovací motor a nemá ani hybridní pohon. Čistokrevné elektromobily jsou poháněny výhradně elektromotorem nebo motory, které získávají energii z baterií umístěných ve vozidle.
Tyto elektromobily jsou optimalizovány pro dosažení co nejlepší efektivity, dojezdu a výkonu v rámci elektrického pohonu. Naopak, elektromobil přestavěný ze spalovacího vozidla může mít nižší efektivitu vzhledem k původnímu konstrukčnímu záměru.

Čtěte také: Norové otestovali zimní dojezd elektromobilů. Tesla padla, vítěz je překvapivý
Jaký je rozdíl mezi architekturou 400 V a 800 V
Elektromobily s architekturou 400 V a 800 V se liší především v napětí trakční baterie. Vyšší napětí u 800V systému umožňuje efektivnější přenos energie, což vede k rychlejšímu dobíjení a vyššímu výkonu. Vyšší napětí je současně výhodnější z pohledu ztrát energie při jejím přenosu.
Elektrické kabely ve vozidlech s 800V architekturou mají obvykle menší průřez, než u vozidel používajících napětí 400 V. To je dáno tím, že vyšší napětí umožňuje přenášet stejný výkon při nižších proudech. Nižší proud následně umožňuje použití tenčích kabelů, což může snížit hmotnost a ztráty energie v kabeláži. To přispívá ke zvýšené efektivitě a lepšímu chlazení ve vozidlech s 800V architekturou.
Výhody a negativa odlišných systémů
Příkladem elektromobilu se 400V architekturou je například Tesla Model 3, naopak elektromobil Porsche Taycan nebo vozidla postavená na platformě E-GMP automobilky Hyundai využívají 800V architekturu, která umožňuje rychlejší nabíjení a vyšší výkon.
Z hlediska výhod a nevýhod může být 400V architektura vhodná pro běžnější používání, zatímco 800V architektura může poskytovat výhody v rychlosti nabíjení a vyšším výkonu pro vozidla, která cestují na delší vzdálenosti. Vždy záleží na konkrétních potřebách a preferencích uživatele. Rozhodující slovo také může hrát cena, která bývá u 800V architektury vyšší.

Technické rozdíly mezi elektromobily
Technické rozdíly mezi různými modely mohou vznikat z důvodu inovací, technologických strategií a výrobních cílů automobilek. Různé společnosti mohou mít odlišný přístup k architektuře, bateriím, elektromotorům a také k systému řízení a nabíjení. Některé firmy se zaměřují především na dojezd a efektivitu, jiné na výkon a rychlost nabíjení.
V oblasti elektromobility velmi rychle pokračuje výzkum a vývoj, což vede k neustálým inovacím a rozdílům v technologickém pokroku mezi různými modely a značkami. Krásným příkladem je Tesla, která vyrábí jen čistokrevné elektromobily a svou techniku od poměrně dost zdokonalila. Jde přitom nejen například o chemické složení baterií, efektivitu elektromotorů, či aerodynamiku, ale také například o software a mobilní aplikaci, přes kterou se dá ovládat skoro vše.
Elektromobily vs. spalovací vozy
Pokud jde o jízdní parametry, mohou mít elektromobily v porovnání se spalovacími vozy určité výhody. Díky zabudování těžkých baterií do podlahy dochází ke snížení těžiště vozidla a zlepšení rozložení hmotnosti. Díky tomu mají elektromobily lepší stabilitu a ovladatelnost. Elektromobily také mívají lepší aerodynamiku a menší odpor vzduchu, což zvyšuje jejich efektivitu a dojezd.
Zapomenout bychom neměli ani na okamžitý kroutící moment, který přispívá nejen k vyšší bezpečnosti provozu, ale také vytváří lepší zážitek z řízení. Benefitem je také mnohem tišší provoz. Regenerační brzdění umožňuje vrátit část energie zpět do baterií, což opět zvyšuje efektivitu a snižuje opotřebení brzdových součástí. Některé elektromobily také nabízejí zavazadlový prostor pod oběma kapotami (přední kufr, tzv. frunk – pozn. redakce), s čím se u spalovacího vozidla nesetkáme.

I elektromobily mají svá negativa
Vyšší hmotnost a vysoký výkon elektromobilů zvyšují opotřebení pneumatik. Vysoká hmotnost může také negativně ovlivňovat životnost silnic. Těžší vozidla způsobují větší opotřebení povrchu vozovky a přispívají k většímu poškozování infrastruktury.
Překážku pro pořízení elektromobilu může také představovat vyšší pořizovací cena. U nových technologií, jakými elektromobily bezesporu jsou, zatím stále není dostatek informací o životnosti baterií, a proto se řada zákazníků brání nákupu ojetých vozidel.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.









