V Německu hodlají využít elektromobily jako jednu obrovskou baterii. Od nového roku by měli snížit distribuční poplatky, aby rozhýbaly trh s tzv. flexibilitou. To by mělo pomoci lépe využívat distribuční síť a zvýšit podíl obnovitelných zdrojů.
Elektřina se stále častěji vyrábí ve fotovoltaických elektrárnách, ty ale vyrábějí a dodávají elektřinu do sítě vždy ve stejnou dobu. Proto je v tuto dobu elektřiny příliš a její cena klesá, ba je dokonce komplikované ji někam „umístit“. Tehdy by mohly pomoci elektromobily se svými bateriemi. Elektřinu by v těchto chvílích odebrali ze sítě a později ji do sítě vraceli, nebo ji spotřebovali jinak. Tím by mohly elektromobily výrazně napomoci rovnováze v síti.
Německo chce udělat krok napřed a je připraveno otevřít cestu pro obousměrné nabíjení elektromobilů, které majitelům aut umožní odebírat energii ze sítě a dodávat ji zpět, když je auto nečinné, od 1. ledna 2025. „Jejich baterie lze využít k meziskladování elektrické energie a vytvořit tak další flexibilitu. To je skutečná oboustranně výhodná situace – majitelé aut s ní mohou také vydělávat,“ řekl ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck na druhém evropském summitu o obousměrném nabíjení.
Mnoho elektromobilů již může nyní technicky dodávat energii zpět do sítě, ale daně za elektřinu a distribuční poplatky dosud znamenaly, že obousměrné nabíjení nedávalo majitelům aut finanční smysl. Proto německá vláda plánuje úlevy na daních z elektřiny a snížení poplatků za distribuci o 60 až 85 % v závislosti na smlouvě majitele elektromobilu s dodavatelem.
Od 1. ledna 2025 budou v Německu dodavatelé elektřiny povinni nabízet časově variabilní tarify pro majitele elektromobilů. To umožní automatické nabíjení autobaterií, když jsou ceny elektřiny nízké, zatímco když jsou ceny vysoké, může majitel elektromobilu elektřinu dodávat zpět do sítě.
Německo si klade za cíl mít do roku 2030 na svých silnicích alespoň 15 milionů elektromobilů – cíl, který se vzhledem k nedávnému poklesu registrací elektrických aut v zemi zdá stále nepravděpodobnější. Pokud by i malé procento bylo možné nabíjet obousměrně, mohlo by to mít obrovský potenciál stabilizovat elektrickou síť.
V Německu hodlají využít elektromobily jako jednu obrovskou baterii. Od nového roku by měli snížit distribuční poplatky, aby rozhýbaly trh s tzv. flexibilitou. To by mělo pomoci lépe využívat distribuční síť a zvýšit podíl obnovitelných zdrojů.
Elektřina se stále častěji vyrábí ve fotovoltaických elektrárnách, ty ale vyrábějí a dodávají elektřinu do sítě vždy ve stejnou dobu. Proto je v tuto dobu elektřiny příliš a její cena klesá, ba je dokonce komplikované ji někam „umístit“. Tehdy by mohly pomoci elektromobily se svými bateriemi. Elektřinu by v těchto chvílích odebrali ze sítě a později ji do sítě vraceli, nebo ji spotřebovali jinak. Tím by mohly elektromobily výrazně napomoci rovnováze v síti.
Německo chce udělat krok napřed a je připraveno otevřít cestu pro obousměrné nabíjení elektromobilů, které majitelům aut umožní odebírat energii ze sítě a dodávat ji zpět, když je auto nečinné, od 1. ledna 2025. „Jejich baterie lze využít k meziskladování elektrické energie a vytvořit tak další flexibilitu. To je skutečná oboustranně výhodná situace – majitelé aut s ní mohou také vydělávat,“ řekl ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck na druhém evropském summitu o obousměrném nabíjení.
Mnoho elektromobilů již může nyní technicky dodávat energii zpět do sítě, ale daně za elektřinu a distribuční poplatky dosud znamenaly, že obousměrné nabíjení nedávalo majitelům aut finanční smysl. Proto německá vláda plánuje úlevy na daních z elektřiny a snížení poplatků za distribuci o 60 až 85 % v závislosti na smlouvě majitele elektromobilu s dodavatelem.
Od 1. ledna 2025 budou v Německu dodavatelé elektřiny povinni nabízet časově variabilní tarify pro majitele elektromobilů. To umožní automatické nabíjení autobaterií, když jsou ceny elektřiny nízké, zatímco když jsou ceny vysoké, může majitel elektromobilu elektřinu dodávat zpět do sítě.
Německo si klade za cíl mít do roku 2030 na svých silnicích alespoň 15 milionů elektromobilů – cíl, který se vzhledem k nedávnému poklesu registrací elektrických aut v zemi zdá stále nepravděpodobnější. Pokud by i malé procento bylo možné nabíjet obousměrně, mohlo by to mít obrovský potenciál stabilizovat elektrickou síť.