Elektromobily hudbou budoucnosti – co jim zatím brání v rozšíření
Elektromobily brázdí silnice naší planety už řadu let. Důvody pro jejich nástup jsou více než samozřejmé – řekněme zejména ekologického rázu. Přesto však stále řada faktorů brání v jejich rozšíření. Co se musí změnit?
Elektromobily, elektrické vozy či také elektrická auta. To jsou výrazy pro jeden a ten samý dopravní prostředek budoucnosti. Ale jak daleké budoucnosti? Zálaží na tom, jak rychle budou odstraněny či alespoň minimalizovány největší dnešní omezení, která brání elektromobilům v jejich rychlejšímu rozšíření.
Pořizovací cena
Jak to většinou u nových technologií bývá, novinky na trhu jsou převážně dražší, než zaběhlé produkty. Výjimkou samozřejmě nejsou ani elektromobily. Při pořízení elektromobilu musí zákazník zaplatit i o třetinu ceny navíc oproti srovnatelnému automobilu se spalovacím motorem. Rozdíl v nižších nákladech za celkovou spotřebu přitom elektromobil převážně takříkajíc „nesplatí“ ani za desítky let.
Elektromobil Tesla Model S, od kterého se v roce 2012 hodně očekává
Pořizovací ceny ale mohou automobilky snížit, pokud začnou vyrábět elektromobily ve větším množstvím. Náklady na jednotlivé součástky tak budou logicky klesat. Podle některých dnešních předpovědí by měly už letos například nákladné baterie poměrně dost zlevnit. Pomocí se snaží také některé státy, které nákup elektrických vozů z části dotují, a chtějí se tak zasloužit o ekologicky příznivější následky ve své zemi. Příkladem jsou: USA, Velká Británie či Rumunsko. Ukazuje se však, že zájem lidí o elektromobily se ani s dotacemi zatím moc nemění.
Neefektivní baterie
Dnešní baterie jsou z hlediska intenzity uložené energie (tj. poměr kW/kg) velmi nedokonalé. Pro zefektivnění by tak bylo potřeba vynalézt nový typ baterie, který uchová více energie. Cestou mohou být nanotechnologie. Do té doby budou baterie v elektromobilu zabírat značnou část vozidla a budou nabízet nikterak velký zdroj energie.
Doba nabíjení a dojezdová vzdálenost
Velkou překážkou pro využití elektromobilů pro jízdu na delší vzdálenosti je rozhodně zatím malý počet dobíjecích stanic a zároveň také delší doba nabíjení, než je v případě běžných aut dočerpání paliva do nádrže. Ačkoliv dobíjecích stanic bude s časem stále přibývat, problém s rychlostí dobití nepůjde jen tak rychle vyřešit. Plánovalo se vyměňovat rovnou celé baterie, ale z důvodu složitého zásobování baterií na stanicích, kde by zastavily desítky či stovky aut každou hodinu, se od této myšlenky pravděpodobně upustí.
S bateriemi souvisí také problém s omezenou dojezdovou vzdáleností u některých modelů. První elektromobily sice dokázaly na jedno nabití ujet i kolem 200 km, ovšem některé dnešní elektromobily zvládnou bez nabití ujet menší vzdálenosti zhruba kolem 100 km. Jsou tak určeny spíše jen do městského provozu. Lepší elektromobily jako Tesla Model S pak s dojezdovou vzdáleností 480 km s přehledem vystačí i na delší cesty.
Závěr
Kvůli zmíněným omezením jsou v současnosti elektromobily jen pro omezený trh a taktéž pro omezený počet lidí. Všechna uvedená omezení spolu více než dost souvisejí. Jejich společné odstranění, na kterém každým dnem automobilky a další zainteresované strany pracují, by mělo otevřít cestu automobilům budoucnosti – elektromobilům.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.