Určitě jste si jich na cestách všimli, možná jimi dokonce jezdíte. Přibližně od poloviny roku 2019 potkáváme na silnicích automobily, označené registrační značkou začínající písmeny EL. Tato značka je určena pro elektromobily nebo pro plug-in hybridní automobily, které splňují přísné emisní limity.
I když používání této značky není pro elektromobily povinné, jejich majitelé ji upřednostní před tou klasickou. Tato dvě písmenka totiž zmíněnému vozu přináší řadu výhod.
Pravděpodobně největším benefitem, který speciální RZ (registrační značka) přináší, je možnost bezplatného parkování v placených (modrých) zónách velkých měst. Zejména ti, kteří pracují nebo bydlí v centrech, dokáží vyčíslit tisícové úspory na parkovném. Další finanční úlevou je osvobození od placení dálničních poplatků. Za dobu několikaletého využívání elektromobilu se i těch několik stokorun ročně promění v zajímavou sumu.
Další výhodou elektromobility pro podnikatele je fakt, že nemusí platit silniční daň. Tato výhoda platí nejen pro elektromobily, ale také pro hybridní automobily a pro vozidla na plynový pohon. Jak jsme si řekli už na začátku, aby mohl automobil získat speciální “EL” značku, nesmí jeho emise CO2 překročit hranici 50 g na kilometr.
Čtěte také: Toyota za rok 2021 zvýšila prodeje hybridních aut. Které bylo největším hitem?
Nyní se dostáváme k meritu věci. Pokud jsme vlastníky elektromobilu s pohonem na baterie (BEV), není co řešit. Po absolvování klasických přihlašovacích procedur bychom si měli z dopravního inspektorátu odnášet výše uvedené speciální registrační značky.
Stejně tak bychom měli uspět, vlastníme-li hybridní automobil s připojením do zásuvky (plug-in hybrid), který jako jediný typ vozu se spalovacím motorem dokáže výše uvedené limity splňovat. Běžné hybridy na tak nízké emisní limity nedosáhnou.
Jelikož se na automobily s “EL” na začátku značky pohlíží jako na vozidla ekologická a šetrná k životnímu prostředí, měla by se tak i provozovat. V řadě článků na různých serverech, které se zabývají elektromobilitou, můžeme nalézt polemiky, týkající se oprávněnosti výše uvedených výhod pro některé typy vozidel.
Čtěte také: DS 9 E-Tense 250 je tady! Luxusní plug-in hybrid s dojezdem až 70 km
Zejména u plug-in hybridů může hrozit nebezpečí, že budou čerpat výše uvedené výhody, a přitom z důvodu nechuti jejich uživatelů nabíjet, budou nadále zamořovat životní prostředí jízdou výhradně na spalovací pohon. Prosakují také dohady o tom, že řada firem nakupuje plug-in hybridní vozy za zvýhodněné ceny, ale jejich nabíjecí kabely ještě neopustily originální balení.
Pokud jezdíte s plug-in hybridním autem, napište nám, jakým stylem ho provozujete. Zajímá nás, kde nabíjíte, zda máte nějaké úlevy zaměstnavatele, pokud nabíjíte v práci. Jak jste s technologií hybridu do zásuvky spokojeni?
Určitě jste si jich na cestách všimli, možná jimi dokonce jezdíte. Přibližně od poloviny roku 2019 potkáváme na silnicích automobily, označené registrační značkou začínající písmeny EL. Tato značka je určena pro elektromobily nebo pro plug-in hybridní automobily, které splňují přísné emisní limity.
I když používání této značky není pro elektromobily povinné, jejich majitelé ji upřednostní před tou klasickou. Tato dvě písmenka totiž zmíněnému vozu přináší řadu výhod.
Pravděpodobně největším benefitem, který speciální RZ (registrační značka) přináší, je možnost bezplatného parkování v placených (modrých) zónách velkých měst. Zejména ti, kteří pracují nebo bydlí v centrech, dokáží vyčíslit tisícové úspory na parkovném. Další finanční úlevou je osvobození od placení dálničních poplatků. Za dobu několikaletého využívání elektromobilu se i těch několik stokorun ročně promění v zajímavou sumu.
Další výhodou elektromobility pro podnikatele je fakt, že nemusí platit silniční daň. Tato výhoda platí nejen pro elektromobily, ale také pro hybridní automobily a pro vozidla na plynový pohon. Jak jsme si řekli už na začátku, aby mohl automobil získat speciální “EL” značku, nesmí jeho emise CO2 překročit hranici 50 g na kilometr.
Čtěte také: Toyota za rok 2021 zvýšila prodeje hybridních aut. Které bylo největším hitem?
Nyní se dostáváme k meritu věci. Pokud jsme vlastníky elektromobilu s pohonem na baterie (BEV), není co řešit. Po absolvování klasických přihlašovacích procedur bychom si měli z dopravního inspektorátu odnášet výše uvedené speciální registrační značky.
Stejně tak bychom měli uspět, vlastníme-li hybridní automobil s připojením do zásuvky (plug-in hybrid), který jako jediný typ vozu se spalovacím motorem dokáže výše uvedené limity splňovat. Běžné hybridy na tak nízké emisní limity nedosáhnou.
Jelikož se na automobily s “EL” na začátku značky pohlíží jako na vozidla ekologická a šetrná k životnímu prostředí, měla by se tak i provozovat. V řadě článků na různých serverech, které se zabývají elektromobilitou, můžeme nalézt polemiky, týkající se oprávněnosti výše uvedených výhod pro některé typy vozidel.
Čtěte také: DS 9 E-Tense 250 je tady! Luxusní plug-in hybrid s dojezdem až 70 km
Zejména u plug-in hybridů může hrozit nebezpečí, že budou čerpat výše uvedené výhody, a přitom z důvodu nechuti jejich uživatelů nabíjet, budou nadále zamořovat životní prostředí jízdou výhradně na spalovací pohon. Prosakují také dohady o tom, že řada firem nakupuje plug-in hybridní vozy za zvýhodněné ceny, ale jejich nabíjecí kabely ještě neopustily originální balení.
Pokud jezdíte s plug-in hybridním autem, napište nám, jakým stylem ho provozujete. Zajímá nás, kde nabíjíte, zda máte nějaké úlevy zaměstnavatele, pokud nabíjíte v práci. Jak jste s technologií hybridu do zásuvky spokojeni?