Efektivita je pro něj důležitější než velikost baterie
Místo neustálého zvětšování kapacity baterie vidí americká automobilka Lucid Motor recept na prodloužení dojezdu elektromobilu ve zlepšení jeho efektivity, tedy ve schopnosti přeměnit energii v pohyb bez plýtvání. Jeho Lucid Air je už dnes zdánlivě nejúčinnějším luxusním elektrickým sedanem na trhu. Šéf automobilky Peter Rawlinson nicméně v rozhovoru pro server Autocaruvedl, že elektromobily musí být ještě mnohem účinnější, pokud chtějí zachránit planetu.
Vyšší účinnost sníží i cenu
Takzvaným „Svatým grálem“ je podle Rawlinsona dosažení schopnosti ujet 10 kilometrů (6,2 mil) na jednu kilowatthodinu energie. Údaje, které Rawlinson uvádí, jsou nicméně založeny na přísnějších americké EPA metrikách pro elektromobily. Při přepočtu na evropský standard WLTP se tak dostaneme na přibližně 12,9 km (8 mil) na kWh, což je více než dvojnásobek toho, co dnes najdeme na trhu i u těch nejúčinnějších elektromobilů.
Základní model Lucid Air Pure dosahuje podle standardů EPA 7,6 km (4,7 mil) na kWh, což je přibližně o 1,6 km (1 míli) lepší výsledek než nejúčinnější Tesla Model S. Rawlinson nicméně uvedl, že dosažení mety 8 km (5 mil) na kWh u auta o velikosti Airu bude realitou velmi brzy. Cíle 10 km (6,2 mil) na kWh by pak šéf automobilky rád dosáhl u plánovaného menšího SUV, které má být představeno koncem roku 2026.
Při takové efektivitě by pro dosažení dojezdu 300 kilometru stačila elektromobilu baterie s kapacitou pouhých 30 kWh. Vzhledem k tomu, že dnes baterie tvoří přibližně 40 % nákladů na pořízení elektromobilu, vedlejším efektem by byl i výrazný pokles koncové ceny elektromobilu.
Rawlison řekl, že technická výhoda Lucidu v efektivitě spočívá v několika oblastech, včetně termodynamického a magnetického výkonu zmenšených elektromotorů, stejně jako ve způsobu připojení baterie a softwaru, který ovládá všechna pojezdová zařízení.
„V současné době již potřebujeme baterie, které jsou proti velikosti u našich konkurentů pouze dvoutřetinové. To snižuje o třetinu množství těženého lithia, těženého kobaltu a snižuje spotřebu energie jako takové,“ doplnil.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.