Je to zajímavé, ale automobilka Tesla má ve svém výrobním portfoliu jak model s nejvyšší pětiletou ztrátou hodnoty, tak vůz, který v průběhu pěti let ztratí mezi elektromobily na ceně nejméně. Největší ztrátu hodnoty zaznamenává Tesla Model S, naopak Model 3 má hodnotovou ztrátu nejnižší.
Na základě studie specializovaného serveru iSeeCars jsou z pohledu udržení své hodnoty nejhorší elektromobily, zatímco hybridy a pickupy si ve sledovaném pětiletém období svou hodnotu udržují nejlépe.
iSeeCars uvádí, že z pohledu ztráty hodnoty jsou elektromobily nejhorším segmentem, jelikož během pěti let ztrácejí 49,1 %. Naopak největší hodnotu si udržují pickupy a hybridy, které ztratí pouze 35 %, respektive 37 %.
Postupem času se situace mírně zlepšuje. Zatímco ještě v roce 2019 ztrácely elektromobily po pěti letech provozu v průměru 67,1 % své hodnoty, nyní se toto číslo zlepšilo o 18 % a činí 49,1 %.
Mezi elektromobily (49,1 %) a hybridy (37 %) je poměrně značný rozdíl, který lze částečně vysvětlit americkým federálním daňovým kreditem, nabízeným pro elektrická vozidla.
Analytik iSeeCars, Karl Brauer, se k problematice vyjádřil následovně: „Díky poskytovaným pobídkám ztrácí elektromobily část své hodnoty ještě před prodejem. Současně je třeba si uvědomit, že ojeté elektromobily měly vždy vyšší cenovou ztrátu, než ekvivalentní spalovací vozy. Tento trend bude pokračovat, dokud nebudou elektrická vozidla vyžadovat vysoké prodejní pobídky a dokud spotřebitelé nezískají důvěru v dlouhodobé vlastnění těchto vozidel.“
Podíváme-li se na jednotlivé modely, tak i zde je, pokud jde o hodnotu po pěti letech, poměrně velký rozptyl. Svou hodnotu si nejlépe drží Tesla Model 3, naopak nejvíce ztrácí Model S. Studie pro srovnání uvádí jen několik modelů. Hlavním důvodem je to, že stále ještě neexistuje mnoho elektromobilů, které jsou na trhu déle než 5 let, nebo také proto, že počet prodaných vozů je u některých modelů příliš nízký.
Vysoká ztráta hodnoty může být pro kupujícího se zájmem o ojetý elektromobil také varováním, že nákup ojetého elektromobilu s sebou může nést značná rizika. Dalším faktem, který studie zdůrazňuje, je také to, že kupující, kteří si vybrali nový elektromobil, by měli být připraveni na to, že během příštích několika let ztratí vůz významnou část své hodnoty. Tento fakt by ale zájemce od nákupu vysněného elektromobilu neměl odradit. Jde pouze o průvodní jev, s nímž je třeba počítat.
Je to zajímavé, ale automobilka Tesla má ve svém výrobním portfoliu jak model s nejvyšší pětiletou ztrátou hodnoty, tak vůz, který v průběhu pěti let ztratí mezi elektromobily na ceně nejméně. Největší ztrátu hodnoty zaznamenává Tesla Model S, naopak Model 3 má hodnotovou ztrátu nejnižší.
Na základě studie specializovaného serveru iSeeCars jsou z pohledu udržení své hodnoty nejhorší elektromobily, zatímco hybridy a pickupy si ve sledovaném pětiletém období svou hodnotu udržují nejlépe.
iSeeCars uvádí, že z pohledu ztráty hodnoty jsou elektromobily nejhorším segmentem, jelikož během pěti let ztrácejí 49,1 %. Naopak největší hodnotu si udržují pickupy a hybridy, které ztratí pouze 35 %, respektive 37 %.
Postupem času se situace mírně zlepšuje. Zatímco ještě v roce 2019 ztrácely elektromobily po pěti letech provozu v průměru 67,1 % své hodnoty, nyní se toto číslo zlepšilo o 18 % a činí 49,1 %.
Mezi elektromobily (49,1 %) a hybridy (37 %) je poměrně značný rozdíl, který lze částečně vysvětlit americkým federálním daňovým kreditem, nabízeným pro elektrická vozidla.
Analytik iSeeCars, Karl Brauer, se k problematice vyjádřil následovně: „Díky poskytovaným pobídkám ztrácí elektromobily část své hodnoty ještě před prodejem. Současně je třeba si uvědomit, že ojeté elektromobily měly vždy vyšší cenovou ztrátu, než ekvivalentní spalovací vozy. Tento trend bude pokračovat, dokud nebudou elektrická vozidla vyžadovat vysoké prodejní pobídky a dokud spotřebitelé nezískají důvěru v dlouhodobé vlastnění těchto vozidel.“
Podíváme-li se na jednotlivé modely, tak i zde je, pokud jde o hodnotu po pěti letech, poměrně velký rozptyl. Svou hodnotu si nejlépe drží Tesla Model 3, naopak nejvíce ztrácí Model S. Studie pro srovnání uvádí jen několik modelů. Hlavním důvodem je to, že stále ještě neexistuje mnoho elektromobilů, které jsou na trhu déle než 5 let, nebo také proto, že počet prodaných vozů je u některých modelů příliš nízký.
Vysoká ztráta hodnoty může být pro kupujícího se zájmem o ojetý elektromobil také varováním, že nákup ojetého elektromobilu s sebou může nést značná rizika. Dalším faktem, který studie zdůrazňuje, je také to, že kupující, kteří si vybrali nový elektromobil, by měli být připraveni na to, že během příštích několika let ztratí vůz významnou část své hodnoty. Tento fakt by ale zájemce od nákupu vysněného elektromobilu neměl odradit. Jde pouze o průvodní jev, s nímž je třeba počítat.