Požáry elektromobilů jsou statisticky vzácnější než u vozidel se spalovacími motory, přesto však více přitahují pozornost. Do titulků se dostávají nejen kvůli novosti této technologie, ale kvůli jevu, který se nazývá tepelný únik. Když se baterie přehřeje, může dojít k chemickým reakcím, které uvolňují další teplo, což způsobuje další zvyšování teploty. Tento cyklus může vést k požáru nebo dokonce k explozi. Takový požár je pak velice těžké obtížné uhasit. Korejským vědcům se nyní podařilo přijít s novým chemickým složením baterie, které může tuto nevýhodu jednou provždy zcela eliminovat.
Lithium-kovová baterie, kterou vyvinul výzkumný tým z Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology, je schopná díky speciálně vyvinutému „trojvrstvému pevnému polymernímu elektrolytu“ sama uhasit případné požáry. Další výhodou proti tradičním lithium-iontovým bateriím je pak delší životnost.
Nový typ elektrolytu zajišťuje rychlý pohyb iontů přenášejících náboj v článcích, což vede k rychlejšímu přenosu energie. Po 1 000 nabíjecích a vybíjecích cyklech si lithium-kovová baterie zachovala téměř 88 % své původní kapacity, což je výrazné zlepšení oproti současným standardům.
„Tento výzkum by mohl významně přispět ke komercializaci lithium-kovových baterií využívajících pevné polymerní elektrolyty a zároveň zvýšit stabilitu a efektivitu zařízení pro ukládání energie,“ uvedl hlavní autor studie Dr. Kim Jae-hyun v tiskové zprávě. Studie dále naznačuje, že tato technologie by mohla nalézt široké uplatnění nejen v elektromobilech – od chytrých telefonů a nositelné elektroniky až po velkokapacitní systémy skladování energie.
Aktuální objev není prvním pokusem, jak zabránit tepelnému úniku a tím zvýšit bezpečnosti baterií. Korejský bateriový gigant LG Energy Solution loni představil „bezpečnostní zesílenou vrstvu“ citlivou na teplotu, která v bateriových modulech funguje jako pojistka a zabraňuje přehřívání.
Tyto mechanismy prevence požárů jsou však stále v rané fázi výzkumu a vývoje a zatím neexistuje univerzální řešení, které by zcela eliminovalo riziko požárů elektromobilů. S ohledem na rychlý růst trhu s elektromobily lze však očekávat, že výrobci nebudou s komerčním využitím takové technologie příliš otálet, jakmile bude k dispozici, a rychle se rozšíří.
Požáry elektromobilů jsou statisticky vzácnější než u vozidel se spalovacími motory, přesto však více přitahují pozornost. Do titulků se dostávají nejen kvůli novosti této technologie, ale kvůli jevu, který se nazývá tepelný únik. Když se baterie přehřeje, může dojít k chemickým reakcím, které uvolňují další teplo, což způsobuje další zvyšování teploty. Tento cyklus může vést k požáru nebo dokonce k explozi. Takový požár je pak velice těžké obtížné uhasit. Korejským vědcům se nyní podařilo přijít s novým chemickým složením baterie, které může tuto nevýhodu jednou provždy zcela eliminovat.
Lithium-kovová baterie, kterou vyvinul výzkumný tým z Daegu Gyeongbuk Institute of Science and Technology, je schopná díky speciálně vyvinutému „trojvrstvému pevnému polymernímu elektrolytu“ sama uhasit případné požáry. Další výhodou proti tradičním lithium-iontovým bateriím je pak delší životnost.
Nový typ elektrolytu zajišťuje rychlý pohyb iontů přenášejících náboj v článcích, což vede k rychlejšímu přenosu energie. Po 1 000 nabíjecích a vybíjecích cyklech si lithium-kovová baterie zachovala téměř 88 % své původní kapacity, což je výrazné zlepšení oproti současným standardům.
„Tento výzkum by mohl významně přispět ke komercializaci lithium-kovových baterií využívajících pevné polymerní elektrolyty a zároveň zvýšit stabilitu a efektivitu zařízení pro ukládání energie,“ uvedl hlavní autor studie Dr. Kim Jae-hyun v tiskové zprávě. Studie dále naznačuje, že tato technologie by mohla nalézt široké uplatnění nejen v elektromobilech – od chytrých telefonů a nositelné elektroniky až po velkokapacitní systémy skladování energie.
Aktuální objev není prvním pokusem, jak zabránit tepelnému úniku a tím zvýšit bezpečnosti baterií. Korejský bateriový gigant LG Energy Solution loni představil „bezpečnostní zesílenou vrstvu“ citlivou na teplotu, která v bateriových modulech funguje jako pojistka a zabraňuje přehřívání.
Tyto mechanismy prevence požárů jsou však stále v rané fázi výzkumu a vývoje a zatím neexistuje univerzální řešení, které by zcela eliminovalo riziko požárů elektromobilů. S ohledem na rychlý růst trhu s elektromobily lze však očekávat, že výrobci nebudou s komerčním využitím takové technologie příliš otálet, jakmile bude k dispozici, a rychle se rozšíří.