Nová studie zjistila, kdy jsou elektromobily ekologičtější. A kdy nikoliv

Jakub Ondráček
  • Nová studie tvrdí, že jsou některé elektromobily méně ekologické než spalováky
  • Děje se tak hlavně v prvních letech vlastnictví elektrického automobilu
  • Kdy mají elektroauta horší emisní stopu?
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Podle zprávy Manhattan Institute produkují některé elektromobily více emisí skleníkových plynů než jejich protějšky se spalovacím motorem, alespoň tedy zpočátku. Proč se tak děje a kdy se tyto emise vyrovnají?

Že by elektromobily nebyly až tak čisté?

Kritici elektromobilů často namítají, že výroba a likvidace bateriových elektromobilů, stejně jako závislost na uhlí při výrobě elektřiny, která je pohání, způsobují, že elektromobily mají větší uhlíkovou stopu než vozy se spalovacími motory. Bohužel dosud existovalo jen velmi málo studií, které by se snažily tuto tezi potvrdit či vyvrátit. Tomu je však konec.

Výzkumný ústav Manhattan Institute konečně vypracoval komplexní zprávu, která porovnává emise skleníkových plynů po celou dobu životnosti elektromobilů a spalováků na základě desítek různých parametrů.

Tesla Model Y
Tesla Model Y

Čtěte také: Elektromobily pomáhají nejen snížit emise. Na ještě důležitější věc se zapomíná


Co tedy nová studie říká?

Podle zprávy jsou možnosti tvorby emisí skleníkových plynů u elektromobilů mnohem širší než u vozidel se spalovacím motorem, a to především kvůli mnohem větším rozdílům v emisích ve fázích předcházejících výrobě. Tedy hlavně v těžbě. Rozdíly mají být dokonce tak velké, že „nejšpinavější“ elektromobily mohou mít více než dvojnásobné emise oproti nejčistším spalovacím motorům.

Spalovací vozy se však se svými emisemi nakonec asi při 60 000 ujetých kilometrech zpravidla vyrovnají elektromobilům. A od té chvíle pak jejich emise již pouze dále narůstají a rozdíl mezi nimi a elektromobily se začíná zvětšovat.

Zajímavé je srovnání, kdy se bere v potaz kategorie vozu. Například v případě sedanů je elektromobil ekologičtější než spalovací verze po 1,4 až 1,5 roce provozu, v případě SUV je to 1,6 až 1,9 roku a u pickupů kolem 1,6 roku. Počítá se s průměrným nájezdem aut ve Spojených státech, odkud studie pochází.

Takže ano, elektromobily jsou ekologičtější (což není žádné nové zjištění – pozn. redakce), ale záleží na tom, jaký mají celkový nájezd a samozřejmě jak konkrétně jsou provozovány.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články