Evropa nestíhá! Nebude mít dost materiálu pro baterie do elektromobilů

Matouš Vrchota
  • Tesla a BYD se zvládají na budoucnost řádně připravit
  • Evropa je ale výrazně pozadu a situace je již kritická
  • Není zajištěna více než šestina potřebných materiálů
Baterie
Baterie

Evropští výrobci automobilů nebudou mít dostatek materiálu pro optimální výrobu baterií do vlastních elektrických modelů. Aby výrobci dosáhli požadované produkce vozidel kolem roku 2030, budou muset na své dodavatelské řetězce pořádně zatlačit. Aktuálně totiž mají zajištěnou sotva šestinu z odhadovaného množství.

Tohle pro elektromobily nevypadá vůbec dobře

Do těchto výpočtů se řadí materiály jako lithium, nikl nebo kobalt. Dva největší výrobci, Tesla a BYD jsou na tom se svými zásobami citelně lépe. Je to ovšem celosvětový boj. Své dodavatele si musí hlídat nejen automobilky, stejné potíže se týkají i výrobců elektroniky a jiných bateriemi poháněných výrobků.

Šestina je navíc pouze zprůměrovaná hodnota. Průzkum hovoří o konkrétnějších číslech. Zajištěné lithium je na 14 %, kobalt dokonce jen na 10 %. Nejlépe se pak situace jeví i niklu, ani ten ale není zajištěn z více než 17 %. Pro zavedení zákazu prodeje nových spalovacích automobilů od roku 2035 to ovšem není příliš adekvátní vyhlídka. Bude EU muset své cíle přehodnotit takhle brzy?

Pohled na baterii Škody Enyaq iV
Pohled na baterii Škody Enyaq iV

Čtěte také: Elektromobily jsou méně spolehlivé než spalováky, tvrdí Consumer Reports


Mohl by problém prodloužit životnost fosilních aut?

Výzkum provádí bruselská společnost Transport & Environment, jak informuje server The Guardian. Její ředitelka, Julia Poliscanova, hovoří o velké disharmonii mezi výrobci, jejich strategiemi a především s dodavateli materiálů. Zatímco světoví lídři na tuto situací myslí mnohem více, evropští výrobci výrazně zaspali a snaží se situaci dohánět, co to jen jde. Je to ale, zdá se, velký problém. V potížích jsou i přední výrobci jako Mercedes-Benz, BMW nebo skupina Hyundai/Kia. Volkswagen a skupina Stellantis jako jediní přišli s konkurenceschopnými plány proti Tesle, respektive BYDu.

Data ovšem mohou být lehce zkreslena z důvodů tajných dohod mezi výrobci a dodavateli. Jiní se budou snažit nedostatkové materiály nahradit alternativními technologiemi. Ani pro takové případy ale není zásoba dostatečná. Společnosti přitom odhadují, že poptávka po lithiu se jen do roku 2030 rovnou zčtyřnásobí. Tou dobou ale budeme spíše řešit jeho výrazný nedostatek. Cesta za bezlithiové baterie by se tak měla výrazně urychlit. Jinak to pro „ekology“ se zákazy konvenčních vozidel nebude vypadat vůbec tak dobře, jak si zatím předsevzali.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články