Nová tramvaj pro Prahu – Jak vypadá, co zajímavého umí a kdy začne jezdit?

Petr Bergmann
  • Miliardovou zakázku na nové tramvaje pro Prahu získala Škoda Group
  • Dodávky nových 40 tramvajových souprav začnou v příštím roce
  • Praha potřebuje po 18 letech obnovu vozového parku
Nová nízkopodlažní tramvaj Škoda ForCity Plus 52T v Praze
Nová nízkopodlažní tramvaj Škoda ForCity Plus 52T v Praze

Dopravní podnik hlavního města Prahy získá po více než 18 letech nové tramvaje. V tendru na (až) 200 kusů nízkopodlažních tramvají, vyhlášeném v září 2022, zvítězila na konci loňského roku Škoda Group s vozidlem Škoda ForCity Plus 52T.

Praha dostane moderní nízkopodlažní tramvaje

Ve středu 10. ledna došlo ke slavnostnímu podpisu rámcové smlouvy v hodnotě 3,32 miliardy korun. Dopravní podnik závazně odebere 40 kusů tramvají, které budou financovány zčásti magistrátem a zčásti prostředky z Národního plánu obnovy. Současně došlo k odhalení finální podoby nových vozů. První kus nové tramvaje bude vyroben v prvním pololetí letošního roku, se zahájením zkušebního provozu v ulicích hlavního města se počítá již na konci roku.

Dodávka prvních 20 kusů tramvají je naplánována v časovém rozpětí od začátku příštího roku do 2. prosince 2025, druhá polovina bude dodána v průběhu celého roku 2026. Cena jedné tramvajové soupravy dosahuje částky 83 milionů Kč. Délka nové tramvaje činí 32 metrů a vozidlo má kapacitu 243 cestujících, z toho 173 stojících. Plánovaná životnost tramvaje, která váží 48 tun, je 30 let. Vozy budou mimo jiné vybaveny funkcí automatického brzdění před překážkou. Celková hodnota zakázky v případě odebrání všech 200 tramvají činí 15 miliard Kč. Vítězná nabídková cena činí 16,602 miliardy korun.


Čtěte také: Praha nasadí na „letištní“ linku nový trolejbus, který umí jezdit i bez trolejí


Škoda měla v závěru tendru jediného soupeře

Finální části miliardové soutěže se nakonec zúčastnily pouze dvě firmy. Již zmíněná Škoda Group a švýcarský Stadler Rail. Tendru se překvapivě nezúčastnily dva největší evropští výrobci kolejových vozidel, Alstom a Siemens, kteří o soutěž zpočátku projevili zájem.

Hlavním kritériem výběrového řízení byla celková nabídková cena za 200 vozidel včetně příslušenství. Dílčí kritéria tvořily náklady za náhradní díly, celková hmotnost vozidla, rozsah nízkopodlažní plochy tramvaje, její obsaditelnost, průměr kol či vybavení elektromechanickou brzdou. Hodnocení ovlivnil také způsob použití náprav, chladivo klimatizace a délka záruční doby.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články