Policie má bič na silniční piráty. Dokáže vypnout ujíždějící auto na dálku
- Aplikace ELORYKS umí na dálku vypnout autu přívod paliva
- Policii bude k zastavení auta stačit tablet
- Vyvíjí ji odborníci z pražské ČVUT a brněnské VUT

Pronásledování ujíždějícího auta vždy představuje velké riziko nejen pro samotného pachatele a zasahující policisty, ale zejména pro ostatní účastníky silničního provozu. Především ve městech se může stát cokoli a jde přitom o zdraví nebo dokonce životy nevinných lidí. V budoucnu by takové pronásledování mohlo skončit už po pár vteřinách. Policistům bude stačit aplikace v tabletu, aby pronásledovanému vozu na dálku uzavřeli přívod paliva. Za projektem nazvaným ELORYKS stojí odborníci z pražské ČVUT a brněnské VUT, kteří jeho současnou podobu poprvé ukázali veřejnosti.
Co je ELORYKS?
Název ELORYKS je ve skutečnosti zkratkou a oficiální název, ve které je vlastně řečeno vše, tak zní: „Elektronické omezení rychlosti vozidel při mimořádných a krizových situacích bezpečnostními sbory“. Jeho schopnosti a aktuální možnosti autoři prezentovali na příkladu černé Škody Octavie třetí generace, která představovala auto pachatelů. Stačilo, aby „policista“ jednou kliknul v tabletu napojeného na mobilní jednotku v policejním voze, a Octavia po pár vteřinách začne poskakovat, rozblikají se jí výstražná světla a záhy zastaví úplně. Policistovi se totiž podařilo pirátovi na dálku uzavřít přívod paliva.
„Jsme jediní, kdo něco podobného vyvíjí,“ říká Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT, který patří k řešitelům probíhajícího výzkumu, který začal na popud Policie ČR. Zájem už o něj projevili policejní sbory po celé Evropě.
V současném stavu zastaví auto prakticky kdekoliv, což může představovat podobné bezpečnostní riziko jako samotná nebezpečná jízda. V další fázi se chtějí výzkumníci zaměřit na to, aby auto zastavilo plynule u krajnice, tak jako to dnes umí auta, když detekují, že řidič nesleduje provoz. Řeší se i další bezpečnostní otázky, aby policisté nemohli sami ze své vůle zastavovat „koho chtějí“ nebo jak vybrat to správné auto. Dosah technologie je přitom přibližně 300 metrů, takže není možné, aby například policisté v Praze zastavili auto v Brně.

Čtěte také: Řidiči, pozor! Policie zatím neuznává prokazování totožnosti občankou v mobilu
Zatím jen pro zlomek aut
Systém pro zastavení auta na dálku využívá technologii V2X, která umožňuje komunikaci aut mezi sebou a aut s infrastrukturou. Díky této technologii mohou řidiči například získat informace o projíždějící sanitce nebo nehodě na trase s mírným předstihem. Záchranné složky si naopak mohou díky této technologii udělat „zelenou vlnu“ na semaforech.
Nevýhodou je, že automobilů vybavených touto technologiích jsou na českých silnicích pouhé jednotky procent. Patří mezi ně například některé modely od Volkswagenu, jako je osmá generace modelu Golf nebo elektromobily ID. Další automobilky, jako Mercedes-Benz nebo BMW, se na její implementaci teprve chystají. Policie pak pro využití systému musí svůj vozový park osadit mobilními jednotkami V2X. Přestože má ELORYKS velký potenciál a demonstrace vypadá slibně, na nějaké masovější nasazení to zatím nevypadá.
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.