Evropa čeká na příliv levných elektromobilů. Prý se dočkáme již příští rok!

Matouš Vrchota
  • Evropa se konečně dočká dostupnějších elektromobilů
  • Postarají se o to především malé městské hatchbacky s levnějšími bateriemi
  • Automobilky přesto vyhlížejí do konce dekády komplikované období
Renault Twingo EV koncept
Renault Twingo EV koncept

Analytici předvídají, že se rok 2024 ponese v globálním poklesu zájmu o nové elektromobily. Na druhou stranu by se tento trend neměl příliš týkat evropských zemí, kde se naopak očekává příval nových levných modelů. Podle některých predikcí by se měl evropský trh vzpamatovat a to s navýšením prodejů až o 40 %. Takové údaje sdílí Evropská asociace automobilových výrobců (ACEA). Novinky asociace prezentovala na zahajovacím ceremoniálu konference COP 28.

Spasí Evropu malé městské elektromobily?

ACEA v Evropě reprezentuje 14 předních výrobců. Vedoucím byl zvolen ředitel Renaultu, Luca de Meo. Dle jeho slov se situace s dostupnými elektromobily zlepší díky přílivu nových malých a levných vozidel s elektrickým pohonem. Velký podíl by na tom měly mít i použité technologie baterií, především na bázi LFP článků. Mezi takové modely bude patřit i Renault 5, podobně zaměřené modely Citroënu, připravovaný Renault Twingo nebo Volkswagen Polo.

Asociace dále předvídá, že podíl elektromobilů na trhu by měl stoupnout ze současných 14 % ke spodní hranici 20 %. Sdružení automobilek nicméně varuje před obdobím následujících pěti let, kdy bude potřeba přijmout velké množství nových opatření týkajících se i celého dodavatelského řetězce a zlepšení celkové situace. Výsledkem by mělo být snížení počtu omezujících regulací. Bohužel se prý ale nevyhneme ani předpisům, které se budou navzájem vylučovat. Do roku 2030 by pak mělo být více jasno.

Volkswagen Polo
Volkswagen Polo

Čtěte také: Bezfosilní Evropa do roku 2040? EU podpoří masivní výstavbu nových elektráren


Bez nabíječek to nepůjde. Asociace tlačí na dodavatele

Velký důraz má být nyní kladen na rychlost výstavby nových nabíjecích stanic. Oproti současné rychlosti by měli dodavatelé zrychlit sedm až desetkrát. Předseda asociace tvrdí, že evropský automobilový průmysl je nyní plně angažovaný a na stejné vlně v cestě za výrazným snížení produkovaných emisí. V přední se řadě se o to mají postarat bateriové elektromobily, svůj prostor ale mají dostat i vodíkové vozy a syntetická ekologická paliva včetně motorů umožňující jejich spalování.

Celý sektor na Starém kontinentu aktuálně prochází jednou z největších transformací století. Nikdo nemá pochyby o tom, že je třeba naše ovzduší zbavit uhlíkové stopy. Nejen automobilky investují miliardy v cestě za společným cílem. Elektrický automobilový segment zajisté není bezchybný, ovšem čím dál více se zdá, že časem půjde o dominantní typ osobních vozidel. Automobilky už jsou s tímto údělem čím dál více smířené.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články