Proč si (zatím) nechci pořídit elektromobil? A proč je to možná hrozná chyba?

  • Proč je zatím vhodné zůstat u spalovacích vozů?
  • Vyplatil by se vám vůbec provoz elektromobilu bez domácího nabíjení?
  • Technologie neustále kráčí vpřed, je lepší počkat na nové vozy?
Jízda autem

Jízda autem, ilustrační

Pořizujete si nový automobil? Chtěli byste elektromobil, ale nemáte zatím ten správný důvod? Stále se dá vymyslet mnoho pádných důvodů, proč raději zůstat u spalovacích modelů. V mnoha případech budeme nejspíše souhlasit. Co když je to ale chyba? Má již nyní smysl se přeorientovat na novou vlnu a ještě v roce 2023 si elektromobil pořídit?

Čekat, nebo nečekat s koupí elektromobilu?

A kde to budu nabíjet? Vždyť je to tak drahý! Tohle jsou snad ty nejčastější otázky a argumenty, když se o vlastnictví elektromobilu zmíníte běžnému laikovi a občasnému řidiči. Jenže i ten má stále svým způsobem pravdu. Abyste naplno využili potenciál elektromobilu, dává smysl jej nabíjet doma za levnou energii, či rovnou za „vlastní“ energii z fotovoltaické elektrárny. Ale rodinný dům není samozřejmostí pro většinu naší populace. A nabíjení pouze z veřejné sítě může vyjít dokonce dráž, než tankování a provoz spalovacího vozu.

Naopak rozumnými podklady, proč s pořízením elektrického vozu ještě chvíli počkat, je zrychlující vývoj potřebných technologií. Zdá se vám to jako protimluv? Automobilky každý rok u nových vozů navyšují kapacitu baterií a s tím i jejich dojezd. Infrastruktura se pomalu zvětšuje, dostupnost nabíječek je lepší zvláště v blízkosti důležitých tahů. Jestliže na pořízení nespěcháte, za rok či dva se dojezdy posunou opět o pěkných pár desítek procent a nabijete s větším klidem a bez strachu z krátkého dojezdu. Za tu dobu se navíc na trhu objeví více nových vozidel a jedno z nich pro vás může být přesně to pravé. Vyhnete se tedy pořízení kompromisu.

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP


Čtěte také: 5 věcí, které na elektromobilech naprosto zbožňuji


I s elektromobilem se ale dá již dnes ušetřit

Denně po městě ujedu bez potíží 30 kilometrů, výjimkou ale nejsou dny, kdy se dostanu přes 50 nebo 60 kilometrů. Zpravidla velkou část trasy tvoří kolony a člověk pak jen sleduje, jak průměrná spotřeba benzínu či nafty roste i do dvoumístných čísel. I čistě pro městský přesun by se mi tedy elektromobil hodil okamžitě. Když jde o přesun na krátké trasy, nemusí být člověk příliš náročný na vozidlo a i takové se dnes dá pořídit za vcelku rozumnou cenu.

Nižší spotřeba pak dokáže vykompenzovat dražší nabíjení. Další úspory pak plynou z nenáročného servisu. Pokud bych tedy pořídil elektromobil ve srovnatelné cenové kategorii jako spalovací a s dojezdem kolem 250 až 300 km, budu nabíjet přibližně jednou za týden a to se dá určitě spojit s nějakými nákupy nebo jinými povinnostmi. V České republice navíc mohou majitelé elektromobilů čerpat z výhod, o kterých se zahraničním kolegům ani nesnilo.

Výhody vlastnictví elektrických aut jsou v Česku slušné

Vozy s nárokem na registrační značku EL mohou bezplatně využívat dálniční síť. Stejně tak nezaplatí ani korunu na parkování v hlavním městě. Díky lokálně bezemisnímu provozu se navíc nemusíte bát ani případného zákazu vjezdu do center měst. Zatím se u nás takové případy neplánují, ale občané v sousedních státech jsou na tom odlišně. Při zahraničních cestách tak na vás čekají určité výhody. Osobně nedám na spalovací vozy dopustit, především kvůli dlouhým cestám a nízké spotřebě. Pokud bych ale měnil druhé rodinné vozidlo, velmi vážně bych o městském elektromobilu uvažoval. A jak to vidíte vy? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Proč si (zatím) nechci pořídit elektromobil? A proč je to možná hrozná chyba?

  • Proč je zatím vhodné zůstat u spalovacích vozů?
  • Vyplatil by se vám vůbec provoz elektromobilu bez domácího nabíjení?
  • Technologie neustále kráčí vpřed, je lepší počkat na nové vozy?
Jízda autem

Jízda autem, ilustrační

Pořizujete si nový automobil? Chtěli byste elektromobil, ale nemáte zatím ten správný důvod? Stále se dá vymyslet mnoho pádných důvodů, proč raději zůstat u spalovacích modelů. V mnoha případech budeme nejspíše souhlasit. Co když je to ale chyba? Má již nyní smysl se přeorientovat na novou vlnu a ještě v roce 2023 si elektromobil pořídit?

Čekat, nebo nečekat s koupí elektromobilu?

A kde to budu nabíjet? Vždyť je to tak drahý! Tohle jsou snad ty nejčastější otázky a argumenty, když se o vlastnictví elektromobilu zmíníte běžnému laikovi a občasnému řidiči. Jenže i ten má stále svým způsobem pravdu. Abyste naplno využili potenciál elektromobilu, dává smysl jej nabíjet doma za levnou energii, či rovnou za „vlastní“ energii z fotovoltaické elektrárny. Ale rodinný dům není samozřejmostí pro většinu naší populace. A nabíjení pouze z veřejné sítě může vyjít dokonce dráž, než tankování a provoz spalovacího vozu.

Naopak rozumnými podklady, proč s pořízením elektrického vozu ještě chvíli počkat, je zrychlující vývoj potřebných technologií. Zdá se vám to jako protimluv? Automobilky každý rok u nových vozů navyšují kapacitu baterií a s tím i jejich dojezd. Infrastruktura se pomalu zvětšuje, dostupnost nabíječek je lepší zvláště v blízkosti důležitých tahů. Jestliže na pořízení nespěcháte, za rok či dva se dojezdy posunou opět o pěkných pár desítek procent a nabijete s větším klidem a bez strachu z krátkého dojezdu. Za tu dobu se navíc na trhu objeví více nových vozidel a jedno z nich pro vás může být přesně to pravé. Vyhnete se tedy pořízení kompromisu.

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP

Stožár s veřejným osvětlením vybavený wallboxem pro dobíjení elektromobilů | foto: MHMP


Čtěte také: 5 věcí, které na elektromobilech naprosto zbožňuji


I s elektromobilem se ale dá již dnes ušetřit

Denně po městě ujedu bez potíží 30 kilometrů, výjimkou ale nejsou dny, kdy se dostanu přes 50 nebo 60 kilometrů. Zpravidla velkou část trasy tvoří kolony a člověk pak jen sleduje, jak průměrná spotřeba benzínu či nafty roste i do dvoumístných čísel. I čistě pro městský přesun by se mi tedy elektromobil hodil okamžitě. Když jde o přesun na krátké trasy, nemusí být člověk příliš náročný na vozidlo a i takové se dnes dá pořídit za vcelku rozumnou cenu.

Nižší spotřeba pak dokáže vykompenzovat dražší nabíjení. Další úspory pak plynou z nenáročného servisu. Pokud bych tedy pořídil elektromobil ve srovnatelné cenové kategorii jako spalovací a s dojezdem kolem 250 až 300 km, budu nabíjet přibližně jednou za týden a to se dá určitě spojit s nějakými nákupy nebo jinými povinnostmi. V České republice navíc mohou majitelé elektromobilů čerpat z výhod, o kterých se zahraničním kolegům ani nesnilo.

Výhody vlastnictví elektrických aut jsou v Česku slušné

Vozy s nárokem na registrační značku EL mohou bezplatně využívat dálniční síť. Stejně tak nezaplatí ani korunu na parkování v hlavním městě. Díky lokálně bezemisnímu provozu se navíc nemusíte bát ani případného zákazu vjezdu do center měst. Zatím se u nás takové případy neplánují, ale občané v sousedních státech jsou na tom odlišně. Při zahraničních cestách tak na vás čekají určité výhody. Osobně nedám na spalovací vozy dopustit, především kvůli dlouhým cestám a nízké spotřebě. Pokud bych ale měnil druhé rodinné vozidlo, velmi vážně bych o městském elektromobilu uvažoval. A jak to vidíte vy? Napište nám do diskuze pod článkem.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."