Francie zveřejnila svůj seznam elektrických vozidel, která mají nové pobídky až do výše 7 000 eur, včetně nového leasingového programu ve výši 100 eur měsíčně pro elektromobily vyrobené v EU. Cílem těchto pobídek je odklonit kupující od čínských modelů k francouzským a evropským. Francouzská vláda také ohlásila speciální dotace pro ty, kteří kupují elektromobil poprvé, pokud si koupí auto vyrobené v EU. Podle očekávání na seznamu chybí vedle elektromobilů čínských značek i Tesla Model 3 a Dacia Spring, jak informuje server Electrek.
Zelený bonus ve výši 5 000 eur (7 000 eur pro rodiny s nízkými příjmy) byl původně určen pro všechny elektromobily bez rozdílu. Třetina těchto pobídek tak směřovala do elektromobilů vyrobených v Číně. Francouzská vláda se rozhodla podmínky programu zpřísnit, aby pobídky více zohledňovaly výrobu a životní cyklus elektromobilu. Tím se dostávají ze hry čínské a zahraniční elektromobily s vysokými emisemi CO2 ve výrobním procesu.
Například čínská Dacia Spring, která dnes tvoří přibližně desetinu elektromobilů prodaných ve Francii, podle deníku Les Echos bez bonusu skokově prodraží z 15 800 eur na 20 800 eur. Ze seznamu byl vyřazen i elektrický sedan MG4, tradiční britské značky, kterou ovšem dnes vlastní čínská automobilka SAIC Motor. Podle Les Echos mu přitom patřilo 61,4 % všech registrací od začátku letošní roku.
Smůlu však má i Tesla se svým Modelem 3, který se montuje v Gigafactory Tesly v čínské Šanghaji. Naproti tomu Model Y, nejoblíbenější elektromobil na světě, se na seznam pobídek dostal, protože jeho montáž probíhá v Německu.
Čtěte také: Elektromobily ztrácejí polovinu své ceny během pouhých 5 let, zjistila studie
Ekologické hledisko je pouze jedním z faktorů, které vedly k vyřazení některých modelů z pobídek. Francouzská vláda se obecně snaží povzbudit domácí spotřebitele, aby více nakupovali elektromobily vyrobené v Evropě. Původně bylo na seznamu asi 500 modelů, přičemž na rozhodovací proces dohlížela francouzská agentura pro životní prostředí Ademe. Podle agentury Reuters zůstalo na seznamu asi 65 % elektromobilů prodaných ve Francii, včetně 24 modelů od Stellantisu a pěti od Renaultu.
Francie zveřejnila svůj seznam elektrických vozidel, která mají nové pobídky až do výše 7 000 eur, včetně nového leasingového programu ve výši 100 eur měsíčně pro elektromobily vyrobené v EU. Cílem těchto pobídek je odklonit kupující od čínských modelů k francouzským a evropským. Francouzská vláda také ohlásila speciální dotace pro ty, kteří kupují elektromobil poprvé, pokud si koupí auto vyrobené v EU. Podle očekávání na seznamu chybí vedle elektromobilů čínských značek i Tesla Model 3 a Dacia Spring, jak informuje server Electrek.
Zelený bonus ve výši 5 000 eur (7 000 eur pro rodiny s nízkými příjmy) byl původně určen pro všechny elektromobily bez rozdílu. Třetina těchto pobídek tak směřovala do elektromobilů vyrobených v Číně. Francouzská vláda se rozhodla podmínky programu zpřísnit, aby pobídky více zohledňovaly výrobu a životní cyklus elektromobilu. Tím se dostávají ze hry čínské a zahraniční elektromobily s vysokými emisemi CO2 ve výrobním procesu.
Například čínská Dacia Spring, která dnes tvoří přibližně desetinu elektromobilů prodaných ve Francii, podle deníku Les Echos bez bonusu skokově prodraží z 15 800 eur na 20 800 eur. Ze seznamu byl vyřazen i elektrický sedan MG4, tradiční britské značky, kterou ovšem dnes vlastní čínská automobilka SAIC Motor. Podle Les Echos mu přitom patřilo 61,4 % všech registrací od začátku letošní roku.
Smůlu však má i Tesla se svým Modelem 3, který se montuje v Gigafactory Tesly v čínské Šanghaji. Naproti tomu Model Y, nejoblíbenější elektromobil na světě, se na seznam pobídek dostal, protože jeho montáž probíhá v Německu.
Čtěte také: Elektromobily ztrácejí polovinu své ceny během pouhých 5 let, zjistila studie
Ekologické hledisko je pouze jedním z faktorů, které vedly k vyřazení některých modelů z pobídek. Francouzská vláda se obecně snaží povzbudit domácí spotřebitele, aby více nakupovali elektromobily vyrobené v Evropě. Původně bylo na seznamu asi 500 modelů, přičemž na rozhodovací proces dohlížela francouzská agentura pro životní prostředí Ademe. Podle agentury Reuters zůstalo na seznamu asi 65 % elektromobilů prodaných ve Francii, včetně 24 modelů od Stellantisu a pěti od Renaultu.