Konec bezplatného parkování pro elektromobily? Praha chystá velké změny
- Pražský magistrát plánuje úpravu fungování parkovacích zón
- Skončit mají přenosná parkovací povolení, ale vznikne parkovné pro návštěvy rezidentů
- Návrh počítá se zrušením bezplatného parkování elektromobilů na modrých zónách

Do fungování parkování v Praze tzv. modrých zón se rozhodlo pořádně šlápnout současné vedení Prahy. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) bude o konkrétní podobě změn ještě jednat magistrátní koalice SPOLU, Pirátů a STAN, ale už teď některé z návrhu vyvolávají vlnu vášní a odmítavé hlasy.
Elektromobily budou parkovat už jen za peníze
Nejkontroverznější z pohledu podpory elektromobility je zrušení zvýhodnění jejich parkování na modrých zónách. To přitom byla často jedna z velmi výrazných motivací, proč si Pražané elektromobily pořizovali. Podle dřívějších vyjádření vedení Prahy však toto zvýhodnění s rostoucím počtem elektromobilů v ulicích Prahy přestalo dávat smysl.
Poprvé se tento návrh objevil už v roce 2020. Protesty majitelů elektromobilů i kritické hlasy odborné veřejnosti nechaly magistrát chladnými. Konec neomezeného parkování elektromobilů tak má ze všech navrhovaných opatření začít platit nejdříve, a to už za pár týdnů na konci letošního roku. Nově budou auta na elektřinu moci zdarma parkovat u nabíječek, ale pro parkování na modrých zónách si budou muset jejich majitelé pořídit parkovací kartu jako všichni ostatní.

Čtěte také: Bič na sdílené elektrokoloběžky! Praha 1 se rozhodla, že jim zakáže parkování
Permanentky do fialových zón a parkování pro návštěvy
Usnadnit parkování motoristů by naopak mělo zavedení jakési permanentky do fialových zón pro celé město, kdy byste mohli za jeden poplatek zaparkovat v jakékoli fialové zóně v Praze. Alespoň zde by mohlo být zachováno nějaké zvýhodnění pro elektromobilisty. Podle Hřiba se předpokládá, že by mohl být poplatek nějakým způsobem odstupňovaný a elektromobily by to měly levnější.
Další výraznou novinkou má být zrušení přenosných parkovacích karet, které jsou často zneužívány. Naopak vznikne možnost parkování pro návštěvy rezidentů. Současně město také usiluje o sjednocení návštěvnických tarifů, které si dnes každá městská část nastavuje podle sebe.
Kdy by v Praze měla nová pravidla začít fungovat, to v tuto chvíli ještě není zcela jasné. Záleží na tom, kdy je vedení magistrátu schválí. Na uvedení do praxe pak bude podle náměstka Hřiba potřeba asi půl roku.
Co na chystané změny říkáte? Napište nám do komentářů!
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.