Raketa na čtyřech kolech. Ferrari F80 posouvá hybridní technologii na nový level

Ferrari F80

Ferrari F80 | foto: Ferrari

Na první plně elektrické Ferrari si budeme muset ještě minimálně pár měsíců počkat. Mezitím italský výrobce luxusních sportovních vozů představil svou zbrusu novou vlajkovou loď Ferrari F80. Má sice stále spalovací motor, ale jednou z věcí, která na něm zaujme, je i jeho unikátní hybridní systém.

Raketa na kolech

Základem pohonu Ferrari F80 je uprostřed umístěný 3litrovým motorem V-6, který je se svým výkonem 900 koní sám o sobě působivý. Kromě toho jsou však zde další tři elektromotory, dva vepředu a jeden vzadu, které mu přidávají dalších 300 koní na celkových 1200 koní. Z 0 na 100 km/h tak zrychlí za pouhé 2,15 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 350 km/h.

Elektromotory si Ferrari navrhlo samo a využilo přitom inovace ze svého programu Ferrari Formule 1. Každý z předních motorů váží pouhých 12,7 kilogramů a zadní 8,8 kilogramů. Nízké hmotnosti bylo dosaženo hojným využitím uhlíkových vláken. Každý z předních motorů má výkon 140 koní, zatímco ten zadní poskytuje až 80 koní.

Tím hlavním kouzlem, které dělá z F80 doslova raketu na kolech, je však elektricky podporované turbodmychadlo. U běžného turba je problém v určitém zpoždění, které může v některých případech narušovat zážitek z jízdy. Italští inženýři tento nedostatek vyřešili tak, že umístili mezi turbínu a kompresor elektrický motor, který dokáže roztočit lopatky bez jakékoli prodlevy.

Ferrari F80

Ferrari F80 | foto: Ferrari

Klasický hybrid s řadou vychytávek

Ferrari F80 nenabijete z dobíječky, protože se nejedná o plug-in hybrid. Jeho vysokonapěťová baterie, která váží pouhých 86 kilogramů, má kapacitu pouhých 2,28 kilowatthodin. Je dimenzována na maximální napětí 860 V a může se nabíjet a vybíjet maximálním výkonem 242 kW.

Nejzajímavější je, že Ferrari F80, přestože má 12V a 48V elektrický systém, nemá 48V baterii jako Tesla Cybertruck. Místo toho používá DC/DC měnič, který dodává energii přímo z vysokonapěťové baterie do 48V adaptivního podvozku, elektromotorů, vyhřívání čelního skla a také do 12V systémů běžných u spalovacích aut. Invertor na přední nápravě mění stejnosměrný proud na střídavý pro elektromotory a při rekuperačním brzdění naopak posílá energii zpět do baterie. Další obousměrný invertor využívá zadní motor, který mimochodem také slouží jako startér pro spalovací V6 motor.

Cena a dostupnost

K prvním zákazníkům by se nové Ferrari F80 mělo dostat na konci příštího roku. Případní zájemci však budou muset sáhnout pořádně hluboko do kapsy, jako se na vlajkovou loď automobilky z Maranella sluší a patří. Jeho cena startuje na 4 milionech eur, což dělá v přepočtu zhruba 101 milionů korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Raketa na čtyřech kolech. Ferrari F80 posouvá hybridní technologii na nový level

Ferrari F80

Ferrari F80 | foto: Ferrari

Na první plně elektrické Ferrari si budeme muset ještě minimálně pár měsíců počkat. Mezitím italský výrobce luxusních sportovních vozů představil svou zbrusu novou vlajkovou loď Ferrari F80. Má sice stále spalovací motor, ale jednou z věcí, která na něm zaujme, je i jeho unikátní hybridní systém.

Raketa na kolech

Základem pohonu Ferrari F80 je uprostřed umístěný 3litrovým motorem V-6, který je se svým výkonem 900 koní sám o sobě působivý. Kromě toho jsou však zde další tři elektromotory, dva vepředu a jeden vzadu, které mu přidávají dalších 300 koní na celkových 1200 koní. Z 0 na 100 km/h tak zrychlí za pouhé 2,15 sekundy a jeho maximální rychlost je omezena na 350 km/h.

Elektromotory si Ferrari navrhlo samo a využilo přitom inovace ze svého programu Ferrari Formule 1. Každý z předních motorů váží pouhých 12,7 kilogramů a zadní 8,8 kilogramů. Nízké hmotnosti bylo dosaženo hojným využitím uhlíkových vláken. Každý z předních motorů má výkon 140 koní, zatímco ten zadní poskytuje až 80 koní.

Tím hlavním kouzlem, které dělá z F80 doslova raketu na kolech, je však elektricky podporované turbodmychadlo. U běžného turba je problém v určitém zpoždění, které může v některých případech narušovat zážitek z jízdy. Italští inženýři tento nedostatek vyřešili tak, že umístili mezi turbínu a kompresor elektrický motor, který dokáže roztočit lopatky bez jakékoli prodlevy.

Ferrari F80

Ferrari F80 | foto: Ferrari

Klasický hybrid s řadou vychytávek

Ferrari F80 nenabijete z dobíječky, protože se nejedná o plug-in hybrid. Jeho vysokonapěťová baterie, která váží pouhých 86 kilogramů, má kapacitu pouhých 2,28 kilowatthodin. Je dimenzována na maximální napětí 860 V a může se nabíjet a vybíjet maximálním výkonem 242 kW.

Nejzajímavější je, že Ferrari F80, přestože má 12V a 48V elektrický systém, nemá 48V baterii jako Tesla Cybertruck. Místo toho používá DC/DC měnič, který dodává energii přímo z vysokonapěťové baterie do 48V adaptivního podvozku, elektromotorů, vyhřívání čelního skla a také do 12V systémů běžných u spalovacích aut. Invertor na přední nápravě mění stejnosměrný proud na střídavý pro elektromotory a při rekuperačním brzdění naopak posílá energii zpět do baterie. Další obousměrný invertor využívá zadní motor, který mimochodem také slouží jako startér pro spalovací V6 motor.

Cena a dostupnost

K prvním zákazníkům by se nové Ferrari F80 mělo dostat na konci příštího roku. Případní zájemci však budou muset sáhnout pořádně hluboko do kapsy, jako se na vlajkovou loď automobilky z Maranella sluší a patří. Jeho cena startuje na 4 milionech eur, což dělá v přepočtu zhruba 101 milionů korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."