Flymove ukázal první elektromobily a systém výměny baterií

Jakub Mokříš

Jeden z největších problémů elektromobilů je doba dobíjení baterie. V tom mají spalovací motory zkrátka výhodu, protože natankovat u benzínky je otázka jednotek minut. Možným řešením je baterie nedobíjet, ale měnit.

Celá výměna by měla podle italské firmy Flymove trvat zhruba 3 minuty. Zkráceně systému říkají BSS (Battery Swap System) a prezentovali ho nedávno v Miláně na prototypu svého elektromobilu s trochu zvláštním jménem Dianché City Car Cube. Systém BSS sice není první podobný koncept, což nemusí být nutně na závadu. Zástupci firmy tvrdí, že ve větších městech by mělo stačit 16 míst, kde lze baterii vyměnit k zajištění provozu 16 000 elektromobilů.

Stanice, kde lze výměnu baterie provést, jsou navíc mobilní a plně automatické, takže je stačí dovézt na místo určení a ponechat tam, žádná obsluha kolem nebude třeba. První dobíjecí místa by měla být v provozu už tento rok a během pěti let by mělo být „pokryto“ 94 % italské silniční sítě. Není zatím jisté kdy, ale systém by se měl začít rozšiřovat i v USA a Číně. Takhle napsáno to vypadá hezky, ale moje osobní zkušenost s Italy je taková, že mají obvykle velké plány, jejichž realizace v zápětí selhává na mizerné organizaci a údržbě. Takže jistá míra skepticismu je rozhodně na místě.

Samotný elektromobil Dianché City Car Cube je pak už od pohledu určen spíše pro městský provoz. Motor o síle 35 kW pohání baterie s kapacitou 30 kWh. Dojezd by měl být v městském provozu kolem 200 kilometrů. Výrazný design odkazuje na slavné italské studio Bertone a mezi použité materiály patří i karbon. Produkce by měla začít již tento rok a ke koupi by Dianché City Car Cube mělo být na začátku roku 2020. Cena by měla začínat na zhruba 18 000 eurech, což je zhruba 460 000 korun.

Zdroj: dianché

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články